Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I erhvervsuddannelserne spiller skriftlig fremstilling ikke nær den samme rolle som i grundskolen og de gymnasiale uddannelser. Erhvervsuddannelserne har ikke samme boglige tradition. Heller ikke i disse uddannelsers mere almene fag. Og i de håndværk og erhverv, som uddannelserne kvalificerer til, har den mundtlige kommunikation gennem generationer spillet en dominerende rolle.

Forfatterne fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse viser med dette hæftes indhold af ideer, eksempler og erfaringer, at skrivning med fordel kan dyrkes i uddannelsernes fag på en sådan måde, at det faglige udbytte for elevernes øges væsentligt. Skrivning og læring hænger sammen. Faglig skrivning kan støtte den mundtlige og praktiske side af undervisningen og give eleven en mere aktiv rolle i læreprocessen. Formålet med faglig skrivning er ikke at lære at skrive, men at lære gennem at skrive.

Erfaringer og eksempler er primært hentet fra et forsøgs- og udviklingsarbejde, som er gennemført på CEU Herning sammen med faglærere og elever.

Den enkelte erhvervsskole kan anvende hæftets indhold af ideer, cases og gode eksempler i deres aktuelle initiativer og arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere i det fortsatte arbejde med at realisere intentioner og mål i erhvervsuddannelserne efter reformen i 2001. Hæftet vil også kunne inspirere inden for andre uddannelsesområder.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde, udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

 

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Maj 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Skriv og lær" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top