Professionel læreretik

Den professionelle læreretik kan være rettesnoren for kontaktlæreren i et arbejde, der af og til kalder på andre fagligheder, end læreren er uddannet til. Det tætte samvær med eleven kræver nærvær, psykologisk forståelse, trøst og opmuntring. Og somme tider vil kontaktlæreren komme ud for elever med massive problemer og få følsomme oplysninger. I den sammenhæng er det vigtigt, at kontaktlæreren forstår sig selv som lærer og ikke som terapeut, psykolog eller sagsbehandler. Det er vigtigt at vide, hvornår der skal henvises til uddannelses- og erhvervsvejlederen. Og det er vigtigt at diskutere med de øvrige lærere, hvad de kan og skal fortælle om eleven til kontaktlæreren.

Alle kontaktlærere vil gerne opføre sig etisk korrekt. Etik kan let blive til noget, der står på et stykke papir og mest til udvortes brug. Men etik er kun noget værd, hvis det har betydning for den måde, kontaktlæreren optræder på i dagligdagens omgang med eleven.

Den norske professor i pædagogik Erling Lars Dale har beskæftiget sig med en sådan hverdagsetik for læreren. Inspireret af hans arbejde og i nogle tilfælde lidt omskrevet kan en dosmerseddel for etik i hverdagen se sådan ud:

  • formidlingsekspertise – samtalerne og kontaktlærerarbejdet i det hele taget er orienteret med elevens forståelse
  • omsorg og empati – kontaktlæreren har et særligt ansvar for at observere eleven, forstå eleven og at kunne handle meningsfuldt
  • retfærdighed – der må ikke være vilkårlighed eller humørsyge i kontaktlærerens samvær med eleven. Eleven skal kunne stole på kontaktlæreren og på at blive behandlet i overensstemmelse med skolens normer og regler
  • gåpåmod – kontaktlæreren må lige som de øvrige lærere vise engagement i uddannelsen, i at være en god lærer og hjælpe eleven til at lære gåpåmod
  • gyldighed – kontaktlæreren er bevidst om sit ansvar som rollemodel for eleven. Han repræsenterer skolen, uddannelsen, undervisningsfag og erhverv. Hun fører eleven ind i det nye univers.