Kapitel 3: Udviklingen i specialundervisningen
Bekendtgørelsen om specialundervisning fra 1990 indebar,
at specialundervisningen kunne tilrettelæggelse på
en mere fleksibel måde end tidligere. Videre blev der lagt
vægt på, at skolen inden der blev foretaget henvisninger
til PPR – afprøvede alle muligheder for at tilrettelægge
undervisningen inden for den almindelige klasses rammer, herunder
at inddrage PPR som vejleder i forhold til at tilrettelægge
undervisningen i distriktsskolen.
Bekendtgørelsen var en opfølgning på en bevægelse
i 1980’erne, hvor man talte om enkeltintegration, og rundt
om i landet lod børn med f.eks. Downssyndrom gå i
almindelige klasser på distriktsskolen. Bekendtgørelsen
blev også præsenteret under overskriften ”En
skole for Alle”. I 1990 og ‘91 iværksatte Undervisningsministeriet,
KL og Danmarks Lærerforening en kampagne, hvor parterne
sammen tog ud til skoler, kommuner og lærerkredse og informerede
om indholdet af tankerne om en skole, som i større udstrækning
undersøgte alle muligheder i almenundervisningen, før
specialundervisning blev overvejet.
Med folkeskoleloven af 1993 blev denne udvikling lovfæstet,
idet folkeskolelovens § 18 pålægger skolerne
at tilrettelægge undervisningen herunder undervisnings-
og arbejdsformer så den svarer til den enkelte elevs behov
og forudsætninger.
Op igennem 1990’erne er klasseundervisning stadig den helt
dominerende undervisningsform, og der udvikles ikke i tilstrækkeligt
omfang undervisningsformer, som kan tilgodese en bredere kreds
af elever i skolen og dermed gøre specialundervisning overflødig
for mange elever med særlige behov, f.eks. elever, der lærer
langsommere end gennemsnittet.
Projektet Folkeskolen år 2000 (F2000) tog fat på
disse problemer med en række temaer, hvoraf temaet Den fleksible
skole netop havde fokus på § 18 i folkeskoleloven.
KL og Danmarks Lærerforening deltog i dette projekt og bakkede
op om de initiativer i form af fleksibilitet og holddannelse,
som blev beskrevet i projektet.
Med KVISprogrammet og fokus på rummelighed er disse tanker
fra 2000 fulgt op, og gennem nedsættelse af regionale udvalg
forankres ansvaret for den regionale politik og planlægning
netop i regionerne.
Aktiviteterne fra F2000 og KVIS har smittet af i amter og kommuner,
fordi disse programmer har givet kommunerne nye ideer og muligheder
- og dermed også har øget den politiske interesse
for området.
3.1 Specialundervisningens forudsætninger
Specialundervisningen udspringer af en skole, hvor klasseundervisningen
ikke var tilstrækkeligt differentieret. Specialundervisningen
blev et vigtigt redskab for skolen til at sætte ekstra ressourcer
ind over for de elever, hvis behov ikke kunne imødekommes
inden for den almindelige undervisnings rammer.
Specialundervisningen har kunnet støtte elever, der bl.a.
- ikke havde tid nok i timerne
- ikke blev undervist, så de udnyttede deres potentialer
- ikke i klassesammenhæng magtede at koncentrere sig
- havde helt specifikke vanskeligheder, der f.eks. krævede
praktisk bistand
- skulle have særlige materialer.
havde helt specifikke vanskeligheder, der f.eks. krævede
praktisk bistand skulle have særlige materialer.
3.2 Den traditionelle organisering af specialundervisningen
1.
|
Specialundervisning bliver givet i forbindelse
med elevens almindelige skolegang |
2. |
Specialundervisning bliver givet i segregerede
tilbud i specialklasser, specialskoler eller anbringelsessteder. |
Begge former for specialundervisning kan gives efter folkeskolelovens
§ 20, stk. 1 og stk. 2, hvor § 20, stk. 2 omfatter de
mest specialiserede og kostbare foranstaltninger. Der er dog ikke
indholdsmæssigt skarpe grænser mellem den almindelige
og den vidtgående specialundervisning.
Vidtgående specialundervisning har samtidig det kvalitative
aspekt, at kommuner herigennem kan støttes med den nødvendige
sagkundskab. Sagkundskaben, herunder vejledningsmulighederne,
er centrale forudsætninger for at skabe et undervisningstilbud,
som har en tilfredsstillende karakter.
Stigningen i henvisning til vidtgående specialundervisning
har været meget omtalt. Det skal understreges, at der ikke
er tale om en stigning over et bredt felt, idet der ikke er sket
stigninger på de traditionelt kendte handicapområder.
Den nedenfor nævnte problemstilling med nye diagnoser og
deraf følgende krav om specialisering i undervisningstilbudene
har været stærkest medvirkende årsag til stigningen
i den vidtgående specialundervisning.
3.3 Manglende rummelighed
Specialundervisningen udviklede sig op igennem 1980’erne
og 1990’erne i høj grad på fagfolkenes præmisser.
De faglige trends bredte sig hurtigt. Særlige metoder blev
importeret fra andre lande og bed sig fast i perioder, og kurser/efteruddannelser
blev i vidt omfang snævert fagligt tilrettelagt.
Skolen udviklede sig heller ikke hen imod en større rummelighed
under de traditionelle rammer. Der har været et misforhold
imellem skolens intentioner og muligheder, specielt er der vedrørende
henvisning af elever med adfærdsvanskeligheder sket en stor
vækst, som skyldes flere faktorer. Der kan nævnes:
- diagnosernes indflydelse på undervisningsformen
- oprettelse af foranstaltninger til forskellige diagnosegrupper
- ændringerne i aldersgrupper med størst uro jf.
UROprojektet
- manglende samlet indsats på de enkelte skoler jf. UROprojektet
På det faglige område kom der i 1990’erne større
fokus på elevernes læsefærdigheder bl.a. på
baggrund af den store internationale læseundersøgelse
i 1991. Det blev således almindeligt at indføre læseprøver.
Denne øgede bevidsthed om børns læremuligheder
førte også til større krav om specialundervisning.
3.4 Den nye skoleudvikling
Det er nødvendigt at tænke mere målrettet
på skolernes særlige indsats overfor elever, hvis
skolegang frembyder særlige problemer. Der skal tegnes et
nyt billede af specialundervisningen, så den passer ind
i de nye skoleformer. Dermed ændres også PPR’s
rolle i forhold til skolernes aktiviteter på specialundervisningsområdet.
PPR‘s fokus har været den enkelte
elev, hvor PPR gennem vurderinger og forslag har taget stilling
til, hvilke foranstaltninger der kunne sættes ind for at
give eleven muligheder for at udvikle sig bedst muligt. I en ny
skolestruktur er PPR‘s rolle i højere grad at indgå
i skolens arbejde og derigennem udvikle undervisningen, så
den på en kvalificeret måde kan give flere elever
udfordringer og møde deres behov.
Der mangler endnu beskrivelser af, hvordan specialundervisningen
ser ud i en skole, hvor undervisningsdifferentiering, lærerteams,
holddannelser, fleksible skemaer osv. er en realitet. Der mangler
som følge deraf også en beskrivelse af indholdet
i de lærerkvalifikationer, som er nødvendige for
at varetage specialundervisningen.
En overordnet politik i de enkelte kommuner skal være med
til at sikre, at de elever, som har særlige behov, også
får en undervisning, som står mål med disse
særlige behov. Men kommunerne skal samtidig beskrive et
niveau, så der ikke opstår forventninger, som er helt
urealistiske i forhold til kommunernes muligheder.
Almenundervisningen skal udvikles, så den indeholder så
mange variationer, at den dækker en del af de funktioner,
der tidligere blev dækket af specialundervisningen i traditionelt
organiserede skoler. En del af specialundervisningens funktioner
vil stadig skulle varetages, men behøver ikke at kaldes
specialundervisning i en skoleform, hvor der er mange muligheder
for variationer af almenundervisningen.
Der skal tages højde for, om der kan være tale om
helt særlige forhold for enkelte elever, som kræver
en kvalificeret og målrettet indsats, som ikke umiddelbart
kan forventes etableret på den enkelte skole med en ”almindelig
” lærer , men kræver en særlig vejledning
eller måske en særlig ressource.
Udviklingen i antallet af børn
i specialundervisningen
Undervisningsministeriet indsamler årligt statistik om
antallet af elever i specialklasser (§ 20, stk. 1 og 2) i
de primærkommunale folkeskoler. Tilsvarende har ministeriet
siden skoleåret 2000/01 årligt indsamlet en statistik
om antallet af elever i den vidtgående specialundervisning.
Før skoleåret 2000/01 var det Amtsrådsforeningen,
der indsamlede denne statistik.
3. 5 Elever (20.1 + 20.2) i primærkommunale specialklasser
i perioden 1985/86 – 2001/02
Elevtallet i de kommunale specialklasser lå frem til midt
i 1990’erne relativt stabilt på omkring 10.000 elever,
hvorefter der er sket en markant vækst i denne gruppe elever,
således at antallet af elever, der er henvist til specialklasser
i primærkommunerne, nu udgør omkring 15.000 elever,
jf. tabel 2 nedenfor. Der findes ikke statistik om specialundervisning
efter § 20, stk. 1, uden for specialklasser.
Tabel 1: Elever i kommunale specialklasser

Kilde: Undervisningsministeriet
Tabellen viser tillige fordelingen på henholdsvis 20.1-
og 20.2elever i specialklasserne. Som det fremgår, skete
der et mindre fald i 20.1elever frem til midt i 1990’erne,
hvorefter antallet af henviste elever atter steg for i skoleåret
2001/02 at udgøre ca. 10.600 – d.v.s. en stigning
på knapt 45% i hele perioden. For 20.2eleverne har der været
tale om en – om end moderat vækst i begyndelsen af
perioden for fra midten af 1990’erne at stige markant. I
skoleåret 2001/02 udgør elevtallet således
knapt 5.000 elever mod kun 2.200 i periodens begyndelse.
3.6 20.2elever i perioden 1985/86 – 2001/02
I de første 10 år af perioden steg det samlede antal
af 20.2elever med ca. 500 elever, men da det samlede antal 6–16årige
i samme periode faldt med ca. 150.000 var andelen, der blev henvist.
stigende, jf. tabellen nedenfor. Fra skoleåret 1994/95 og
frem til ændringen af opgavefordelingen mellem amter og
kommuner i 2000 steg antallet af elever i den vidtgående
specialundervisning med ca. 500 elever om året. Der sker
et ”knæk” i stigningen i skoleåret 2000/01,
hvor de nye finansie ringsregler trådte
i kraft, men de seneste tal tyder på, at der nu igen sker
en vækst i antallet af 20.2 elever blot forskudt med 2 år.
Dette sker i en periode, hvor antallet af 20.1specialklasseelever
også er stigende, jf. afsnittet overover.
Tabel 2: Antal 20.2-elever og henvisningsfrekvens 1985/86
2002/03
Skoleår |
|
20.2elever
(1. 20.26-16årige 10.kl.) |
|
frekvens |
|
1985/86 |
|
775415 |
|
6436 |
|
0,83 |
|
1986/87 |
|
756760 |
|
6584 |
|
0,87 |
|
1987/88 |
|
744190 |
|
6551 |
|
0,88 |
|
1988/89 |
|
730638 |
|
6503 |
|
0,89 |
|
1989/90 |
|
707534 |
|
6226 |
|
0,88 |
|
1990/91 |
|
684704 |
|
6239 |
|
0,91 |
|
1991/92 |
|
667002 |
|
6203 |
|
0,93 |
|
1992/93 |
|
651979 |
|
6389 |
|
0,98 |
|
1993/94 |
|
637543 |
|
6503 |
|
1,02 |
|
1994/95 |
|
629774 |
|
6524 |
|
1,04 |
|
1995/96 |
|
627993 |
|
7056 |
|
1,12 |
|
1996/97 |
|
632297 |
|
7555 |
|
1,19 |
|
1997/98 |
|
639332 |
|
8064 |
|
1,26 |
|
1998/99 |
|
647570 |
|
8814 |
|
1,36 |
|
1999/2000 |
|
663408 |
|
9122 |
|
1,38 |
|
2000/01 |
|
678059 |
|
8636 |
|
1,26 |
|
2001/02 |
|
697848 |
|
8798 |
|
1,27 |
|
2002/03 |
|
716883 |
|
9897 |
|
1,38 |
|
 |
Kilde: Undervisningsministeriet 2003
Udviklingen i børnetallet (6–16årige) og antal
henviste elever til den vidtgående specialundervisning er
i tabellen nedenfor illustreret for perioden 1995/96 til 2002/03.
Såvel tal som tabel afspejler udviklingen på landsplan.
Tabel 3: Udvikling i antal elever i folkeskolens vidtgående
specialundervisning 1.10. klasse og det samlede antal 6-16årige
i skoleåret 2002/2003

Kilde: Undervisningsministeriet
Der er imidlertid store forskelle i frekvens som udviklingen
i frekvens mellem de enkelte amter, jf. tabel 5. Der er ligeledes
stor forskel på frekvensen af elever i den vidtgående
specialundervisning, når kommunerne betragtes enkeltvis.
Tabellen viser, at der på landsplan er flest kommuner, der
har en henvisningsfrekvens i intervallet 1,11-1,30. Frekvens er
et udtryk for den andel af kommunens samlede antal elever, som
er henvist til folkeskolens vidtgående specialundervisning.
Her ligger ca. 21 % af de 272 kommuner. Frekvensen på landsplan
er 1,42, og kommunerne er fordelt således, at 92 kommuner
ligger højere end frekvensen på landsplan, og 180
ligger under frekvensen.
Tabel 4: Frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning
i folkeskolens 1.10. klasse i skoleåret 2002/2003 (opdelt
på interval). Primærkommuner.

Kilde: Undervisningsministeriet 2003
Tabel 5: Frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning
i folkeskolens 1. - 10. klasse. (Opdelt på interval) Amtskommuner.

Tabel 6: Frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning
i folkeskolens 1. – 10. klasse. Fordelt på amter

Kilde: Undervisningsministeriet 2003
Tabellen viser udviklingen af de hyppigst anvendte tilbud til
eleverne i den vidtgående specialundervisning i folkeskolens
1.10. klasse. Langt hovedparten af de 9.897 elever, som er omfattet
af denne undervisning i 2002/03 er elever enten i en specialskole
eller en specialklasse. Det er kun for de
seneste tre skoleår muligt at føre en særskilt
statistik om elevgruppen, som undervises på døgninstitutioner.
Det kraftige fald i denne gruppe fra 2000/01 til 2001/02 skyldes
en ændret opgørelse for Københavns Kommune.
Tabel 7: Oversigt over hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens
vidtgående specialundervisning – hele landet
Der er siden begyndelsen af 1990’er sket en udvikling i retning
af, at relativt flere elever undervises i specialklasser. Men også
antallet af elever i specialskoler har været konstant stigende
i perioden. Andelen af elever, der undervises som enkeltintegrerede
elever, var markant faldende fra 1998/99 og til 2001/02. Der er
imidlertid sket en stigning det seneste år på ca. 33%.

Denne side indgår i publikationen "Rapport fra arbejdsgruppen
om specialundervisning" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2003
|