|
Professionel læreretikDen professionelle læreretik kan være rettesnoren for kontaktlæreren i et arbejde, der af og til kalder på andre fagligheder, end læreren er uddannet til. Det tætte samvær med eleven kræver nærvær, psykologisk forståelse, trøst og opmuntring. Og somme tider vil kontaktlæreren komme ud for elever med massive problemer og få følsomme oplysninger. I den sammenhæng er det vigtigt, at kontaktlæreren forstår sig selv som lærer og ikke som terapeut, psykolog eller sagsbehandler. Det er vigtigt at vide, hvornår der skal henvises til uddannelses- og erhvervsvejlederen. Og det er vigtigt at diskutere med de øvrige lærere, hvad de kan og skal fortælle om eleven til kontaktlæreren. Alle kontaktlærere vil gerne opføre sig etisk korrekt. Etik kan let blive til noget, der står på et stykke papir og mest til udvortes brug. Men etik er kun noget værd, hvis det har betydning for den måde, kontaktlæreren optræder på i dagligdagens omgang med eleven. Den norske professor i pædagogik Erling Lars Dale har beskæftiget sig med en sådan hverdagsetik for læreren. Inspireret af hans arbejde og i nogle tilfælde lidt omskrevet kan en dosmerseddel for etik i hverdagen se sådan ud:
|
![]() |