Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Lærersamarbejdet - en forudsætning





Lærersamarbejdet er alfa og omega. Det at sætte læring i fokus og udfordre alle elever gør det nødvendigt for lærerne at samarbejde. I eksemplet med Susanne fra forrige kapitel er det nødvendigt, at kontaktlæreren, der gennemfører læringssamtalen med Susanne, ved, hvilke muligheder lærerteamet kan tilbyde. Og det er nødvendigt, at de øvrige lærere i lærerteamet kender til indholdet i det læringsmål, Susanne har formuleret i samarbejde med kontaktlæreren.

Når målet indebærer at få indsigt i skjortesyning, kan det meget vel involvere flere fag og emner. Det kan f.eks. være, at et af de områder, Susanne ønsker at inddrage, er et historisk eller kulturelt perspektiv på skjortesyning, - "skjorter før og nu", "skjorter i flere kulturer", "skjorten som statussymbol". Her får Susanne brug for litteraturforslag eller links fra læreren, som er specialist i stil, form og farve, - og måske også fra læreren, der underviser i samfundsfag. Det kan også indebære, at Susanne i forbindelse med sit projekt har brug for at se andre skjorteproduktionsmåder og derfor har brug for en lærers vejledning til at tilrettelægge et virksomhedsbesøg.

Alt dette indebærer nødvendigheden af, at hele lærerteamet kender til de aftaler, der indgås med den enkelte elev, og at lærerne arbejder sammen om at stille rammer op, så Susanne og de andre elever kan nå de opstillede mål.

Men erfaringerne fra dette udviklingsforløb viser også, at lærerne finder inspiration i at samarbejde, både i det daglige og i høj grad i forbindelse med kompetenceudvikling. Flere lærere fortæller, at det at have en god kollega at diskutere undervisningen og de enkelte elever med er meget værdifuldt for dem.

[Billede: Her ses en tegning af en elev, som har hovedet dybt begravet i en skjorte, som læreren holder op.]

Her får Susanne brug for litteraturforslag eller links fra læreren.

En lærer fortæller: "Samarbejdet med min kollega fungerede, så jeg knap kan forestille mig, at det kunne blive bedre. Men det handler selvfølgelig så også om, at min kollega og jeg snakker sammen til daglig og er nogenlunde enige om, hvad vi har af ønsker med hensyn til undervisning. Jeg vil sige, at vi begge er gode lærere, det vil jeg faktisk vove at påstå. Når vi arbejder sammen og er på besøg i hinandens undervisning, bliver vi endnu bedre. Udbyttet af vores besøg hos hinanden har været kolossalt."

I forbindelse med kompetenceudvikling på jobbet har det at have en kollega som coach været en stor støtte og en "øjenåbner". I det gode lærersamarbejde kan kolleger bruge hinanden til gensidig refleksion. En anden lærer fortæller: "Det har virket smadder godt. Og det var en oplevelse for mig med det fag, jeg underviser i, hvor jeg kom til at tænke på noget helt andet, som min kollega jo fik mig til at reflektere over. Da min kollega var på besøg, havde jeg planlagt et forløb, der var alt for stramt. Det var jeg selvfølgelig ikke bevidst om. Men jeg blev klar over, at det sådan set var formen, der var det vigtigste for mig. Altså, når jeg havde planlagt det, så skulle det jo helst følges. Jeg var ikke opmærksom på de signaler, eleverne sendte, og kunne ikke give slip og være spontan. Så i det andet forløb, efter vi havde snakket sammen og haft coaching, da blev det altså meget bedre. Da kunne jeg være mere tilbagelænet og sige, "Har det her fungeret? Kunne I forestille jeg andre muligheder?""

Der er ingen tvivl om, at samarbejdet mellem lærere udgør selve fundamentet i kompetenceudvikling på jobbet.

Det er nødvendigt, at lærerne samarbejder om at understøtte elevernes læreprocesser. Det giver mulighed for den enkelte lærer at hente inspiration og støtte hos kolleger. Lærerne må arbejde på en måde, så det kan lade sig gøre at bruge hinanden i den fortsatte udviklingsproces; - en udviklingsproces, der indebærer såvel udvikling af læringstilbud til eleverne som lærernes egen læring. Lærerens læring er en forudsætning for, at han aktivt vil kunne understøtte elevernes læring. Lærerne skal kunne være kreative og kunne improvisere i forbindelse med, at eleverne bevæger sig rundt i læringslandskabet.

Lærerrollen vil i fremtiden i stigende omfang blive præget af opgaver som planlægning, igangsætning og vejledning. Lærerrollen udvides og udvikles. Det bliver mere interessant og betydeligt mere krævende at være lærer.

 


Denne side indgår i publikationen "Læring på jobbet" som kapitel 4 af 15
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top