Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2 Kort om arbejdet





Herværende arbejde har taget udgangspunkt i knap et halvt hundrede FoU-rapporter, som stammer fra FoU-projekter, der er blevet gennemført de seneste ti år inden for indsatsområdet "Skole-virksomhedssamspillet". Af disse blev 32 FoUrapporter udvalgt til videre bearbejdning (se bilag 1). Projekterne er gennemført inden for både det tekniske og det merkantile område.

Derudover har vi medtaget enkelte FoU-projekter fra de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, som også er vekseluddannelser.

Formålet har været at gøre status for indsatsområdet. Endvidere har arbejdet haft til formål at pege på eksempler, der kan tjene til inspiration for skolerne og virksomhederne i deres samarbejde om uddannelserne. Fokus har derfor været rettet imod, hvilke tiltag der i særlig grad er lykkedes, og som andre kan hente inspiration eller ideer fra.

Udgangspunktet for arbejdet har primært været FoUrapporterne, der efter en første gennemlæsning er blevet underkastet bearbejdning og analyse med henblik på at skabe overblik (se kapitel 3 med miniportrætter) og gøre status over indsatsområdet (se kapitel 5 med konklusion).

Herudover er der foretaget en række interview med udvalgte skoler (seks i alt). Kriteriet for udvælgelse var, at det skulle være skoler, som havde deltaget i FoU-projekter, der i særlig grad var lykkedes, og som indeholdt erfaringer eller værktøjer/ ideer, der egnede sig til generalisering og spredning. Interviewundersøgelsen (se kapitel 4) har skullet bidrage med viden om effekten af arbejdet, hvilke muligheder og barrierer skolerne har oplevet, og viden om, hvad skolerne anser for vigtigt med hensyn til det fremtidige samarbejde mellem skoler og virksomheder. På denne baggrund blev følgende udvalgt og interviewet:

Palle Gråe Nielsen, Dalum Tekniske Skole, projektnr. 70532: "Kvalitetsudvikling af skole-virksomhedssamspillet inden for bageruddannelsen" fra 1999.

Preben Haagen, Kolding Købmandsskole, projektnr. 60646: "Samarbejde mellem elev, virksomhed og skole" fra 1999.

Pia Isert, Lyngby Uddannelsescenter, projektnr. 4129, 4532 og 4533: "Praksisorienteret undervisning og indlæring i de merkantile erhvervsuddannelser" fra 1996.

Hans Jørgen Kirk, TietgenSkolen, Odense, projektnr. 1998- 2534-113: "Koordinering mellem skole og praktik" fra 2000.

Kurt Aip, Aarhus tekniske Skole, projektnr. 2009: "Det lokale uddannelsesudvalg og den gode elev - en metode til afdækning af elevkvalifikationer" fra 1996.

Ellen Kirk Øgendahl, Haderslev Handelsskole, projektnr. 70416: "Virksomhedsnær undervisning" fra 1998.

 


Denne side indgår i publikationen "Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde" som kapitel 2 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top