Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Lærersamarbejde om udvikling af elevernes selvstændige læring





Nogle lærere konstaterede, at eleverne gjorde mange ting og gerne ville selv. Det var tydeligt. Det kunne lærerne se, når eleverne arbejdede i grupper, individuelt eller i værkstedet. Men det virkede, som om det altid var dem, der var gode til at skrive, som kom til at skrive for meget. Nogle kedede sig, fordi det var for nemt, det, de arbejdede med. Andre spurgte for meget. Og elevernes forudsætninger og bevidsthed om, at det er den, der arbejder, der lærer noget, var meget forskellig. Hvad kunne eleverne gøre mere og bedre for selv at blive gode til selvstændig læring? Det besluttede lærerne sig til at gøre noget ved.

Praksiseksemplet nedenfor viser to lærere, som har brugt tomandssamarbejdet og samarbejdet med en ekstern konsulent til at give et bud på problemet ved at reflektere over nogle situationer fra elevernes arbejde på værkstederne og spørge: Hvordan går det? Hvad kunne vi gøre bedre?

  
Case: To-mandssamarbejdet giver anledning til løsninger

Udpluk fra den eksterne konsulents observationer: "Eleverne i hovedforløbet i skrædderuddannelsen er i gang med et skjorteprojekt. De har alle fået udleveret en opgave med nogle krav og nogle mål på en skjorte. De skal tegne skjorten, klippe den ud i stof og sy den på symaskinen.

Eleverne sidder med hver sin skjorte og arbejder ved hver sin symaskine. En af eleverne finder sin opgave og tegning frem og begynder at kigge på den. Hun forstår tilsyneladende ikke det, der står i opgaven. Hun må spørge og vælger at spørge læreren.

En anden elev har lavet kraven til skjorten helt forkert.

Har hun spildt tiden på at gøre noget forkert? Hun henvender sig til læreren og spørger om råd. Læreren vælger at lave kraven for hende i en fart, men hvordan kunne en sådan "fejl" have været gjort til læring for eleven, så hun aldrig lavede en sådan fejl mere?

Lærerne må konstatere, at der er enorme forskelle på, hvor langt eleverne er fremme i arbejdet med skjorterne og frakkerne. Enkelte står og kludrer i tegning og opskæring, mens andre stort set er færdige med deres skjorter og frakker. Hvorfor er nogle elever enormt langsomme? Og andre elever enormt hurtige?

"Kom lige herover Hanne" eller "Jeg skal have hjælp nu". Værkstedslærerne farer mildest talt rundt i lokalet. De har godt nok travlt. Alt for travlt. Belastningsgraden på værkstedslæreren er enorm. En del af eleverne spørger meget rigtigt meget. Spørgelysten er især stor blandt indvandrereleverne (et særligt pædagogisk problem)."

Efter at disse observationer var blevet gennemført, holdt Hanne og Elise et coach-møde for at finde ud af, hvad der kunne gøres ved problemet. Elise fandt sine noter frem fra før, de havde besluttet sig til at observere eleverne. Hanne og Elise ville forbedre elevernes selvstændige læring, og de ville blive bedre til at udfordre alle eleverne.

Hanne sagde: "Men kunne eleverne ikke bruge hinanden meget mere? Hvorfor spørger de ikke hinanden? Her er grupperne jo en ressource. Spørge hinanden i grupperne. Men også på tværs af grupperne. Her kan isoleret gruppearbejde vise sig at være en hæmsko. Eleverne spørger slet ikke på tværs af grupperne. De går heller ikke rundt og kigger på det, de andre laver, for at lære fiduser og fif her. De spørger alene medlemmerne af gruppen eller læreren. Det bliver nemt meget fattigt. Spørgsmålet er derfor, hvordan eleverne kan opdrages til at se og spørge på tværs af grupperne?"

Elise ville ind på en anden boldgade og sagde: "Men også måden at tale med eleverne på kunne være et udviklingsfelt. Frem for udsagn af typen "du skal holde øjet på synålen, når den kører" til spørgsmål som, "hvad sker der, når nålen kører for hurtigt?" eller "hvilken vej roterer nålen egentlig..?" Altså coache eleverne og stille reflekterende spørgsmål frem for at være den, der giver svarene eller siger, at sådan skal man altså bare gøre dit eller dat. Det lærer eleverne jo alt for lidt af ", slutter Elise.

Hanne og Elise var enige om, at eleverne gerne ville hjælpe og støtte hinanden. Det var tydeligt at se. Hanne sagde: "Her kunne vi godt skubbe lidt mere på og direkte opfordre en elev til lige at gå over og vise en anden elev, hvordan dit eller dat skal gøres. Træne eleverne, så de bliver bedre til at lære af hinanden." Og tilføjede " … vi kunne måske ligefrem udvikle eleverne til at bruge og iagttage hinanden noget mere og til at hente fif hos hinanden frem for hele tiden at skulle spørge læreren?"
  

Sådan gjorde lærerne

Hanne og Elise så ikke problemerne på samme måde. De var dog enige om, at eleverne skulle udfordres forskelligt, og at eleverne skulle lære at arbejde mere selvstændigt med deres egen læring.

De to lærere var også enige om, at de ønskede at udvikle kompetencer i, hvordan de kunne blive dygtigere til at styrke elevernes selvstændige læring, og udvikle kompetence i at blive dygtigere til at observere og coache eleverne forskelligt.

Selve refleksionen mellem Hanne og Elise hjalp dem til at se på undervisningen udefra. Igennem samtalen fik de øget indsigt i samspillet mellem eleverne og lærerne på værkstedet.

Næste skridt blev at igangsætte et eksperiment med sigte på at udvikle eleverne i selvstændig læring og at udfordre eleverne på forskellige niveauer og at aflære eleverne i deres spørgebombardement af lærerne.

Hanne og Elise igangsatte en gensidig idéudviklingsfase. De blev enige om, at opgaven skulle indeholde tilbud til eleverne om selv at vælge sig ind på forskellige niveauer med mulighed for:

  • valg af forskellige typer af aktiviteter,

  • valg af læringsstil, mulighed for valg af graden af selvstændighed,

  • tilvalg/fravalg af gruppearbejde, individuelt arbejde eller makkergrupper,

  • at kunne vælge mellem egentligt projektarbejde, emnearbejde eller temaarbejde.

Opgaven skulle muliggøre, at der kunne arbejdes fagligt forskelligt med "skjorten" eller "frakken".

Opgaven skulle også indeholde bud på, hvad den langsomme og den hurtige elev kunne gøre.

Eleverne skulle have mindst fem valg hver gang og så kunne vælge sig ind på små hold, der arbejdede med den ene eller den anden type skjorte på det ene eller det andet niveau.

Lærerne var enige om, at opgaverne godt måtte indeholde så mange billeder om muligt; billeder, som understøttede den skrevne tekst. Og opgaver på flere niveauer, fordi eleverne skal udfordres meget forskelligt.

Hanne og Elise blev desuden enige om at udarbejde en matrix eller model, der indeholdt de fem selvstændighedsniveauer. (Se box nedenfor.)

De to lærere planlagde forløbet i detaljer. De udarbejdede en handleplan, og de aftalte nogle coachsamtaler. De besluttede desuden at afholde ugentlige evalueringssamtaler.

  
Eksempel på opgave på flere niveauer og matrix

Projekttitel: Bukseprojekt

Forløb: Hovedforløb
Fag: Modelsyerske

Du skal gøre følgende:

  1. Du skal udarbejde en arbejdstegning af de bukser, du vil designe og opsy. Der stilles følgende krav: Der skal være gylp, forlommer, mindst en baglomme. Alle lommer skal have naturligt størrelsesforhold. Du kan vælge:
    b) bukser med linning i talje (mindste sværhedsgrad)
    c) bukser med faconsyet linning (mellem sværhedsgrad)
    d) bukser med lav talje og belægning (sværeste sværhedsgrad).

Du skal ud fra din personlige buksegrundform udarbejde et mønster efter din arbejdstegning.

  1. Du skal tilrette bukserne og sy dem i udleveret stof.

  2. Du skal udarbejde syrækkefølge på bukserne.

  3. Du skal udarbejde metodebeskrivelse med kvalitetskrav på gylpen.
    Krav til bukserne:
  • der må kun sys på bukserne på skolen
  • til bagsømmen skal der anvendes kædestingsmaskine
  • du kan anvende specialmaskiner som: trense-, øjeknaphuls- og blindstingsmaskine.
  1. Du skal vælge samarbejdspartner og niveau (se skemaet nedenfor):
  • Du skal før opstart af projekt vælge en samarbejdspartner til bukseprojektet
  • Du skal aflevere en kopi af din arbejdstegning på bukser til din kontaktlærer før valg af niveau og før opstart af bukseprojekt - arbejdstegningen skal godkendes.
  • Du skal vælge det niveau, du skal arbejde med - du kan vælge niveau ud fra hver kategori. Det er vigtigt, at du samarbejder med din kontaktlærer om niveauvalg, og at du er afklaret om, hvad det vil kræve af dig.

Du kan vælge følgende niveauer:

Niveau Elev- og lærersamarbejde
Planlægning
Konstruktion
Udføre snitudvikling
Speciale
Vurdering af arbejdet
1. Eleven kan selvstændigt og sikkert planlægge arbejde med en elev fra klassen (samarbejdspartner) Eleven kan selvstændigt og sikkert snitudvikle  bukser ved hjælp fra samarbejdspartner Eleven kan selvstændigt og sikkert sy bukserne op
2. Eleven arbejder selvstændigt med en elev fra klassen under opsyn af læreren Eleven snitudvikler bukser med hjælp fra samarbejdspartner under opsyn af læreren Eleven kan sy bukserne op under opsyn af læreren
3. Eleven kan arbejde selvstændigt med en elev fra klassen med begrænset støtte fra læreren Eleven kan selvstændigt snitudvikle bukser med hjælp fra samarbejdspartner med vejledning efter behov Eleven kan selvstændigt sy bukserne op med stikprøvekontrol af læreren
4. Eleven arbejder med en elev fra klassen og med støtte og vejledning fra læreren efter behov Eleven snitudvikler bukser med en samarbejdspartner og under støtte, vejledning og opsyn fra læreren Eleven kan sy bukserne op med efterfølgende kontrol fra læreren
5. Eleven arbejder sammen med en samarbejdspartner. Læreren giver grundig instruktion Eleven syr bukserne. Læreren giver grundig instruktion Eleven syr bukser op under stadig vejledning


Niveau 1 er højeste niveau.

  1. Bukser skal præsenteres og afleveres med skriftligt arbejde den ? kl. ?
  2. Produktionsfærdigt mønster til bukser udarbejdes efter fremlægning - hvis der er tid.

Erfaringer med eksperimentet

I den afsluttende coachsamtale sagde Hanne: "Og ja, responsen fra eleverne kom næsten prompte. Den ro, der pludselig var på holdet med 25 elever, var bemærkelsesværdig! Hvor crowded de egentlig sad, i forhold til den ro og den motivation, de lagde for dagen. Det kørte bare. Vi havde endda dobbeltlærer på, fordi vi har det held, at vi har en gammel kollega, der skulle i arbejdsprøvning. Jamen, vi kunne gå sådan stille og roligt mellem eleverne, og det var simpelt hen bare fantastisk. Det var fedt."

Men hvad var det egentlig, der skabte "succesen", spurgte Elise? Til det svarede Hanne:

"Det, vi har prøvet, er jo at tilpasse opgaven til den baggrund, eleverne kom med. Vi satte simpelthen fem kategorier op, sværhedsgrader, og niveauer for, hvor meget lærerdækning eleverne kunne få. Desuden skabte vi mulighed for, at eleverne selv kunne vælge, i hvor høj grad de ville arbejde selvstændigt. Men eleverne kunne jo også vælge en samarbejdspartner, så de hele tiden havde hinanden. De satte sig hele tiden sammen, spurgte hinanden først, hvad gør du? Hvad gør jeg? Hvis de så gik i stå, jamen så var jeg der. Og det skabte altså en ro og en form for glæde hos eleverne. Her var der slet ikke nogen konkurrence - tværtimod. Der var en helt anden ro i forhold til det, vi plejer at have.

" Om årsagen til, at der var mindre konkurrence, svarede Elise:

"Jamen jeg tror da, at det var fordi, at de nu skulle arbejde sammen. Hvad den anden gruppe lavede, jamen det var helt i orden, for de havde valgt et andet niveau. Nu havde de deres eget niveau. De havde valgt selv. De havde valgt deres arbejdsmetode. De havde valgt deres samarbejdspartner. Det vil sige, det var deres eget valg, helt igennem, og det gjorde, at de i virkeligheden var meget afklarede med, hvad det var, de skulle i gang med."

[Billede: Her ses en tegning af en elev, der bombarderer læreren med spørgsmål.]

At udfordre eleverne på forskellige niveauer og at afvænne eleverne fra deres spørgebombardement af lærerne.

Hvordan komme i gang med et sådant eksperiment? Hvad kan man anbefale andre at gøre? Hertil svarede Hanne:

"Ja, mine forberedelser var lidt anderledes. Nu skulle jeg beskrive meget mere, end jeg var vant til at gøre, fordi jeg jo var vant til at tage problemerne, som de opstod. Nu skulle jeg ligesom forestille mig, hvad der skulle til, for at eleven kunne tage stilling til nogle ting. Det skulle jeg skrive ned. Jeg skulle tænke på en helt anden måde. Når de så var kørt i gang, ja så kunne jeg ligesom roligt stå ved en elev i 10 minutter og snakke med hende, hvis hun havde nogle problemer, og virkelig fortælle, hvad hun kunne gøre eller foreslå nogle andre muligheder. I gamle dage, havde jeg nær sagt, - fordi nu er det allerede gamle dage, og fordi vi aldrig vender tilbage til de gamle former mere - da havde jeg en tavle. Jeg havde hele tiden lynhurtige beskeder, videre til næste. Nu følte jeg, at jeg kunne give eleverne meget mere, når de spurgte."

De to lærere bekræftede hinanden i deres hypotese om, at eleverne gerne vil hjælpe og støtte hinanden, og at eleverne har lyst til at lære at lære.

Samme konklusion kommer Dansk Industri frem til på baggrund af en netop gennemført spørgeskemaundersøgelse.

Dansk Industri har spurgt 300 virksomheder om, hvilke kvalifikationer eleverne helst skal være i besiddelse af. Konklusionen er, at på toppen af listen står der: "Vedholdenhed, lysten til at lære, evnen til at samarbejde og selvstændigheden. Først derefter kommer regning og læsning samt evnen til at kommunikere. Lærlingenes færdigheder i engelsk og IT betyder mindre for virksomhederne." (Kilde: Folkeskolen nr. 37. 12/9- 2002)."

Undersøgelsen bekræfter lærernes hypotese om, at "eleverne har en stor lyst til at lære - og det er meget vigtigt for virksomhederne."

Erfaringer med kompetenceudviklingsforløbet

Hanne gav udtryk for en umiddelbar og synlig effekt af eksperimentet: "Vi har fået meget mere overblik. Vi har nu mulighed for at coache eleverne. Vi har fået mere tid til at støtte den svage elev. Den stærke elev har fået flere udfordringer og lærer meget mere. Begreber som ansvar for egen læring får nu pludselig mening……"

Tomandssamarbejdet har været en væsentlig forudsætning for at opnå resultaterne. Om det at have en partner siger Elise: "Det har jeg det utroligt godt med, fordi jeg kan mærke på mig selv, hvis jeg kører for meget alene, så kører jeg med skyklapper på, så har jeg det med at sige, "jamen så er det min bane, det her. Så kører jeg derudaf, jeg får ikke nogen inspiration, jeg kommer ligesom ikke videre." Nu kører jeg ikke mere ad samme spor, så jeg har det utrolig godt. Altså jeg vil helst arbejde sammen med andre, fordi så får jeg indspark. Jeg får nogle andre måder at se tingene på, som gør, at jeg siger, "jamen gud ja, sådan kan jeg også". Men jeg skal helst have en, der er ligeså stærk, hvis man kan sige det sådan, fordi jeg har jo mine meninger, og dem kører jeg i stilling."

Samarbejdet har både været vigtigt i opstartsfasen, i gennemførelsesfasen og i forbindelse med de evalueringer og samtaler, de to lærere gennemførte.

I opstartsfasen blev ideerne kreeret og produkterne udviklet. Gensidig faglig og pædagogisk feedback og inspiration fra en kollega eller flere kollegaer var vigtig her. Men det var også vigtigt at vælge en kollega, som man har det godt sammen med. De menneskelige relationer var ligeså vigtige som de faglige relationer, når man skulle arbejde tæt sammen om at udvikle undervisningen og udvikle lærerkompetencer.

I gennemførelsesfasen spillede den gensidige feedback og de løbende coachsamtaler en vigtig rolle. Elise siger at "… en konsekvens af at arbejde på denne måde med opgaver på flere niveauer og selvstændiggørelse af eleverne er, at vi nu er nødt til at arbejde to og to og skabe mulighed for at supervisere og coache hinanden." I et fremtidigt perspektiv må det derfor anbefales.

Evalueringsfasen har været uhyre central for de to lærere. "Ligesom med eleverne har det med evaluering været godt, både løbende og som en god afslutning. Det har været højdepunkter og har givet fif til at komme videre." Hanne tilføjer at: "Jeg har personligt fået meget ud af selvevalueringen."

Men i et videre perspektiv er to-mandssamarbejdet ikke nok, idet "Nu, hvor vi har udviklet et produkt, som skal videreudvikles i andre projekter, ville det være godt at inddrage andre lærere for at få arbejdet videre med vores ideer."

Om problemet med at finde tid og rum til at eksperimentere siger Elise: "Jeg har lært i dette projekt, at vi efterhånden ved, at tid og rum, det er der bare ikke. Man er nødsaget til at springe på vognen. Det må briste eller bære. Vi har været meget heldige, at det blev så vellykket. Men det kunne ligeså godt have gået galt. Jeg mangler at sige, vi har brugt meget tid på teammøderne. Til at fortælle om, hvad vi gør og er i gang med, give hinanden ideer, hjælpe og støtte hinanden."


Til overvejelse:
  • Hvilke muligheder har lærerne?
  • Hvad er det, der tænder eleverne i forbindelse med valg af niveau?

 


Denne side indgår i publikationen "Læring på jobbet" som kapitel 7 af 15
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top