Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag 1
Kommissorium for udvalgsarbejdet





Kommissorium for 'Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. inden for visse tekniske erhvervsuddannelser’ samt udvalgets sammensætning

Uddannelsesstyrelsen

H.C. Andersens Boulevard 43
1553 København V
Tlf 3392 5600
Fax 3392 5666
www.uvm.dk

1. oktober 2002
J.nr. 2003-1130-5366

Udvalget er nedsat af undervisningsminister Ulla Tørnæs efter aftale med trepartskredsen.

Baggrund

Der er behov for fornyelse af rammerne for de tekniske erhvervsuddannelser med henblik på at give mulighed for at ændre i enkeltuddannelser. Hidtil har erhvervsuddannelsernes opbygning været tæt knyttet til bestemte materialer eller brancher i forsøget på at imødekomme virksomhedernes efterspørgsel på meget differentierede kompetencer. De faglærte kunne herefter bruge de erhvervede kompetencer gennem en årrække.

Dette vil også gælde for en lang række brancher/uddannelsesområder fremover. Og der er derfor ikke grund til at ændre i det store antal velfungerende uddannelser på disse områder.

Men forandringshastigheden for så vidt angår materialer og brancher på dele af arbejdsmarkedet medfører et langt større behov end tidligere for løbende ajourføring og udvikling af kompetencer hos den enkelte. Derfor er det centralt, at der sættes yderligere fokus på at udvikle elevernes evne til kontinuerligt at lære nyt. Det betyder, at kravene til form og indhold for erhvervsuddannelserne på området ændrer karakter.

Disse udviklingstræk skal der tages højde for i en tilpasning hen imod mere fleksible rammer for de tekniske erhvervsuddannelser.

Problem

Den vedvarende mangel på praktikpladser inden for visse af de tekniske erhvervsuddannelser (primært de uddannelser i indgangen Teknologi og kommunikation, som retter sig mod brancher, hvor der samtidig er mangel på arbejdskraft), vidner om, at der trods øgede muligheder for fleksibilitet i erhvervsuddannelsesreform 2000 er behov for et initiativ, der gør rammerne for tekniske erhvervsuddannelser endnu mere fleksible.

Inden for især de ’forandringsintensive’ brancher (primært i indgangen Teknologi og kommunikation, familie 1 – se bilag) er der vanskeligheder med at skaffe det nødvendige antal praktikpladser med mange elever i skolepraktik til følge. Stort set alle elever med afsluttet uddannelse - inklusive elever, der afslutter uddannelsen i skolepraktik - får tilsyneladende job bagefter. Grunden til de mange elever i skolepraktik kan dels findes i, at mange virksomheder ikke kender uddannelserne, men nok vigtigere i, at mange virksomheder strukturelt og traditionsmæssigt ikke passer ind i rammen for erhvervsuddannelserne.

Målet

Der nedsættes et udvalg, som får til opgave at stille forslag til en tilpasning hen imod mere fleksible rammer for de berørte tekniske uddannelser, som kan medvirke til hensigtsmæssige løsninger på de nævnte udfordringer. Udvalget skal i sit arbejde medtage, hvorledes vekseluddannelsesprincippet kan udvikles i nye og mere tidssvarende former inden for det berørte uddannelsesområde.

Udvalgsarbejdet skal ses som en pendant til det netop afsluttede merkantile udvalgsarbejde og medtage dele af resultaterne heraf.

Udvalget forudsættes at foretage en kortlægning af problemfeltet og heri inddrage de analyser og evalueringsresultater, der allerede foreligger inden for området.

Det forudsættes, at forslag til fornyelser ikke har økonomiske konsekvenser for stat, amtskommuner og kommuner under et, og at forslagene også er udgiftsneutrale for erhvervslivet under et.

Rammerne

Formandskab og sekretariatsfunktion varetages af Undervisningsministeriet.

Udvalget sammensættes på en sådan måde, at følgende er repræsenteret:

  • Parterne på Industriens område, herunder repræsentanter for parterne i de faglige udvalg, hvis uddannelser særligt er i fokus
  • Organisationerne i 3-partskredsen (DA og LO)
  • Skolerne
  • Lærerne
  • Eleverne
  • Undervisningsministeriet.

Udvalgets anbefalinger om nyskabelser i forhold til uddannelsernes mål, struktur, varighed og øvrige rammer for indhold forudsættes udformet under respekt for kompetencefordelingen i erhvervsuddannelsesloven – jf. lovens § 38 om de faglige udvalgs kompetencer.

Udvalgsarbejdet forudsættes afleveret til trepartskredsen den 1. februar 2003.

Der kan afleveres delindstillinger med henblik på indspil til den igangværende proces om ændring af erhvervsuddannelsesloven (i forlængelse af udvalgsarbejdet om de merkantile eud), inden udvalgsarbejdet endeligt afsluttes.

Udvalgets sammensætning

For

  • industriens område generelt indstiller DI og Metal hver 1 repræsentant
  • de 4 berørte uddannelser på Industriens område (jf. bilag) indstiller DI og Metal hver 2 repræsentanter, ELFO 1 repræsentant og Dansk El Forbund 1 repræsentant
  • organisationerne i 3-partskredsen indstiller DA og LO hver 3 repræsentanter
  • skolerne indstiller FS 1 repræsentant
  • lærerne indstiller DTL 1 repræsentant
  • eleverne indstiller elevorganisationen for de tekniske erhvervsuddannelser, EEO 1 repræsentant.

I alt 17 eksternt udpegede medlemmer. Dertil kommer repræsentanter fra Undervisningsministeriet, herunder formanden for udvalget.

Bilag til:
Kommissorium for ’Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser’

Oversigt over relevante uddannelser i indgangen Teknologi og kommunikation, familie 1:

Uddannelse Fagligt udvalg Organisationer
Automatik- og procesuddannelsen Fagligt udvalgt for Strøm, styring og proces DI/Metal
Data- og kommunikationsuddannelsen Fagligt udvalgt for Strøm, styring og proces DI/Metal
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen Fagligt udvalgt for Strøm, styring og proces DI/Metal
Elektriker El-fagets Uddannelsesnævn ELFO/Dansk El Forbund

Yderligere beslægtede uddannelser i ’forandringsintensive’ brancher i familie 1, hvor problemet er manglende elever og ikke manglende praktikpladser, og hvor skolepraktiktallet er på langt under 100 - og som derfor ikke direkte behøver repræsentation i udvalget:

  • Plastmager
  • Procesoperatør
  • Industrioperatør (på negativlisten, udbydes ikke med skolepraktik).

Udvalgets sammensætning

Uddannelsesdirektør Roland Svarrer Østerlund (formand), udpeget af undervisningsministeren

Udpeget af arbejdsgiversiden:

Flemming Larsen, Dansk Industri

Connie Brumvig, Dansk Industri

Jesper Juul Sørensen, Byggeriets Arbejdsgivere

Mette Ringsted, Dansk Arbejdsgiverforening

Hans Sandager, Handel, Transport og Serviceerhvervene - fra 4. november 2002 til 21. januar 2003.

Mogens Findalen, Handel, Transport og Serviceerhvervene – fra 22. januar 2003 til 31. januar 2003.

Gorm Johansen, DHS

Jan Abrahamsen, ELFO

Udpeget af arbejdstagersiden:

Ove Poulsen, Dansk Metal

Per H. Madsen, Dansk Metal

John Jacobsen, Dansk Metal

Astrid Dahl, Landsorganisationen i Danmark

Niels Brøndum Josephsen, SID

Per Nielsen, TIB

Ejner K. Holst, Dansk El Forbund

Udpeget af Foreningen af Skoleledere:

Søren Kühlwein Kristiansen

Udpeget af Dansk Teknisk Lærerforbund:

Svend Erik Christensen

Udpeget af Erhvervsskolernes Elevorganisation:

Tommy P. Nielsen – fra 4. november 2002 til 21. januar 2003

Martin Nielsen – fra 22. januar 2003 til 31. januar 2003

Sekretariat for udvalget:

Birgit Gotenborg, UVM

Jørgen Torsbjerg Møller, UVM

Finn Togo, UVM

Steffen R. Søndergaard, UVM

Poul O. Nielsen, UVM

Gert Nielsen, UVM

 


Denne side indgår i publikationen "Rapport fra Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser" som bilag 1 af 4
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top