Kapitel 6: Modeller til helhedsorienterede
løsninger i den vidtgående specialundervisning
Amterne har efter folkeskoleloven ansvaret for at sørge
for undervisning til børn og unge, hvis udvikling kræver
særlig vidtgående hensyntagen eller støtte.
Variationen i behovene stiller krav til amterne om at sikre forskellige
undervisningstilbud med vidtgående specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand. I kapitel 2 ovenfor er
de fire mest anvendte organisationsformer for amternes undervisningstilbud
forklaret: Der er specialskoler, specialklasser og elever i enkeltintegration
samt en lille del, som undervises internt på anbringelsessteder
og i dagbehandlingstilbud.
Det nedenfor beskrevne forslag om helhedsorienterede tilbud med
en højere grad af integration mellem tilbudet om specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand og fritidstilbud vil
kunne indgå i viften som et af flere undervisningstilbud,
som det enkelte amt sørger for til nogle af de elever,
hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen
eller støtte.
Det vil fortsat være kommunen, der beslutter det konkrete
fritidstilbud. Etableringen af helhedsorienterede tilbud vil ikke
begrænse amtskommunens pligt til at tilbyde vidtgående
specialundervisning uden integreret fritidstilbud.
Det beskrevne er indledende overvejelser, som indbefatter afklaring
af kompetence- og ansvarsfordelingen mellem kommune og amt, herunder
betalingen for undervisnings- og fritidstilbud. En sådan
afklaring vil skulle findes i aftaler mellem KL og Amtsrådsforeningen.
6.1 Rummelighed i de pædagogiske redskaber
Det er afgørende for mulighederne for at skabe helhedsorienterede
tilbud samt forbedre og udvikle såvel indskoling som styrket
faglighed i den vidtgående specialundervisning og i fritidstilbud
til elevgrupperne i den vidtgående specialundervisning,
at der tages hensyn til de særlige forhold i amternes undervisnings-
og dagtilbud til småbørn og børn/unge med
særlige forudsætninger og behov samt gives mulighed
for fleksibel tilrettelæggelse af tilbudene i forhold til
det enkelte barns/den enkelte unges forudsætninger og behov.
Det er fra Amtsrådsforeningens side anført, at mere
fleksible krav til personaleanvendelsen vil give amterne grundlag
for yderligere at øge kvaliteten og sammenhængen
i specialundervisningen og den specialpædagogiske bistand,
der ydes til småbørn og skolebørn og give
hver enkelt barn/ung de bedste udviklingsbetingelser for indlæring
af nye færdigheder/aktiviteter og social træning.
Amtsrådsforeningen er endvidere af den opfattelse, at øget
fleksibilitet i planlægningsmulighederne vil gøre
det muligt at sikre en mere effektiv ressourceanvendelse.
Personaleanvendelse
De nuværende krav i folkeskoleloven om undervisningspersonalets
kvalifikationer medfører, at kun seminarieuddannede lærere
kan varetage undervisningsopgaverne og have ansvar for aktiviteterne.
Samtidig er der i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning
og anden specialpædagogiske bistand gjort rede for, hvad
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand består
af.
(BEK nr. 896 af 22/09/2000):
§ 2. Specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand omfatter:
- Undervisning i folkeskolens fag og fagområder tilrettelagt
under særlig hensyntagen til de pågældende
elevers indlæringsforudsætninger.
- Undervisning og træning i funktionsmåder og
arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller
begrænse virkningerne af psykiske, fysiske eller sensoriske
funktionsvanskeligheder.
- Specialpædagogisk rådgivning til forældre,
lærere eller andre personer, hvis indsats har væsentlig
betydning for elevens udvikling.
- Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler,
som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af
eleven.
- Personlig assistance, der kan hjælpe eleven til
at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.
- Særligt tilrettelagte aktiviteter, der kan gives
i tilslutning til elevens specialundervisning
Elevernes særlige forudsætninger og behov er ofte
sammensatte og stiller, som det ses af ovenstående uddrag
af bekendtgørelsen krav om en mangesidet indsats for at
skabe de bedste muligheder for elevernes udvikling. Den mangesidede
indsats må varetages af professionelle, hvis uddannelse
er rettet mod forskellige tilgange til træning, udvikling,
behandling m.v. af de forskellige aspekter af et menneskes muligheder.
Undervisningen er afgjort kernen i indsatsten for at sikre en
opfyldelse af folkeskolens formål, men dertil kommer den
specialpædagogiske bistand, som ofte er en nødvendig
forudsætning for undervisningen. Og her kan det være
andre personalegrupper end de læreruddannede, som besidder
den fornødne faglige kompetence for at løfte opgaverne.
Der er derfor behov for nærmere at undersøge og
eventuelt gennemføre udviklings- og forsøgsarbejde
med henblik på at afdække, hvordan de forskellige
personalegrupper, herunder de læreruddannede, med deres
forskellige uddannelser og faglige udgangspunkter kan understøtte
og supplere hinanden i forhold til at gennemføre specialundervisning
og give anden specialpædagogisk bistand af høj kvalitet.
Denne undersøgelse og et eventuelt udviklings- og forsøgsarbejde
kan iværksættes i forbindelse med revisionen i 2004/05
af lovændringen vedr. vidtgående specialundervisning.
Det er vigtigt her at være opmærksom på, hvad
folkeskolens opgave og formål er ift. dens elever:
§ 1: ”Folkeskolens opgave er i samarbejde
med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber,
færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker
til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling”
(Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 730 af 21.
juli 2000).
Dette formål bør folkeskolens undervisning sigte
mod at opfylde, også i specialundervisningen.
Inddragelsen af forskellige personalegrupper kan sikre forskellige
faglige vinkler på, hvordan den enkelte elevs udvikling
bedst tilgodeses. Desuden kan den bidrage til, at specialpædagogikken
i større grad får sammenhæng til pædagogikkens
og psykologiens almenområder og derved mindske skellet mellem
det ”specielle” og det ”almene”.
Desuden kan en større inddragelse af andre personalegrupper
give et øget fagligt grundlag for at skabe sammenhæng
til andre sektorer i både kommune og amt (særligt
social- og sundhedsområderne er af betydning). Dette vil
yderligere kunne styrkes gennem egentlige helhedsorienterede tilbud,
hvor undervisnings- og social/fritidstilbud integreres og udformes
ud fra en fælles opfattelse af, hvordan det enkelte barns
udvikling bedst fremmes.
6.2 Samdrift af skole og dagtilbud
Der bør være særlig mulighed for amtsrådet
til at sikre samdrift af skole (fritidsordning) og dagtilbud,
da dette vil give bedre mulighed for at sikre helhedsorienterede
tilbud, hvor den nødvendige faglige ekspertise er til stede
i både undervisnings- og dag/fritidstilbud til børn
og unge med vidtgående støttebehov.
Ofte er det først i forbindelse med undervisningspligtens
indtræden, at der for alvor sker en pædagogisk psykologisk
afklaring af børns specialpædagogiske behov. Denne
sene afklaring skyldes primært et syn på barnet, der
betragter undervisning og dermed specialpædagogisk bistand
som noget, der alene er bundet til undervisningskravene.
Ansvar for SFO
Både drift af SFO og samdrift af specialskole og –børnehave
vil styrke sammenhængen og fagligheden i tilbudene til nogle
børn og unge med særlige forudsætninger og
behov. Især børn med svære sociale, psykiske
og personlighedsmæssige problemer kan ikke håndtere
for mange skift mellem hjem, skole og fritidstilbud. I det konkrete
tilfælde vil det være kommunens vurdering, om barnet
vil drage nytte af et sådant fritidstilbud – det er
med andre ord kommunen, der beslutter det konkrete fritidstilbud.
Hvor der er tale om samdrift mellem skole og dagtilbud gives
ansvaret for skolefritidsordning til den myndighed, der har undervisningsansvaret
for barnet/den unge.
Samtidig vil der være gode muligheder i at anvende specialskolernes
lokaler til fritidstilbud, idet mange af specialskolerne har fornødne
faciliteter og særligt indrettede lokaler, som understøtter
elevgruppernes udvikling, forudsætninger og behov.
I tilknytning til Indenrigs- og Sundhedsministerens ”Frihedsbrev”
vedrørende evt. forenkling og fornyelse af eksisterende
regler fremsatte amterne, at der er behov for at skabe bedre rammer
til at lave mere helhedsorienterede tilbud til børn og
unge med særlige forudsætninger og behov.
Dette kunne bl.a. ske gennem en fælles ledelse af dagtilbud,
undervisningstilbud og fritidsordning (SFO) samt ved, at amterne
gives ansvaret for at drive SFO for de børn, der undervises
i amtslige specialskoler o.l.
Nedenfor følger et eksempel på forsøg med
helhedsorienteret tilbud i Københavns Amt og en undersøgelse
af specialundervisningselevers brug af fritidsordninger i Viborg
Amt:
Københavns Amt
I Københavns Amt har man i flere år arbejdet
målrettet med at skabe helhedstilbud for børn og
unge i den vidtgående specialundervisning. Særligt
tilbud til børn med såkaldte gennemgribende udviklingsforstyrrelser
(autisme, Aspergers syndrom mv.) søges tilrettelagt med
udgangspunkt i de forskellige faggruppers (primært lærere
og pædagoger) fælles forståelse af, hvad eleven
har behov for. Den nævnte elevgruppe har et udtalt behov
for struktur og sammenhæng i hverdagen, og er følsomme
over for mange indtryk/stimuli.
Amtet arbejder også med helhedstilbud til børn
og unge med generelle indlæringsvanskeligheder. Her er der
dog andet end fast struktur og få forandringer, som gør
sig gældende. Børn og unge med generelle indlæringsvanskeligheder
kan som oftest fint håndtere og drage nytte af ændringer
i løbet af dagen.
Nogle af de ting, som det fra Københavns Amt fremhæves
som vigtige at være opmærksom på, er fagligheden
hos personalegrupperne. Herunder en definition af, hvad der er
læreropgaver, og hvad der er pædagogopgaver, samt
en præcisering af den enkelte faggruppes kompetencer og
den enkelte medarbejders kompetencer. På den måde
kan det synliggøres, hvad der er anvendeligt og hvordan
i forhold til det enkelte barns udvikling.
Viborg Amt
Viborg Amt har som led i KVISprogrammet analyseret specialklasse-
og specialskoleelevers behov for fritidsordninger. Der er tale
om en undersøgelse af alle specialklassers og –skolers
behov for fritidstilbud – altså omfattende forskellige
målgrupper. Undersøgelsen omfatter ligeledes specialklasser.
Der er et klart mønster, der viser, at eleverne har behov
for og benytter fritidsordninger i videre udstrækning end
ikkehandicappede elever.
Skole og fritid for børn i specialklasser og
specialskoler i Viborg Amt
Det regionale udvalg vedr. specialundervisning har foretaget
en kortlægning af fritidstilbud til elever henvist til specialundervisning
i specialklasser og specialskoler. Beskrivelsen omfatter næsten
1000 elever i alderen 6-18 år både i den almindelige
og den vidtgående specialundervisning. Kortlægningen
viser:
- at 10% af eleverne modtager et fritidstilbud i en almindelig
skolefritidsordning på en folkeskole
- at 21% af eleverne modtager et særligt tilrettelagt
fritidstilbud i kommunalt regi
- at 11% af eleverne modtager et særligt tilrettelagt
fritidstilbud i amtsligt regi at
- 0,4% af eleverne er henvist til en pasningsordning uden
for eget hjem at
- 13% af eleverne er henvist til heldagsskole eller har fået
anvist et arbejde
Det er især de ældste elever, der passes i eget
hjem uden særlige foranstaltninger (33%), mens kun 8% i
alderen 6-10 år klarer sig uden fritidsordning
Konklusioner
Der er et klart behov for stillingtagen til fritidstilbud
for de yngste børn i specialklasser og specialskoler. Der
er behov for, at en stor del af de handicappede børn henvises
til fritidsordninger, der er tilrettelagt
ud fra særlige forudsætninger. For de ældste
elever er der et særligt behov for, at der ved tilrettelæggelsen
af fritidsordninger sikres et relevant indhold, således
at de kan færdes blandt jævnaldrende.
Forslag
Ved henvisning til specialundervisning bør der samtidigt
forelægges forslag til fritidsordninger, således at
barnets hele situation uden for hjemmet tilgodeses planlægningsmæssigt.
Ved fritidstilbud til det handicappede barn bør der lægges
vægt på, at barnet får mulighed for at være
sammen med jævnaldrende og ligestillede, således at
børnene kan udvikle sig socialt i et ligeværdigt
samspil.
Ved valg af fritidstilbud til handicappede børn vil
der næsten altid være flere muligheder. Det er vigtigt
for det handicappede barn, at fritidstilbuddet giver mulighed
for kvalificeret støtte til en optimal udvikling. Hvor
der er sektoropdeling af opgaverne for handicappede børn,
bør der etableres et samarbejde, således at der sker
en samlet planlægning af barnets undervisnings- og fritidstilbud.
Forældrene, der samlet set løser en væsentlig
del af behovet for fritidsordninger for handicappede børn,
skal inddrages tidligt i planlægningen og gøres bekendt
med de muligheder, der findes i kommune og amt. Forældrene
skal som ved undervisningstilrettelæggelsen inddrages i
den konkrete beslutningsproces ved tilbud om fritidsforanstaltninger.
Især for de ældste elever i den vidtgående
specialundervisning er det vigtigt, at der etableres tilbud, fordi
disse elever er for gamle til at indgå i normale skolefritidsordninger.
En mere helhedsorienteret opgaveløsning forudsætter
fleksible regler og rammer, som kan tilgodese samarbejdsmulighederne
mellem de forskellige personalegrupper.
Samlet set kan det for en gruppe af børn være hensigtsmæssigt
at sikre samordning mellem undervisning og daginstitutions/fritidstilbud
for børn med særlige forudsætninger og behov.
Det kræver en præcisering af de forskellige faggruppers
opgaver, men det er i sig selv med til at højne kvaliteten
i tilbuddene. Der vil forventeligt ske en øget udvikling
af viden om, hvordan man sammenhængende bedst tilgodeser
udviklingen for børn og unge med særlige forudsætninger
og behov. Herunder at der opdyrkes en fælles faglig kultur
omkring de specialpædagogiske tilbud, som på sigt
kan lede til en større faglig integration mellem skole-
og fritidsdel, mellem lærere og pædagoger. Fælles
faglig kultur vil sandsynligvis også skabe forståelse
for større fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelse.
6.3 Målgrupper
Idéen med helhedsorienterede tilbud forudsætter
en høj grad af integration mellem de dele af aktiviteterne,
der per definition vedrører skoledelen og de dele, der
tilhører det fritidsorienterede. Det er først og
fremmest sigtet at skabe et kvalitativt tilbud baseret på
en fælles faglig kultur, hvor der sikres en sammenhæng
i indsatsen overfor børnene/de unge.
For nogle af de elevgrupper, som får undervisning i amtslige
specialskoler, er der et udtalt behov for en høj grad af
ensartethed og forudsigelighed inden for nogle meget strukturerede
rammer. Det gælder f.eks. elever med autisme og nogle elever
med DAMPlignende træk, hvor evnen til at koncentrere sig
og betingelserne for progression i læringen bedst understøttes
i trygge og kendte omgivelser. Andre grupper
af elever, f.eks. psykisk udviklingshæmmede, har det fint
med forandringer i løbet af dagen. Det vil sige, at helhedstilbudet
kan være mere opdelt, både hvad angår den faglige
integration af skole- og fritidsaktiviteter, og i forhold til
at anvende samme lokaler.
Helhedstilbud i regi af en specialskole er som udgangspunkt rettet
mod alle skolens elever, men kommunen kan i samråd med forældre
frit vælge at give et andet fritidstilbud.
Enkelte elever vil muligvis have forudsætninger og behov,
som bedre tilgodeses med et undervisningstilbud på en specialskole
med helhedsorienteret tilbud og fritidstilbud et andet sted evt.
i tilknytning til distriktsskolen nær elevens bopæl.
Eller omvendt. Begge dele med henblik på en mulig tilbagevenden
til almensystemet. Der bør derfor skabes mulighed for at
tilrettelægge undervisningstilbud med henblik på dette.
Det er dog vanskeligt at beskrive generelt, hvordan det kan organiseres.
Det må i givet fald ske i det enkelte tilfælde udfra
elevens forudsætninger og behov.
Derfor må der være en tæt dialog mellem kommune
og amt med inddragelse af elev og forældre, hvor kommunen
træffer afgørelse om, hvorvidt det samlede helhedsorienterede
tilbud skal benyttes.
Der er en række grundlæggende forudsætninger
for drift af helhedsorienterede tilbud:
- Grundlaget er, at tilbudet indrettes med udgangspunkt i elevernes
(og forældrenes) behov – som kan variere ift. elevernes
vanskeligheder, alder og andre omstændigheder.
- Helhedstilbud i regi af en specialskole retter sig mod alle
skolens elever, men forældre og/eller kommunen kan frit
vælge at modtage/give et andet fritidstilbud.
- Amtet har det faglige og økonomiske ansvar for det
samlede helhedstilbud. Kommunerne betaler en takst for undervisningstilbudet
og en takst for fritidstilbudet.
- Som det er nu, har kommunerne ansvaret for at tilbyde SFO
samt finansiere den del, som forældrene ikke selv betaler.
Også for SFO’er, som amterne har valgt at oprette
i tilknytning til specialskoler mv.
- Der skal være mulighed for fælles overordnet ledelse
samt ske en afklaring af ansvarsplaceringen for de faglige dele
af tilbudene mellem lærere og (social)pædagoger
(og evt. andre faggrupper).
Kompetencefordelingen under de nuværende regler er, at amtet
har beslutningskompetencen i forhold til, hvilket undervisningstilbud
der skal gives til elever, som er henvist til vidtgående specialundervisning.
Ligesom amtet har det økonomiske ansvar, bortset fra det
kommunale takstbeløb.

Denne side indgår i publikationen "Rapport fra arbejdsgruppen
om specialundervisning" som kapitel 7 af 9
© Undervisningsministeriet 2003
|