Kontaktlærer - elevens vejleder i grundforløbet

Når kontaktlæreren skal være elevens vigtigste vejleder, betyder det:

  • at kontaktlæreren skal have et grundigt kendskab til mål og indhold i grundforløbet, så han kan tegne et tydeligt billede af grundforløbets faglighed for eleven
  • at kontaktlæreren skal kende til de øvrige læreres faglighed i såvel områdefag som grundfag
  • at kontaktlæreren skal have kendskab til, hvilke hovedforløb grundforløbet giver adgang til. Han skal i et vist omfang kende til fagligheden i de pågældende hovedforløb eller kunne henvise til andre med uddannelseskendskab
  • at kontaktlæreren skal give eleven et begyndende kendskab til de erhverv, grundforløbet kan føre til. Til erhvervets metoder, det faglige indhold, krav, betydning, traditioner og til erhvervets sprog
  • at kontaktlæreren introducerer eleven til, hvordan eleven kan og skal arbejde med at lære grundforløbets faglighed, metoder og fremgangsmåder
  • at kontaktlæreren opstiller en uddannelsesplan i samarbejde med eleven og lærer eleven at arbejde med den
  • at kontaktlæreren lærer eleven at samtale om uddannelsen
  • at kontaktlæreren har hovedansvaret for helhedsvurderingen af eleven
  • at kontaktlæreren er med til at forme et passende lærersamarbejde
  • at kontaktlæreren udvikler en professionel læreretik i sin omgang med eleven