Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

11. Erfaringer med kompetenceplaner





Den enkelte lærer må pege på kompetencebehovene set i et strategisk perspektiv og selv pege på den måde, han gerne vil udvikle sin kompetence på, og herefter udarbejde en personlig kompetenceplan i et samarbejde med mellemlederen. I dette projekt kaldes det kompetencekort. Kompetencekortet indeholder nogle udviklingsmål, som den enkelte lærer kan forholde sig til med sparring fra enten eksterne konsulenter eller trænede interne konsulenter, der kan medvirke til at fremme udviklingen af disse kompetencer. (Se nedenfor: Eksempel på udpluk af kompetencekort).


Eksempel på udpluk af kompetencekort

Kompetencekort kan ikke stå alene. De skal tænkes ind i en sammenhæng, der resulterer i et kompetenceudviklingsforløb. Kortet består af et sæt skemaer, som alle skal udfyldes. Om skema 1 hedder det:

Skema 1

Før du udfylder kompetencekortet, skal du overveje, hvor dine eller teamets største pædagogisk-didaktiske udviklingsbehov er. I "skema 1" er der markeret nogle udviklingsbehov, som er pædagogiske konsekvenser af erhvervsuddannelsesreformen. Sæt kryds i det eller de felter, hvor du/I synes, du/I har mest brug for at lære mere. De tomme linier er beregnet til pædagogiske emner, som den enkelte har behov for at udvikle.

Eksempel

Hvis man f.eks. har sat kryds i felterne "undervisningsdifferentiering" og "selvevaluering", vil det være overskrifter for de områder, man i det følgende arbejder videre med.

Skema 1:
Hvad har du størst behov for at udvikle?

Pædagogisk konsekvens af reformen Dit udviklingsbehov (sæt kryds)
Medansvar for egen læring  
Undervisningsdifferentiering X
Helhedsvurdering  
Fleksibel læring  
Udvikling af elevernes kompetencer  
Elevens egne mål  
Selvevaluering X
Andre emner  
   
   
 
     


Se mere i bilag 1.

Når man arbejder med pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling på jobbet, er kompetencekort et godt og håndgribeligt værktøj. Det hjælper til at gøre det synligt for én selv, kollegaer og ledelse, hvad der er i centrum for det forbedringsprojekt, man er i gang med.

Kompetencekort kan bruges, både når man arbejder med kompetenceudvikling individuelt og i team.

For mange lærere er det meget nyt at afsætte tid til kompetenceudvikling på jobbet. Det har været nyttigt at have et kompetencekort. En lærer siger: "Altså, jeg synes det har været rart, fordi man nogen gange glemmer, hvad man egentlig har besluttet at udvikle. Lige pludselig, så breder det sig, fordi det ene tager det andet med sig, og så siger man til sig selv, "hvad var det egentlig jeg startede med?". Og så er det godt at kunne gå tilbage og sige, "Ok! Det var det her. Fint, så er det altså det, jeg vil. Den er virkelig god som en huskeseddel." En anden lærer siger: "Jeg har i hvert fald været glad for min plan, for jeg har det med at smutte andre veje."

En tredje lærer siger: "Ja altså, min kompetenceplan er blevet til en hel lille mappe, der dårlig kan lukkes. Jeg har skrevet det over i min egen logbog og skrevet videre. Men jeg har absolut brugt den hver gang, når vi har afsat tid til kompetenceudvikling, og når vi har skullet ind til dig (DEL), eller du er kommet her (den eksterne konsulent). Så var det frem med mappen, og så har tingene været der, og jeg har lige præcis kunnet forholde mig til, hvad det konkret har handlet om. Kortet er altså uundværligt."

Kortet har haft funktionen som "holden hinanden fast", fordi "der er sådan lidt aftale i det. Både at holde hinanden fast og holde mig selv fast og fokusere på noget, som I også er virkeligt dygtige til", fortsætter læreren.

Kortet har desuden karakter af en skriftlig kontrakt: "Det er også det at lave en kontrakt. Man har skrevet det ned. Det er noget andet. Man kan godt sidde og snakke om nogle ting, hvorimod det, der står konkret, det er, hvad vi er i gang med. Så har man det at holde sig fast på."

Kortet fastholder målet: "Ja det er også spørgsmål om, hvordan jeg helst vil nå derhen og sådan noget. Det tvinger mig til at reflektere lidt over, hvordan jeg egentlig kunne nå de mål." Og læreren slutter: "Jeg synes i hvert fald, det har været et udmærket redskab at have."

Kompetencekortet er kun et middel til at opnå et mål med, nemlig læring og kompetenceudvikling for lærere og ledere. Det har indgået i alle de udviklingsarbejder, der er blevet gennemført i dette projekt.

 


Denne side indgår i publikationen "Læring på jobbet" som kapitel 11 af 15
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top