Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Udvalgsarbejdets placering i den aktuelle uddannelsespolitiske proces





De medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter i udvalget tilkendegiver, at anbefalingerne og enigheden herom er bundet til udvalgets kommissorium, og at disse parter derfor vil henvise til bilag 3 og 4 med hensyn til parternes opfattelse af behovene for yderligere fornyelse af erhvervsuddannelserne.

2.1 Opfølgningen af rapporten om fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser

Udvalgsarbejdet er et led i en udviklingsproces, hvor erhvervsuddannelserne er genstand for udredningsarbejde og politiske drøftelser, der har til formål at tilpasse lovgrundlagets rammer til forskellige udviklingsbehov. Udvalget har således sat sine anbefalinger i relation til rapport om fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser fra maj 2002, der er udgangspunkt for den igangværende ændring af erhvervsuddannelsesloven (udkast til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser sendt til høring den 10.1.2003).

I det nævnte arbejde med rapporten om forslag til fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser er der kommet en række anbefalinger, som falder i tråd med de tanker, der er kommet frem i udvalgsarbejdet med de tekniske erhvervsuddannelser. Udvalget ser positivt på de merkantile anbefalinger. Elementer fra de merkantile anbefalinger er indarbejdet i flere af udvalgets anbefalinger.

Udvalget har ikke ønsket at udnytte kommissoriets mulighed for at afgive delindstilling forud for det lovforslag til ændringer af erhvervsuddannelsesloven, som har baggrund i den merkantile rapport. Det var udvalgets synspunkt, at dets anbefalinger først og fremmest skal forankres i udredningsarbejdet om udfordringerne på de berørte tekniske uddannelser. Udvalget fandt ikke på det givne tidspunkt i udvalgsarbejdet (over 1 måned før afslutningen), at de tekniske analyser var langt nok til at give et sikkert grundlag for en delindstilling.

2.2 Finanslovsaftalen 2003 om Bedre Uddannelser

I forbindelse med finanslovsforhandlingerne om FL03 er der indgået en aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om Bedre Uddannelser. Aftalen omfatter foruden spørgsmålet om erhvervsskolernes økonomiske udvikling også spørgsmålet om politiske drøftelser i foråret 2003 om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet og nye løsninger i stedet for skolepraktik (den såkaldte "fase 2"). I aftalen hedder det blandt andet herom:

"Som baggrund for drøftelserne foreligger bl.a. arbejdet med nye rammer for erhvervsuddannelserne. Rammerne for de merkantile erhvervsuddannelser fornyes i overensstemmelse med den foreliggende trepartsaftale af 14. august 2002. Erhvervsuddannelsesloven foreslås ændret med virkning fra 1. august 2003.

Rammerne for de tekniske erhvervsuddannelser fornyes tilsvarende, og der er iværksat en proces for udvikling af vekseluddannelsesprincippet med særlig henblik på nyere, højteknologiske beskæftigelsesområder i industrien. Erhvervsuddannelsesloven foreslås ændret med virkning fra den 1. januar 2004 eller om muligt fra den 1. august 2003. Undervisningsministeren har igangsat et udvalgsarbejde sammen med arbejdsmarkedets parter, der afsluttes 1. februar 2003."

"Fase 2: Aftaleparterne gennemfører drøftelser i foråret 2003 med det formål at forny vekseluddannelsesprincippet og udvikle nye løsninger, som kan erstatte skolepraktikken. Målsætningen er fortsat at fastholde elevernes sikkerhed for optag og gennemførelse af en erhvervsrettet uddannelse ("uddannelsesgaranti"). Hensigten er at udvikle nye veje og forløb."

Som det fremgår, vil udvalgsarbejdet udgøre en del af baggrunden for de drøftelser, der skal føres i foråret.

 


Denne side indgår i publikationen "Rapport fra Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser" som kapitel 2 af 3
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top