![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 1 Resumé og konklusion
1.1.1 BeskæftigelseseffektAndelen af elever i beskæftigelse og uddannelse en måned efter afgang fra TAMU har svinget omkring 32-37% i årene 1999 2002. I 1999 var andelen 37% og i 2003 42%, en stigning på 5 procentpoint svarende til 14%. Stigningen i beskæftigelseseffekten1 skal ses i lyset af, at TAMU i 2003 har indført en række nye fokuserede udslusningsaktiviteter. Andelen af elever i beskæftigelse eller uddannelse et år efter afgang fra TAMU har svinget omkring 40-45% i årene 1999 2002. I 1999 var andelen 45% og i 2002 37%, et fald på 8 procentpoint svarende til 18%. Faldet skal ses i lyset af, at TAMUs elevgruppe er ændret væsentligt siden 1999, herunder er andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk vokset betydeligt. Opsamlende om beskæftigelseseffekten fremgår det, at der generelt sker en stigning fra 1 til 6 til 12 måneder efter afgang fra TAMU. Endvidere kan der konstateres en markant stigning i effekten i 2003 efter 1 måned sammenholdt med tidligere år. Dette indikerer, at 12 måneders beskæftigelseseffekten for 2003 vil nå op på det højeste niveau i perioden 1999 2003. Der er højere beskæftigelseseffekt blandt de elever, der har fuldført hele TAMU-uddannelsen, sammenlignet med gruppen af elever, der er faldet fra uddannelsen, før de har bestået begge brancheforløb. Et år efter endt TAMU-uddannelse er 50% af de fuldførende elever i beskæftigelse eller uddannelse sammenlignet med 39% af de delvist fuldførende og 40% af de afbrudte elever. 1.1.2 Elevprofiler97% af TAMU-eleverne er i dag mellem 18 og 25 år. 80% af eleverne er mænd og 20% kvinder. Ingen af delene har ændret sig væsentligt siden evalueringen i 2000. 7% af eleverne har børn. Andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk fra mindre udviklede lande er steget fra 19% i 1999 til 29% i 2003, en stigning på 53%. I løbet af de sidste seks år er andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk mere end fordoblet. Der er aktuelt 48% kostskoleelever og 52% dagelever på TAMU. Andelen af kostskoleelever er steget 51% siden evalueringen i 2000. 65% af TAMU-eleverne blev i 2001 dømt skyldige i kriminalitet, den samme andel som i 1999. 54% af de nuværende TAMU-elever har været involveret i hash- og stofmisbrug inden skolestart. 1.1.3 ElevflowI dag foregår 72% af TAMUs elevtilstrømning fra henvisende instanser, mens 28% er direkte henvendelser fra de unge selv. Forudsat, at antallet af elever optaget i visitation, kompetenceafklaring, prøvetidsperiode og 1. brancheforløb i andet halvår af 2003 svarer til antal optagede i første halvår, vil der i 2003 optages flere elever på alle niveauer i TAMU, end det har været tilfældet i årene fra 1999 til 2002 (bortset fra antal visiterede i 2003 i forhold til 2001, hvor 2001-tallet er en smule større). TAMU vurderer, at elevantallet generelt vil stige i andet halvår. Stigningen skal ses i lyset af et øget volumen ved nu seks skoler samt TAMUs nye strategi om flere elever i uddannelse. Som følge af den nye strategi er den pædagogiske indsats på området blevet styrket. 1.1.4 Gennemførelse af uddannelsenAndelen af elever, der gennemfører uddannelsen med bevis er steget fra 20% i 2000 til 49% i 2002, en stigning på 145%. Stadig flere elever gennemfører således deres uddannelse, hvilket skal ses i lyset af TAMUs nye strategi om flere i uddannelse. 1.1.5 KonklusionI forlængelse af evalueringen fra 2000, og på baggrund af resultaterne i denne opdatering, vurderer PLS RAMBØLL Management, at TAMU udgør et relevant tilbud til en udsat gruppe unge, der har en yderst begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet, og som der kun i meget begrænset grad eksisterer andre tilbud til. Det bør desuden bemærkes, at evalueringen i 2000 fremhæver, at TAMU bibringer de unge en række sociale, personlige og faglige kvalifikationer. Dette gælder også for flere af de unge, der ikke nødvendigvis gennemfører hele uddannelsesforløbet. Samtidig er TAMU for en del af deltagerne ét af ganske få mulige tilbud.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |