Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

5 Elevflow





5.1 Antal elever på TAMU

Af nedenstående tabel ses det, at antallet af elever har været stigende gennem den seneste årrække. TAMU vurderer, at antallet af elever også i år vil stige i forhold til det foregående år. TAMU’s vurdering skal ses i lyset af skolens strategi om ’flere elever i uddannelse’.

Tabel 5.1:
Antallet af elever på TAMU fra og med prøvetid og frem, fordelt på kalenderårgange

1999 2000 2001 2002 2003*
188 187 245 359 172

Kilde: TAMU’s elevregistrering. * Første halvår

Tallene er beregnede. TAMU’s elevregistrering kan ikke levere eksakte elevtal pr. kalenderår. Dette skyldes bl.a., at eleverne er tilknyttet TAMU over mere end ét kalenderår, hvilket f.eks. problematiserer registreringen af de elever, der fortsat er i uddannelse ved årets udløb. Tallene er derfor behæftet med en vis usikkerhed.

5.2 Fra indslusning til påbegyndelse af 1. brancheforløb

5.2.1 Indslusning og visitation

Hver uge afholdes et to timers informationsmøde på hvert TAMU-center, hvor elever, der overvejer at starte på TAMU, får en fælles introduktion til uddannelsessystemets opbygning og indhold. De elever, der efter informationsmødet stadig er interesserede, går videre til visitationsfasen.

TAMU har visitationsretten og bestemmer derfor, hvem der optages. Skolernes optagelsespraksis tager udgangspunkt i den belægningsstørrelse, som er fastsat på finansloven, og den fastsatte målgruppeafgrænsning. Målgruppen er defineret som ’unge mellem 18 og 30 år med særlige problemer og sociale tilpasningsvanskeligheder i forhold til arbejdsmarkedet og samfundet i øvrigt’.

I TAMU-systemet forestår uddannelseskonsulenten visiteringen, der består af:

  1. Samtale om elevens sociale problemer og motivation for at starte
  2. Rundvisning på skolen
  3. Orientering om TAMU’s tilbud, konsekvenspædagogik og regler.

Ifølge skolerne er de afviste typisk personer:

  • der er for stærke til at falde inden for målgruppen
  • der ikke har afprøvet alle andre muligheder
  • man har haft store vanskeligheder med tidligere
  • med alvorlige psykiske lidelser.

Visitationen målrettes med hensyn til arbejdsområder. Den unge skal således formulere et motiveret ønske om arbejdsområde. Hvis der ikke er plads på det ønskede arbejdsområde, kan eleverne efterfølgende overflyttes til et af de andre TAMU-centre.

Nedenfor følger en oversigt over TAMU’s elevflow fra henvisning til 1. brancheforløb.

5.2.2 Henvisning

På TAMU-skolerne foregår den største del af elevtilstrømningen via henvisninger fra kommuner. Evalueringen af TAMU fra 2000 viste, at henviserne primært er sagsbehandlere i kommuner såsom beskæftigelses- og jobkonsulenter og medarbejdere i projekter for unge arbejdsløse.

Henviserne beskrev målgruppen som unge mellem 18 og 30 år, der:

  • ikke kan klare et ordinært uddannelsesforløb
  • ikke kan komme i beskæftigelse eller fastholde et job
  • ikke har glæde af aktiverings- eller revalideringstilbud
  • ofte har eller har haft misbrugsproblemer
  • ofte har en dårlig skolebaggrund og/eller indlæringsvanskeligheder
  • ofte ikke har ren straffeattest
  • ofte har sociale og adfærdsmæssige problemer.

Henviserne beskrev desuden TAMU som et arbejdsmarkedsrettet uddannelsestilbud uden sidestykke beregnet på en målgruppe, der er meget vanskelig at arbejde med, og for hvem der ikke eksisterer andre tilbud, der også indeholder det pædagogiske element.

Nedenfor følger en oversigt over, hvilke instanser der henviser eleverne, fordelt på kategorierne: kommuner, arbejdsformidling, kriminalforsorg, andre institutioner og egne henvendelser fra de unge selv.

Tabel 5.2:
Henvisende instans

Henvist fra Procent

i alt

  Kommune AF Kriminal-forsorgen Andre

institu-tioner*

Egen henven-

delse

2000 52% 0% 7% 11% 30% 100%
2001 48% 0% 6% 8% 37% 99%
2002 59% 0% 6% 5% 30% 100%
2003 62% 0% 5% 5% 28% 100%

Kilde: TAMU’s elevregistrering. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%. Bemærk, at data for 2003 kun omfatter det første halvår.

* ’Andre institutioner’ dækker over produktionsskoler, der vurderes at henvise ¾ af denne kategoris elever, samt beskæftigelsesprojekter og endelig som den mindste del socialpædagogiske opholdssteder.

I 2003 foregår 72% af TAMU’s elevtilstrømning fra henvisende instanser, mens 28% er direkte henvendelser fra de unge selv.

Siden 2000 er antallet af henvisninger fra kommunerne steget 10 procentpoint svarende til en stigning på 19%. Henvisninger fra andre instanser er halveret fra 11% i 2000 til 5% i 2003.

En korterevarende registrering af personer, der blev henvist til TAMU af forskellige instanser, men som aldrig mødte op, viste, at 17% af de henviste personer ikke mødte op4. TAMU vurderer, at det generelt er cirka 10% af de henviste elever, der ikke dukker op.

5.2.3 Fra visitation til 1. brancheperiode

Nedenfor fremgår en oversigt over TAMU’s elevflow fra visitation til 1. brancheperiode.

Tabel 5.3:
TAMU’s elevflow*

  Antal
visiterede elever
Antal elever optaget i kompetence- afklaring Antal
elever
påbegyndt prøvetid
Antal elever fortsat i
1. brancheperiode
Andel fortsatte elever fra
prøvetid til 1. brancheperiode
1999 1121 848 438 379 87%
2000 1046 694 385 281 73%
2001 1342 769 419 296 70%
2002 1177 797 398 247 62%
2003** 630 443 275 231 84%

Kilde: TAMU’s elevregistrering. Antallet af elever, der påbegynder 1. brancheperiode, er beregnet ved at fratrække antal prøvetidselever det gennemsnitlige frafald i prøvetiden.

*Bemærk, at tallene er beregnede. TAMU’s elevregistrering kan ikke levere eksakte elevtal pr. kalenderår. Dette skyldes bl.a., at eleverne er tilknyttet TAMU over mere end ét kalenderår, hvilket giver problemer i en registrering af det eksakte antal elever i de enkelte uddannelsesfaser pr. kalenderår. Tallene for visiterede, optagede og påbegyndt prøvetid og brancheperiode er desuden bruttotal. Således er en elev, der f.eks. har været på TAMU i to omgange, registreret som to visitationer, to optagelser i prøvetid og eventuelt to påbegyndte uddannelser. De ovenstående tal er derfor behæftet med en vis usikkerhed.

**Bemærk af tallet for 2003 kun dækker første halvår.

Det høje frafald gennem visitations- og kompetenceafklaringsfasen er udtryk for, at TAMU ikke har en forhåndsfrasortering. Både for stærke og meget belastede unge kan derfor visiteres og optages i kompetenceafklaringen. I løbet af de indledende faser viser mange sig derfor at være uegnede til TAMU. TAMU vurderer, at de henviser cirka 50% af de unge, der falder fra i visitations- og kompetenceafklaringen, videre til job, uddannelse eller behandling.

5.2.4 Visitation

Antallet af visiterede elever i 2002 ligger på samme niveau som i 1999. Forudsat, at antallet af visiterede elever er det samme i andet som i første halvår af 2003, vil TAMU i 2003 visitere mindst 1.260 elever. Det vil sige mindst 85 flere end i 2002.

5.2.5 Kompetenceafklaring

Efter visitationen følger første del af uddannelsen. Det er en periode på 4 uger kaldet kompetenceafklaring, hvor eleverne skal afgøre, hvilken linje de vil vælge efterfølgende.

Antallet af optagede elever i kompetenceafklaringen er faldet fra 848 i 1999 til 797 i 2002. Forudsat, at elevoptaget i andet halvår af 2003 svarer til elevoptaget i første halvår, kommer antallet af optagede elever i 2003 op på mindst 890.

5.2.6 Prøvetidsperiode

Efter kompetenceafklaringen fortsætter eleverne i en 6 ugers prøveperiode inden for det valgte brancheområde. Antallet af elever, der påbegynder prøveperioden, har svinget lidt gennem den seneste årrække. I 1999 fortsatte 438 elever i prøvetid, mens 398 elever fortsatte i prøvetiden i 2002. Forudsat, at antallet af elever, der påbegynder prøveperioden i andet halvår af 2003, svarer til elevoptaget i første halvår, vil antallet af prøvetidselever i år stige til mindst 550.

5.2.7 1. brancheforløb

Andelen af elever, der fortsætter videre i 1. brancheforløb, er faldet fra 87% i 1999 til 62% i 2002. I første halvår af 2003 er andelen dog steget til 84%. Resultatet for 2003 nærmer sig dermed niveauet fra 1999.

5.2.8 Konklusioner vedrørende elevflow

Forudsat, at antallet af elever optaget i visitation, kompetenceafklaring, prøvetidsperiode og 1. brancheforløb i andet halvår af 2003, svarer til antallet af optagede i første halvår, vil der i 2003 optages flere elever på alle niveauer i TAMU, end det har været tilfældet i 1999, 2000, 2001 og 2002 (bortset fra antal visiterede i 2003 i forhold til 2001, hvor 2001 tallet er en smule større). Dette skal ses i lyset af, at TAMU i 2003 har en strategi om, at der skal flere elever videre til uddannelse. Derfor er den pædagogiske indsats i visitationen og kompetenceafklaringen styrket (jævnfør TAMU’s virksomhedsregnskab 2002). Samtidig har færdig-etableringen af de nye TAMU-skoler også en positiv effekt på antallet af elever på alle niveauer mellem visitation og 1. brancheperiode i 2003.

5.3 Gennemførelse af uddannelsen

Der kan overordnet identificeres tre måder at afslutte et TAMU-forløb på:

  1. Gennemførelse af hele TAMU-forløbet med bevis, dvs. alle aspekter fra kompetenceafklaring til udslusningsperiode.
  2. Delvis gennemførelse af TAMU-forløbet, dvs. frafald efter at have bestået 1. brancheforløb.
  3. Frafald inden gennemførelse af 1. brancheforløb.

Nedenfor fremgår en oversigt over, i hvilken grad eleverne gennemfører hele TAMU-uddannelsen, gennemfører en del af den eller frafalder inden beståelse af 1. brancheforløb.

Tabel 5.4:
Gennemførelse af uddannelsen

  Andel i % af påbegyndte i 1. brancheperiode Procent
i alt
  med bevis delvist frafald fortsat
2000 20% 11% 25% 44% 100%
2001 25% 6% 26% 43% 100%
2002 49% 12% 20% 19% 100%

Kilde: TAMU’s elevregistrering. Bemærk, at der er tale om beregnede tal, hvor de der konkret har gennemført en uddannelse i det pågældende år, ikke nødvendigvis er de, der har påbegyndt 1. brancheperiode det pågældende år. Det er ikke muligt at beregne andelen for 1. halvår af 2003 i TAMU’s registreringssystem. 5

Boks 4:
Hvad dækker elev-definitionerne over?

Elever med bevis har taget hele TAMU-forløbet, det vil sige begge brancheforløb.

Delvist beståede elever er frafaldet efter 1. brancheforløb.

Frafaldne elever er frafaldet TAMU før afslutning af 1. brancheforløb.

Fortsatte elever er personer, der fortsat er i uddannelse ved årets udløb.

Andelen af elever, der fuldfører TAMU-forløbet med bevis, er steget med 29 procentpoint mellem 2000 og 2002, svarende til en stigning på 145%. Andelen af elever, der frafalder TAMU, før de har bestået 1. brancheforløb, er faldet fem procentpoint mellem 2000 og 2002 svarende til et fald på 20%.

Sammenholdes stigningen i antal fuldførte elever med beskæftigelseseffekten fordelt på afgangsart, er udviklingen fra 2000 til 2002 positiv.

Undersøgelsen af udslusningsstatus måneden efter afgang viser som nævnt, jf. tabel 3.4, at fuldførte elever har højere beskæftigelseseffekt. I gennemsnit er 46% af alle fuldførte elever mellem 1999 og første halvår 2003 i beskæftigelse/uddannelse måneden efter afgang. Mens tallet falder til 38% for de elever, der delvist har gennemført TAMU-forløbet, og 30% for elever, der har afbrudt uddannelsen, før de har bestået 1. brancheforløb.

Andelen af fortsatte elever er ca. 45% alle år undtagen 2002, hvor andelen af fortsatte elever falder til 19%. TAMU begrunder faldet i 2002 med en omfattende omstrukturering på TAMU i Århus, påbegyndt i 2001, hvilket medførte, at skolens aktiviteter blev neddroslet til et minimum. PLS RAMBØLL vurderer, at også andre faktorer må forklare det store fald.

5.3.1 Gennemførelsestid

En TAMU-elev tager i 2003 i gennemsnitligt ca. 33 uger om at gennemføre sin uddannelse, hvilket er perioden fra 1. brancheperiode til afslutning af 2. brancheperiode (der ideelt set er sat til at vare ti uger hver). Gennemførelsestiden er blevet over to uger kortere siden 2002, idet den i perioden 2000-2002 lå på cirka 35,5 uger. I 1999 var den gennemsnitlige uddannelsestid 30,9 uger. Dette tal er dog en smule usikkert, idet kun 30% af de daværende elever indgik i denne registrering (Kilde: TAMU’s elevregistrering).

Gennemførelsestiden er ikke udtryk for den tidsperiode, hvor eleverne er i kontakt med TAMU i forbindelse med uddannelsen. Reelt går der typisk 1-1,5 år, fra eleven første gang starter i prøvetid, til eleven afslutter sin uddannelse. Under prøvetiden og kompetenceafklaringen er eleverne ofte ude af skolen flere gange, f.eks. for at afsone straf i et antal måneder eller på grund af midlertidigt frafald fra skolen. Frafald under prøvetid og kompetenceafklaring medfører dog ikke en formel genoptagning. Prøvetiden og kompetenceafklaringsfasen er netop perioder, hvor TAMU og eleven gensidigt når til enighed om et tidspunkt, hvor eleven er klar til at deltage stabilt i 1. brancheforløb.

66% af gengangerne på TAMU bliver optaget to gange, mens 26% optages 3 gange.

Nedenfor følger en oversigt over, hvilket forløb gengangerne var i, da de sidst blev afmeldt TAMU. Tabellen viser også, hvor mange gange gengangerne er blevet optaget. Der er i alt 377 gengangere på TAMU mellem 1999 og medio 2003. Tallet inkluderer elever, der er optaget to gange eller mere på TAMU, fra prøvetid og frem.

Tabel 5.5:
Andel TAMU-gengangere, fordelt i forhold til sidste afmelding

  Optaget
2 gange
Optaget
3 gange
Optaget
4 eller flere
Andel sidst afmeldt fra gennemført 9% 10% 7%
Andel sidst afmeldt fra delvist gen. 8% 5% 3%
Andel sidst afmeldt fra frafald 84% 85% 90%
Procent i alt 101% 100% 100%
Elever i alt 247 98 32

Kilde: TAMU’s elevregistrering. I antallet for elever optaget to gange indgår ikke elever, der er optaget tre gange eller mere, tilsvarende for de øvrige kolonner. Tabellen omfatter elever, der er frafaldet fra prøvetid og frem. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.

Langt størstedelen af alle gengangere er personer, der sidst frafaldt TAMU-uddannelsen, før de bestod 1. brancheforløb, det vil sige elever, der er frafaldet TAMU under prøvetid eller kompetenceafklaringen.

Ifølge TAMU kan der stilles spørgsmål ved effekten af, at personer optages på et TAMU-forløb gentagne gange, hvis første forløb ikke giver de fornødne resultater. Dette har sammenhæng med, at gengangerne udgør den mest belastede gruppe i TAMU. Når de genoptages, er det som følge af manglende jobresultater og manglende alternativer til TAMU.

På grund af skolens konsekvenspædagogik er afgang en naturlig følge af, at eleven ikke lever op til skolens krav. Gengangere er derfor også udtryk for en læringsfase, hvor eleverne gennem afgang fra TAMU-uddannelsen erfarer konsekvenserne af egen adfærd. Når en elev ikke lever op til skolens krav, afmeldes eleven f.eks. sit brancheforløb og overgår til en anden TAMU-brancheforløbsgruppe, der ikke indgår som en del af elevens uddannelse. Herefter kan eleven så på ny optages i det brancheforløb, han eller hun var i færd med. Genoptagelser skal derfor også ses som et positivt udtryk for, at eleverne vil gøre et nyt forsøg.

 

4 Datakilde: TAMU-Center Odense. Registreringen foregik fra d. 5/3-03 til d. 30/6-03. Odense Kommune havde i denne periode henvist 95 personer, hvoraf 16 ikke kom til samtale på TAMU-centret.

5 Problemstillingen ved beregningerne er, at eleverne ikke er i TAMU i bestemte afgrænsede perioder og ej heller i perioder af samme længde, at de uddannes hen over årsskifte, samt at elever, der gennemfører en uddannelse, typisk har opholdt sig i TAMU i mere end 12 måneder samlet set på grund af et løbende frafald og overførsel til andre linjer, end det brancheforløb, de er på. Andelene er udregnet i forhold til det antal elever, der gik på TAMU-skolen det pågældende år.

 


Denne side indgår i publikationen "Opdatering af evaluering af Unge - TAMU" som kapitel 5 af 5
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top