Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Denne redegørelse om de gymnasiale uddannelser skal ses som led i opfølgningen på regeringens udmelding i handlingsplanen for Bedre uddannelser, juni 2002, om reformer af de gymnasiale uddannelser, især af det almene gymnasium og højere forberedelseseksamen (hf ).

I handlingsplanen for Bedre uddannelser fremlagde regeringen sine visioner og planer for de forandringer, der skal til i uddannelserne generelt for at styrke grundlaget for ny vækst og dynamik i samfundet til glæde for alle og for at sikre og udbygge velfærden i Danmark. Som et afgørende perspektiv bliver der i handlingsplanen lagt vægt på at styrke det faglige niveau og relevante kompetencer i ungdomsuddannelserne, i de videregående uddannelser og i voksen- og efteruddannelserne - i tæt sammenhæng med regeringens planer for tilsvarende ændringer i folkeskolen.

Med den centrale placering, de gymnasiale uddannelser har i det samlede uddannelsessystem - såvel i forhold til folkeskolen som de videregående uddannelser - spiller en reform af disse uddannelser en afgørende rolle i den samlede plan for styrkelse af uddannelsessystemet. Det har høj prioritet at skabe en klar sammenhæng til de kommende forandringer i folkeskolen og de videregående uddannelser.

Nøgleord i reformerne af det almene gymnasium og hf er faglighed, studieforberedelse og opdatering af almendannelsen. Samtidig lægges der vægt på fleksibilitet i uddannelserne, især i forhold til de to erhvervsgymnasiale uddannelser, højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx). Derfor indebærer regeringens udspil også ændringer på det erhvervsgymnasiale område. Redegørelsen giver et sammenhængende perspektiv for det samlede gymnasiale uddannelsesområde med kobling til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. I tilknytning hertil er det planen at styrke erhvervsuddannelserne ved at forbedre muligheden for at erhverve studiekompetence som påbygning.

Indholdsmæssigt lægges der primært op til reform af det almene gymnasium og hf. For de erhvervsgymnasiale uddannelser, hhx og htx, skal der foretages en fornyelse af især strukturen, og der skal gennemføres omlægninger af de faglige indholdsbeskrivelser med større vægt på målstyring end i dag, parallelt med ændringerne for det almene gymnasium og hf.

Fremlæggelsen af reformplanerne i Bedre uddannelser gav anledning til megen debat. For at samle op på debatten afholdt Undervisningsministeriet i oktober 2002 en konference om reformerne, hvor en meget bred kreds af interessenter fik lejlighed til at fremlægge deres synspunkter. Debatten har klargjort, at det er vigtigt at se reformerne af det almene gymnasium og hf i sammenhæng, og regeringen har derfor besluttet at gennemføre de to reformer parallelt med sigte på ikrafttræden 2005. Fornyelsen af hhx og htx forventes ligeledes gennemført med virkning fra 2005. Planen er således, at der på det strukturelle område gennemføres en samlet reform af de gymnasiale uddannelser.

Redegørelsen om de gymnasiale uddannelser er udarbejdet ud fra et ønske fra regeringens side om åbenhed og debat om reformplanerne. Det er mit håb, at denne åbenhed vil bidrage til at skabe grundlag for bred tilslutning til reformerne, og at den vil styrke såvel processen som resultatet.

Ulla Tørnæs
Undervisningsminister
Januar 2003

 


Denne side indgår i publikationen "De gymnasiale uddannelser" som forord
© Undervisningsministeriet 2003

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top