Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Litteratur





Anderson, J. R., L. M. Reder og H. A. Simon: "Situated learning and education", Educational Researcher 25:4 (May) 5-96, 1996.

Albert, M. S., K. Jones, C. R. Savage, L. Berkman, T. Seeman, D. Blazer og J. W. Rowe: "Predictor of cognitive change in older persons: Mac Arthur studies of successful aging", in: "Psychological aging", 10:578-589, 1995.

Bogdan, R. og S. Taylor: "Quality of life and tne individual's perspective", in: R. Schalock og M. J. Bogale (red.): "Quality of life: Perspectives and issues", American Association of Mental Retardation, Washington D. C., 1990.

Bransford, J. D., A. L. Brown og R. R. Cocking: "How people learn. Brain, mind, experience, and school", National Academy Press, 1999.

DeGroot, A. D.: "Thought and choice in chess", The Hague: Mouton, 1965.

Eriksen, J.S., S. Næss og V. Thorsen: "Jeg må jo egentlig være fornøyd. Livskvalitet hos unge funktionshemmede", NIAS, Oslo, 1989.

Eysenck, M. W. og M. T. Keane: "Cognitive psychology: A studentīs handbook", Hove, K: Psychology Press, 1995.

Finansministeriet: "Kvalitet i uddannelsessystemet", København, 1998.

"Folkeskolen som kompetencemiljø. Erfaringer med sammenhængende skoleudvikling", Mandag Morgen Strategisk Forum, 2000. Kan bestilles hos Undervisningsministeriets forlag, tlf. nr. 3392 5220.

Fredens, K: "Kendskab til kundskaben. Kvalifikationer i en kundskabsorganisation", in: "Arbejdspladser og medarbejdere i amt og kommune - en antologi om kvalifikationer og kompetencer", s. 29-37, Det Personpolitiske Forum, Kommunernes Landsforening (ISBN 87-7723-156-2), 1998

Garner, W. R.: "The processing of information and structure", Erlbaum, 1974.

Gergen, K.: "Virkelighed og relationer", Dansk Psykologisk Forlag, 1997.

Getzels, J. og M. Csikszentmihalyi: "The creative vision", Wiley, New York, 1976.

Grue, L.: "På terskelen. En undersøgelse af funktionshemmet ungdoms sosiale tilhørighet, selvbilde og livskvalitet", Norsk institutt for forskning om opvekst, velferd og aldring, Oslo, 1998.

Grundtvig, N. F. S.: "Skrifter i udvalg", Gyldendals Bibliotek, København 1971.

Husted, J.: "Wilhelms brev. Det etiske ifølge Kierkegaard", Gyldendal, København 1999.

Hvordan kan man styrke dialogen på skolen via elevers logbog og portfolio? I: B. B. Andresen (red.). it-vejlederens håndbog. Vejle: Kroghs Forlag 2002.

It og kommunikation - en grundbog. Århus: Systime 1997.

Keough, B. K.: "Childrenīs temperament and teachersī decisions", in: R. Porter & G. M. Collins (red.): "Temperamental differences in infants and young children", Pitman, London, 1982.

Krogh Jespersen, K., A. Striib m.fl.: "Inspiration til undervisningsdifferentiering", Undervisningsministeriet, København, 1998.

Kymlicka, W.: "Liberalism, Community and Culture", Oxford University Press, Oxford 1991.

Larsen, J.: "Bidrag til den danske skoles historie. Bind 2, 1784-1818", Unge pædagoger, 1984.

Mandag Morgen: "Fra velfærdsstat til medborgersamfund", 2000.

Mill, J. S.: "Om friheden", (1859), Apostrof, København 1981.

Minstrell, J.: "Facets of students knowledge and relevant instruction", in: R. Duit, F. Goldberg og H. Niedderer (red.): "Proceedings of the international workshop on research in physics education", s.110-128, Kiel, 1992.

Nordahl, Thomas: En skole - to verdener. Et teoretisk og empirisk arbeit om pro blematferd og mistilpasning i et elev- og lærerperspektiv. Disputats. Oslo Universitet, 2000.

Næss, S.: "Yrkeskvinne - husmor? Gifte kvinners livskvalitet", NIAS, Oslo, 1994.

Nørgaard, E.: "Kundskaber eller opdragelse - kundskaber og opdragelse", in: T. Kampmann m.fl. (red.): "Et folk kom i skole 1814-1989", Danmarks Lærerhøjskole og Undervisningsministeriet, København 1989.

OECD: "Prepared for life", Paris, 1997

Persson, Bengt: Specialpedagogisk arbete i grundskolan. En studie av förutsättningar, gennemförande och verksamhetsinriktning. Disputats, Göteborgs Universitet, 1998.

"Professionsideal for Danmarks Lærerforening" i: Folkeskolen, nr. 44, 2002.

Rabøl Hansen, V. og O. Robenhagen: "Det man er lige ved at kunne - om forudsætninger, potentialer og udvikling", Danmarks Pædagogiske Institut, København, 1994.

Skaalvik, G.: "Verdier, selvoppfatning og mental helse. En undersøkelse blant elever i videregående skole", Tapir, Trondheim, 1989.

"Skolen I Tiden - væsentlige elementer i en fortsat it-udbygning", Vejle, Kroghs Forlag, 1999.

Undervisningsministeriet: "Den it-pædagogiske dimension i læreruddannelsen - en vejledning", København, 1998 (findes også på http://www.uvm.dk/uni/pub/it.htm).

Stacey, R. D.: "Complexity and creativity in organisations", Barrett-Koehler Publisher, San Francisco, 1996.

Stangvik, G.: "Livskvalitet for funktionshemmede. Bd. 1: Normaliseringsprinsippet som grunnlag for forbedring av livskvalitet", Universitetsforlaget, Oslo, 1987.

Tangen, R.: "Skolelivskvalitet på særvilkår. Elever og foreldre i møte med videregående skole", Avhandling til dr.philos. graden, Institutt for specialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 1998.

Tangen. R.: "Skolelivskvalitet og elevkår - elevers egne erfaringer i møtet med videregående skole", in: E. Befring og R. Tangen (red.): "Specialpedeagogikk", Cappelen Akademisk Forlag, Oslo, 2001.

Turkle, S: "Life on the screen. Identity in the age of the internet", Simon and Schuster, New York, 1995.

Tyler, R. W.: "Principles of curriculum and instruction", University of Chicago Press, 1949.

Undervisningsministeriet: "Banebrydende teknologier - it-inddragelse, der gør en forskel", København, 2002.

Varming, O. og L. Zøllner: "Værdier og værdiudvikling", Hans Reitzels Forlag, 2002.

Wade, B. og M. Moore: "Experiencing special education. What young people with special educational needs can tell us", Open University Press, Buckingham, 1993.

Whitehead, A. N.: "The aims of education", MacMillan, New York, 1929.

 


Denne side indgår i publikationen "Skolens rummelighed - fra idé til handling" som litteraturliste
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top