Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3. Læring i fokus og udfordringer for alle eleverne





En elev, Susanne, kedede sig bravt. Der var tydeligvis for let for Susanne. Hun løste opgaverne på ingen tid.

Læreren greb fat i Susanne og spurgte ind til hendes forudsætninger. Susanne havde i hele sin praktiktid arbejdet med syning af skjorter. Læreren udfordrede derefter Susanne i en læringssamtale. Havde Susanne udelukkende kendskab til at sy skjorter i den virksomhed, hvor hun har været i praktik? Eller havde hun opnået indsigt i skjortesyning dvs. tilegnet sig en kompetence, som hun kunne anvende i andre sammenhænge og i andre virksomheder?

At have kendskab til noget er langt mere overfladisk end at have indsigt eller have tilegnet sig viden, som man kan bruge i andre sammenhænge. Har man kendskab til skjorteproduktion i en bestemt virksomhed, ved man måske lidt om specielle kravetyper og lidt om fejl i skjorteproduktionen i virksomhed X. Udvikling af en elevs læringskompetence fordrer, at eleven får en indsigt, så hun på sigt bliver i stand til at bruge den viden, der tilegnes på erhvervsskolen i en virksomhed uden for skolen og i andre virksomheder.

Hvis samtalen munder ud i, at Susanne har kendskab, men mangler indsigt, kunne opgaven derfor være at formulere et læringsmål i samarbejde med Susanne. Hvad er det, hun vil og skal lære for at skaffe sig indsigt i skjortesyning? Hvordan skal undervisningen tilrettelægges, så Susanne opnår indsigt og ikke kun kendskab til syning af skjorter?

Er læringsmålet, at Susanne skal opnå indsigt i skjortesyning, må det overvejes, hvordan læringsprocessen og undervisningen da bør tilrettelægges. Altså: hvordan skal hun lære det? Skal det evt. foregå som projektorganiseret undervisning? Skal Susanne coaches af sin lærer eller af en kammerat under processen?

En lærer siger rammende om det at være lærer på dagens erhvervsskole "…Tiderne skifter. Elevtyperne, vi møder, ændres næsten fra dag til dag. Elevernes forudsætninger er anderledes og mere forskelligartede end før i tiden. Det, eleverne skal kunne, ændres også hele tiden. Vi er nødsaget til at lære at udfordre disse forskellige elever. Udvikle ideer til nye forløb. Ellers kan vi som lærere og skole ikke opfylde de krav, der stilles til os. Så kan vi ligeså godt finde os et andet arbejde."

Lærerne befinder sig hele tiden i sådanne situationer. Der skal tilrettelægges og planlægges forløb for disse elever. Der skal fokuseres på elevens læring og skabes udfordringer gennem tilrettelæggelse af relevante aktiviteter.

Aktiviteter som nødvendigvis må planlægges, afprøves og evalueres i et tæt lærersamarbejde.

 


Denne side indgår i publikationen "Læring på jobbet" som kapitel 3 af 15
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top