![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 8. Tværfagligt lærersamarbejde
To lærere gik sammen om et tværfagligt lærersamarbejde mellem et områdefag og et grundfag. Helt konkret drejede det sig om el-lære og matematik i grundforløbet i indgangen teknologi og kommunikation. Lærerne valgte dette felt, fordi de ville eksperimentere med at forbedre to fagområder, som mange elever har det svært med. Kunne en fælles tilrettelæggelse og et synligt samarbejde mellem grundfagslærer og områdefagslærer medvirke til øget motivation af eleverne? Praksiseksemplet nedenfor viser de to læreres samarbejde om forbedringsprojektet. De to lærere tog afsæt i den casebeskrivelse, en ekstern konsulent havde udarbejdet.
Sådan gjorde lærerneDer var for mange elever, der ikke var motiverede, og som ikke kunne følge med. De kunne ikke forbinde det, de blev undervist i, i teoritimen, med det, de skulle arbejde med på værkstedet. Det var også vigtigt at inddrage matematik i ellæreundervisningen, så eleverne kunne se, hvad faget kunne bruges til i den forbindelse. Lærerne besluttede at gennemføre et eksperiment. Lærerne planlagde og gennemførte et kort tværfagligt forløb, hvor timer og mål fra de to fag blev slået sammen. Derved blev det mere fleksibelt, hvem af lærerne der indgik i forløbet, og hvornår de gjorde det. Al undervisningen i de to fag, dvs. både teori og praktisk undervisning blev gennemført i afdelingens åbne værksted. Eleverne arbejdede i grupper, og man havde aftalt, at eleverne først skulle vende faglige problemer med hinanden, inden de kaldte på læreren. Lærerne valgte til kompetenceforløbet et hold, hvor eleverne var lidt ældre end gennemsnittet. De var gode til at samarbejde, både socialt og fagligt. Der var en ret stor forskel på elevernes faglige forudsætninger fra folkeskolen, nogle elever havde fået supplerende undervisning, andre kom med høje karakterer i matematik. Lærerne observerede hinanden undervejs og havde især fokus på de faglige mål, der blev arbejdet med. Lærerne forsøgte at se på undervisningen i henholdsvis el-lære og matematik gennem elevernes øjne. De observerede udvalgte elever. Hvad var det Peter havde svært ved, da læreren forklarede formler ved tavlen? Hvorfor gik Anne i stå, da hun skulle udføre det forsøg, hun havde opstillet på papir? Det gav lærerne en vigtig indsigt i, hvad der var svært for de enkelte elever, og en erkendelse af, hvor vigtigt det var med tværfagligt lærersamarbejde. Undervejs i afprøvningsfasen holdt lærerne regelmæssige møder for at evaluere på processen og for at bruge hinanden som coach. Man fik således løbende vendt, om man var på rette spor i forhold til de mål, der var opstillet. I en enkelt lektion optog lærerne elevernes arbejde på video. Bagefter viste lærerne videoen for eleverne. Det gav anledning til en læringssamtale på holdet. Lærerne lavede en debat med eleverne om det at arbejde i grupper. Hvornår virker det? Og hvornår virker det ikke? Med udgangspunkt i de konkrete eksempler, som alle kunne se, blev det muligt at få sat ord på, hvad der var godt ved gruppearbejde, og hvornår det virkede bedre at arbejde alene. Hermed blev det muligt at drøfte læring i grupper og øge elevernes bevidsthed om læreprocessen. Erfaringer med eksperimentetLærerne skriver efterfølgende om deres indtryk af elevernes udbytte: "Samstemmende var det, at eleverne engagerede sig voldsomt i undervisningen og var svære at rive væk, når der f.eks. var rygepause. Vi oplevede helt klart et fagligt udbytte, da eleverne begyndte at se en sammenhæng mellem strøm og spænding i henholdsvis serie- og parallelforbindelser. Og eleverne fik forståelse af, at lamperne samtidig fungerer som modstande og lyskilder. De dygtige elever mestrede teorierne og undersøgte bevidst, om teorierne holdt. De elever, der før havde svært ved at forstå teoriundervisningen havde helt klart gavn af, at det meste af undervisningen blev gennemført i det åbne værksted." En af lærerne sagde, at hans indtryk var, at "elevernes indsigt først opstod, da de selv fik mulighed for at eksperimentere." Derfor bliver det vigtigt, at lærerens "værktøjskasse" er stor, når det gælder ideer til at sætte eleverne i gang. Erfaringer med kompetenceudviklingsforløbetFor lærerne var det nyt at arbejde så tæt sammen. Der skulle overvindes barrierer for at "åbne døren" i mere end fysisk forstand. En af lærerne siger: "Det giver en snert af sårbarhed at bruge sin kollega som observatør i sin undervisning. Men da vi havde prøvet det et par gange med hinanden, fandt vi ud af, at det er smadder inspirerende og simpelt hen en forudsætning for udvikling af lærerkompetencen." Men de gensidige observationer og refleksioner førte også lærerne frem til en erkendelse af, at "samarbejde på tværs af snævre faggrænser indebærer, at lærerne begynder at interessere sig for målene i de andre fag, der tilsammen danner elevens uddannelsespakke, og arbejder på at se samarbejdsmuligheder." Og til en erkendelse af, at "det er nødvendigt, at man som lærer har stort fagligt overblik, hvis man skal kunne tage udgangspunkt i elevernes forudsætninger og oven i købet se samarbejdsmuligheder mellem sit eget faglige område og "nabofagene". Derfor bliver det vigtigt, at lærernes "værktøjskasse" er stor, når det gælder ideer til at sætte eleverne i gang. De to lærere kom frem til ny erkendelse ved at reflektere over undervisningen og elevernes læring. De sammenlignede den nye situation, de oplevede, med den måde, de troede, verden var sat sammen på. På den måde reflekterede de løbende over deres egen undervisning og læring. Den "pædagogiske åbenhed" og det tætte samarbejde var forudsætningen for udvikling af lærernes kompetencer på jobbet.
|
![]() |
||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |