 |
 |
Bilag
3
Forslag fra DA
Dansk Arbejdsgiverforening
Vester Voldgade 113
1790 København V
Forslag til ændringer i Lov om erhvervsuddannelser
Oplæg fra arbejdsgiverrepræsentanterne i Udvalget om fornyelse af
vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser (Det Tekniske
Udvalg).
1.1 Styrkelse af fleksibilitet og faglighed
Formålet med en revision af eud-lovens bestemmelser er ikke at igangsætte en ny
reform af erhvervsuddannelserne.
Formålet er derimod at styrke erhvervsuddannelserne ved at skabe klarere grundlag for,
at de faglige udvalg løbende kan tilpasse uddannelserne inden for de enkelte
beskæftigelsesområder på baggrund af de skiftende behov på arbejdsmarkedet. Anvendelse
af adgangskrav, flere afgangsniveauer, højere slutmål samt differentierede
prækvalificerende forløb, jf. nedenfor, kan med andre ord blive en række
valgmuligheder, som stilles til de faglige udvalgs rådighed.
Under overskriften Mulighedernes Lov skal eud-loven derfor i højere grad udgøre en
rammelov, inden for hvilke de faglige udvalg kan tilrettelægge uddannelserne, så de
løbende harmonerer med de forskellige beskæftigelsesområders behov. Der er således
ikke tale om en pligt for de faglige udvalg til at etablere adgangskrav, højere slutmål
osv., men derimod en mulighed for over tiden og uafhængigt af andre
beskæftigelsesområder at lave ændringer i uddannelsernes indhold og afvikling.
Et fagligt udvalg kan på grundlag af lovens forøgede valgmuligheder lave
forskellige "løsninger" på uddannelsesmæssige problemer inden for det
beskæftigelsesområde, som det dækker.
1.2 Forankring i de faglige udvalg
Et væsentligt element i eud er at sikre, at uddannelsernes indhold og afvikling til
enhver tid er i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov, således at overgangen fra
uddannelse til beskæftigelse sker uden problemer på grundlag af landsdækkende
kompetencer og standarder.
Udviklingen i retning af, at de faglige udvalg får klare muligheder for at
tilrettelægge uddannelserne vil være i god overensstemmelse med dette princip.
Der bør tillige være mulighed for, at elever og virksomheder kan tilrettelægge en
del af uddannelsen på grundlag af de ønsker og behov, som de har, jf. nedenfor.
Med afsæt i en styrkelse af de faglige udvalgs muligheder for at kunne tilpasse
uddannelserne til de enkelte beskæftigelsesområder bør nedennævnte initiativer
iværksættes.
2.1 Forslag fra Det Merkantile Udvalg
Det Merkantile Udvalgs forslag bør indgå i en revision af eud-loven, således at
anbefalingerne kommer til at gælde alle erhvervsuddannelser og ikke bliver en række
undtagelsesbestemmelser for så vidt angår de merkantile uddannelser.
Det medfører bl.a., at erhvervsuddannelserne
- kan bestå af korte uddannelser med anerkendt erhvervskompetence, som siden kan
suppleres og udbygges frem mod højeste merkantile eud-niveau, der kan rumme elementer ud
over det nuværende eud-niveau
- kan opbygges i en "påstigningsmodel", det vil sige rummer mulighed for, at
eleven kan på stige på forskellige erhvervskompetencegivende trin og dermed sammensætte
sin kompetenceprofil efter behov. Højeste erhvervsfaglige niveau giver mindst adgang til
kvu-niveau
Endvidere lægges der op til, at
- faglige udvalg kan bestemme, at vekslen mellem skoleundervisning og praktikuddannelse
tilrettelægges mere fleksibelt
- faglige udvalg kan bestemme faglige specialer, som kan nås på kortere tid end i dag
- faglige udvalg kan bestemme afgangsniveauer med anerkendt erhvervskompetence, som siden
kan suppleres og udbygges frem mod højeste merkantile eud-niveau
- faglige udvalg kan sammensætte hovedforløb, der går på tværs af uddannelser og
specialer.
Der henvises i øvrigt til udvalgets samlede anbefaling.
3.1. Eud's formål og funktioner
Målet er at udvikle de faglige uddannelser således:
- at arbejdsmarkedets behov for kompetencer afspejler sig klarere i udviklingen af de
enkelte uddannelser
- at virksomhederne får mulighed for at rekruttere unge med forskellige forudsætninger,
herunder stærke unge til de faglige uddannelser
- at der skabes attraktive tilbud til de unge, der giver en god oplevet kvalitet, stor
grad af relevans og dermed et reduceret frafald samt en god overgang mellem uddannelse og
beskæftigelse
Udgangspunkt
Uddannelsesreformerne i 1990 og 1999 lagde især vægt på, at erhvervsuddannelserne
skulle fungere som ungdomsuddannelser med øget vægt på elevernes almene og personlige
kvalifikationer samt på videre uddannelsesmuligheder, mens det erhvervsmæssige sigte
blev nedtonet.
Denne udvikling har ikke modsvaret virksomhedernes og de unges forventninger.
Erhvervsuddannelserne er i stigende grad kommet under pres både fra virksomheder,
der forventer øget faglighed og fleksibilitet ved gennemførelsen af uddannelserne, og
fra de unge, der ikke føler deres forventninger indfriet. Dels opleves skoledelen ikke
som væsentligt anderledes end folkeskolen, dels accepterer de unge ikke at skulle
beskæftige sig med ting, der ikke umiddelbart giver mening. Denne kritik rettes såvel
mod erhvervsskolen som mod virksomhedsoplæringen.
Sigtelinjer for forandring
De faglige udvalg skal inden for sine beskæftigelsesområder have mulighed for at lave
erhvervsuddannelser, der
- klarere adskiller vejledning af de uafklarede unge og prækvalificering af de afklarede
til et hovedforløb
- styrker vejledningen af de unge
- tager afsæt i afklarede elever, der som udgangspunkt har uddannelsesaftale med en
virksomhed
- baserer sig på et fleksibelt vekseluddannelsesprincip, der tager højde for
virksomhedernes forskelligartede muligheder og ønsker
- har afsæt i slutmål, der fastsættes med udgangspunkt i arbejdsmarkedets behov
- sætter øget fokus på uddannelsernes jobkvalificerende opgaver og mindre fokus
på det almene og videreuddannelsesrettede
- indrettes efter de unges meget forskellige forudsætninger for og forventninger til en
erhvervsuddannelse
- fortsat udvikler det faglige selvstyre (partsstyringen)
3.2. Uddannelsernes slutmål
Erhvervsuddannelsernes slutniveau er i dag defineret af, hvad der praktisk og
pædagogisk er muligt at nå på typisk 4 år regnet fra 9. klassetrin. Uddannelsernes
slutmål skal ikke fremover være dikteret af dette forhold, men af arbejdsmarkedets
behov, således som det vurderes af de faglige udvalg.
Sigtelinjer for forandring
En revision af loven skal sikre:
- at slutmål ikke skal begrænses af nuværende bindinger til afsæt i 9. klasse
- at det bliver muligt at fastsætte startforudsætninger, der rækker fra ingen (9.
klasse) til helt eller delvist gymnasialt niveau eller teknisk faglige krav, som klart
overstiger de nuværende gængse niveauer
- at disse startforudsætninger kan konkretiseres i form af opnåede resultater ved
forudgående prøver og eksamener i folkeskole, andre dele af ungdomsuddannelse eller
prækvalificerende forløb
3.3. Delkompetence/ specialistmodeller
Udviklingen i teknologianvendelsen og i organiseringsformerne har medført væsentlige
ændringer i arbejdstilrettelæggelsen og dermed i, hvordan den enkelte virksomhed kan
uddanne lærlinge.
Udgangspunktet er:
- at den nuværende forståelse for, hvad en faglig uddannelse er, er for begrænset i
forhold til arbejdsmarkedets behov, og at uddannelsesudviklingen er præget af meget
traditionel tænkning
- at virksomhedernes behov inden for de enkelte beskæftigelsesområder udvikler sig
forskelligt med det resultat, at erhvervsuddannelsernes struktur, indhold og niveau skal
differentieres mere end i dag, således at de faglige udvalg i højere grad kan tilpasse
uddannelserne
- at der derfor findes mange arbejdsfunktioner i virksomhederne, som vil kunne
uddannelsesdækkes og udgøre en god rekrutteringskanal for virksomheder ved en bredere
definition af, hvad en faglig uddannelse kan være
Sigtelinjer for forandring
Der er brug for fleksible rammer, der muliggør
- etablering af uddannelser på tværs af eksisterende uddannelser (faggrænser) i de
tilfælde, hvor de faglige udvalg for forskellige beskæftigelsesområder har konstateret
et behov herfor. Det kan f.eks. udmøntes i, at der inden for nogle
beskæftigelsesområder kan etableres uddannelser på grundlag af uddannelseselementer fra
flere forskellige beskæftigelsesområder
- etablering af "høje og smalle" uddannelser, der helt eller delvist udgør en
fuld erhvervsuddannelse samt
- etablering af "brede og/eller lave erhvervsuddannelser", der ligeledes kan
udgøre en hel eller delvis fuld erhvervsuddannelse
- fastsættelse af uddannelsernes varighed ud fra en vurdering af en realistisk og mulig
progression i uddannelsesforløbet
4.1. Indgang/adgang til en erhvervsuddannelse
I dag har alle, der har opfyldt undervisningspligten efter folkeskoleloven, adgang til
en erhvervsuddannelse.
Erhvervsuddannelserne består efter de nuværende regler af
et grundforløb typisk uden kontrakt og af et hovedforløb med
kontrakt. Adgang til hovedforløbet har personer, der har gennemført grundforløbet.
Eftersom vægten i grundforløbene ligger på det brede, det almene og i mindre
grad på det prækvalificerende leverer grundforløbene ikke i tilstrækkelig grad
de kvalifikationer, der er nødvendige for gennemførelsen for flere af de faglige
uddannelser. De indeholder heller ikke de teknisk-faglige udfordringer, dvs. mødet med
faget, der gør det muligt for den unge at vurdere, om et valg er realistisk eller
attraktivt. Indledningen til eud skal derfor tillige være et forløb, hvor eleven
udfordres på sit valg og på sine evner. Vejlednings-/afklarings-funktionen skal sikre,
at flere unge er afklarede før uddannelsesstart og dermed at færre falder fra.
Sigtelinjer for forandring
Udgangspunktet skal være, at en erhvervsuddannelse bygger på en uddannelsesaftale,
idet vekseluddannelse mellem skole og praktik fortsat skal være det, som kendetegner eud.
Det forudsætter bl.a., at man genindfører praktikadgangsvejen som hovedadgangsvejen til
uddannelserne.
Adgang til et hovedforløb bør ud over tilstedeværelsen af en
uddannelsesaftale bygge på afslutning af et prækvalificerende forløb, som
forbereder eleven på den erhvervsuddannelse, som han/hun skal i gang med. Et
prækvalificerende forløb kan opbygges som de nuværende grundforløb, men der skal være
mulighed for, at de faglige udvalg kan etablere prækvalificerende forløb, der tidligere
end i dag implicerer et møde med faget/fagene.
Det har som konsekvens, at
- de nuværende faste rammer for grundforløb opblødes til fordel for en mere individuel
og fleksibel prækvalificering til eud-hovedforløb
- de faglige udvalg skal have mulighed for at tilrettelægge forskellige
prækvalificerende, modulopbyggede forløb, rettet mod det eud-hovedforløb, som den unge
har planer om at påbegynde, eller som er aftalt som en del af uddannelsesaftalen i
tilfælde, hvor aftalen omfatter både prækvalificering og hovedforløb
- virksomhederne kan indgå kontrakt med unge, der kommer direkte fra
folkeskolen/gymnasiet og efter behov vælge moduler fra skolernes udbud af
prækvalificerende undervisning
- prækvalificerende forløb gennemføres på SU-lignende vilkår, medmindre der er
indgået en kontrakt med en virksomhed
4.2. Fleksibilitet og individualitet
Eud-loven indeholder i dag faste regler for fagfordelingen i erhvervsuddannelserne.
Hver uddannelse er desuden opbygget i en struktur bestående af obligatoriske skoleophold
og praktikforløb; arbejdsdelingen mellem skole og praktikvirksomhed er således
standardiseret og fastsat i bekendtgørelsen for den pågældende uddannelse.
Sigtelinjer for forandring
Der er brug for muligheder for, at virksomhederne på grundlag af retningslinjer
fastlagt af de faglige udvalg kan tilrettelægge de enkelte forløb med
udgangspunkt i egne og lærlingens interesse og muligheder, og at man således sikrer en
prækvalificering, som kan give relevante forudsætninger for, at den unge i samarbejde
med virksomheden kan gennemføre en uddannelse med et godt resultat.
Anvendelse af de større muligheder kan ikke gå ud over de rammer og vilkår, som er
aftalt i en uddannelsesaftale.
Det betyder, at
- brøkdelsreglen (fordeling af uddannelsen på grundfag, områdefag valgfag m.m.) skal
afskaffes, idet styrende for sammensætningen af fagene er behovet på det
beskæftigelsesområde, som uddannelsen dækker)
- de faglige udvalg i højere grad frit skal kunne bestemme, på hvilke tidspunkter i
uddannelsen (prækvalificerende forløb og hovedforløb) de enkelte fag gennemføres
- det skal være muligt for skole og virksomhed at fastsætte indholdet i skoledelen i det
enkelte uddannelsesforløb afpasset efter virksomhedens muligheder for at gennemføre
oplæringen og lærlingens evt. særlige forudsætninger og/eller behov, idet det
forudsættes, at indholdet nærmere aftales i en uddannelsesaftale
4.3. Målstyring i stedet for tidsstyring
Indførelsen af adgangskrav til hovedforløbene (erhvervsuddannelsesreform 2000) har i
realiteten åbnet for en ny uddannelsestænkning fra fastlagt pensum gennemført
over en forud fast tid til kompetencevurdering.
Sigtelinjer for forandring
Disse muligheder skal fastholdes og udfoldes yderligere i den kommende lovgivning.
Det får som konsekvens, at:
- man fremover ikke bør operere med krav om særlige forløbsbeviser, men alene om
dokumentation for en række nærmere beskrevne kompetencer, på hvilket grundlag det kan
afgøres, om en elev er kvalificeret til at påbegynde et hovedforløb
- ingen har derfor nødig at blive på skolen efter det tidspunkt, hvor det ønskede
uddannelsesmål er nået, og under hensyn til, hvad uddannelsesaftalen indeholder herom
- virksomheden skal have mulighed for at tegne uddannelseskontrakter, som er kortere hhv.
længere end "standard" inden for retningslinjer fastlagt af de faglige udvalg,
idet anvendelse af denne mulighed vil være forskellig fra beskæftigelsesområde til
beskæftigelsesområde. Af praktiske og juridiske grunde bør disse marginer
ikke kunne overskrides
- afslutningstidspunktet for den enkelte lærlings uddannelse vil følgelig variere med
udgangspunkt i, hvad elev og virksomhed har aftalt i uddannelsesaftalen. Det kan fremover
efter retningslinjer fastlagt af de faglige udvalg blive den enkelte
virksomhed, der skal vurdere lærlingens niveau og indstille pågældende til
svendeprøve. I praksis vil der for det store antal lærlinge formentlig ikke blive den
store tidsmæssige spredning, idet det forudsættes, at svendeprøven fortsat aflægges
på skolen
5.1 Styrkelse af kvaliteten
Større fleksibilitet i struktur, indhold og niveau er som nævnt en målsætning i
revisionen af eud-loven.
Sideløbende med denne proces er der behov for at indføre instrumenter i lovgivningen,
som sikrer kvaliteten i undervisningen, således som den gennemføres på
erhvervsskolerne.
Nogle af de problemer, som eud står overfor, skyldes ikke alene strukturelle forhold,
men derimod et fald i uddannelseskvaliteten på institutionerne. Det vil ikke være
rigtigt at løse kvalitetsproblemer med struktur- og indholdsforslag.
Sigtelinjer for forandring
På den baggrund bør følgende opstramninger i loven ske:
- Fastlæggelse af lektionsantal og lektionslængde på et niveau, som sikrer kvaliteten i
uddannelserne, og som er afstemt efter branchernes behov
- Lektionsantallet bør modsvare den arbejdsforpligtelse, som eleven har i
praktikvirksomheden. Det betyder, at "lærerfri undervisning" ikke skal kunne
finde sted. Udgangspunktet er, at lektionsantallet er 37 lektioner pr. uge svarende til de
vilkår, som danner grundlag for uddannelsesaftalen.
- Alternativt bør uddannelserne sammensættes og evt. afkortes således, at elevens
arbejdsforpligtelse på skolen modsvarer den, som eleven har i virksomheden, idet faldet i
lektionsantallet kan tages som dokumentation for, at de faglige mål på skolen ved en
bedre udnyttelse kan nås med kortere skoleperioder.
- Udvikling af tilstrækkelige lærerkvalifikationer på institutionerne
- Der etableres et særskilt uddannelsestaxameter. Godkendelse af udbud sammenkædes med
dokumentation af lærerkvalifikationer. Der skal være mere åbenhed om
efteruddannelsesaktiviteter gennem offentliggørelse på Internettet.
- Ændring af institutionstilskud, så de understøtter kvalitetsudviklingen på alle
uddannelser og flytter institutionernes fokus fra de mest rentable aktiviteter f.eks.
skolepraktik
- Der gennemføres et taxametereftersyn og taxametrene justeres efterfølgende, hvis
hensigtsmæssigt.
- Udvikling af uddannelseskvaliteten
- Det undersøges, om antallet af udbydere skal reduceres på grundlag af en
kvalitetsvurdering. En eventuel ændring bør ske i forbindelse med en gennemgang af
kvalitet og udbud af hovedforløbene. Det bør tillige ske i sammenhæng med ændring af
institutionsstrukturen.
- Forbedring af skole og virksomhedssamarbejdet om afvikling af skoleophold
- Institutionerne skal i samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg formulere
retningslinjer for skoleopholdet, således at afviklingen på en hensigtsmæssigt måde
harmonerer med praktikvirksomhedens produktionstilrettelæggelse.
- Mere information om udbud af specialer på landsplan
- På landsplan skal der laves en samlet oversigt over specialer.
- Tilstedeværelse af lokale undervisningsplaner, jf. eud-loven.
- Evt. bør tilsynet med skolernes undervisningsplaner øges.

Denne side indgår i publikationen "Rapport fra Udvalg om fornyelse af
vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser" som bilag 3
af 4
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |