|
Kontaktlærer - elevens vejleder
i grundforløbet
Når kontaktlæreren skal være elevens vigtigste vejleder,
betyder det:
- at kontaktlæreren skal have et grundigt kendskab til mål
og indhold i grundforløbet, så han kan tegne et tydeligt
billede af grundforløbets faglighed for eleven
- at kontaktlæreren skal kende til de øvrige læreres
faglighed i såvel områdefag som grundfag
- at kontaktlæreren skal have kendskab til, hvilke hovedforløb
grundforløbet giver adgang til. Han skal i et vist omfang kende
til fagligheden i de pågældende hovedforløb eller
kunne henvise til andre med uddannelseskendskab
- at kontaktlæreren skal give eleven et begyndende kendskab til
de erhverv, grundforløbet kan føre til. Til erhvervets
metoder, det faglige indhold, krav, betydning, traditioner og til erhvervets
sprog
- at kontaktlæreren introducerer eleven til, hvordan eleven kan
og skal arbejde med at lære grundforløbets faglighed, metoder
og fremgangsmåder
- at kontaktlæreren opstiller en uddannelsesplan i samarbejde
med eleven og lærer eleven at arbejde med den
- at kontaktlæreren lærer eleven at samtale om uddannelsen
- at kontaktlæreren har hovedansvaret for helhedsvurderingen
af eleven
- at kontaktlæreren er med til at forme et passende lærersamarbejde
- at kontaktlæreren udvikler en professionel læreretik
i sin omgang med eleven
|
|