Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Sammendrag





Denne publikation er resultatet af en undersøgelse, der har haft til formål at gøre status for indsatsområdet "Skole-virksomhedssamspillet" og skabe overblik over vigtige erfaringer og resultater, samt bidrage til klarhed over, hvor indsatsen bør lægges fremover.

Arbejdet har taget afsæt i de rapporter, der er udarbejdet i forbindelse med gennemførte FoU-projekter inden for indsatsområdet gennem de seneste ti år. Desuden er der foretaget interview med en række skoler, der har deltaget i arbejdet med at skabe et bedre skolevirksomhedssamspil.

Undersøgelsen viser, at de skoler, der har været aktive i forhold til at fremme samspillet i praksis, i høj grad er lykkedes med det: Samspillet er blevet bedre! Skolerne er meget bevidste om, at de skal være udfarende over for virksomhederne. Virksomhederne forholder sig nemlig afventende.

Skolernes erfaringer viser, at personlige kontakter til virksomhederne er afgørende for, om samarbejde etableres. Tilstedeværelse af "ildsjæle" på skolerne vurderes som meget vigtigt for et projekts gennemførelse og succes.

En interessant sidegevinst er, at skolernes deltagelse i FoUarbejde ofte sætter skub i udviklingen generelt, og at deltagelse i FoU-arbejde således kan skabe "positive spiraler" i helt andre sammenhænge.

Omvendt viser undersøgelsen også, at skolevirksomhedssamspillet generelt opleves som mangelfuldt. Især virksomhederne og eleverne giver udtryk for, at samspillet ikke fungerer. Meget tyder på, at medmindre man på skolen konkret har arbejdet med at fremme samspillet (fx i forbindelse med et FoUprojekt), så får det ofte ikke den fornødne opmærksomhed.

På baggrund af den viden og de erfaringer, der indtil nu foreligger, så tegner der sig følgende problemstillinger, som indsatsen fremover bør koncentreres om:

  1. Der eksisterer en række fjendebilleder skolerne og virksomhederne imellem. Disse fjendebilleder bør vendes til vennebilleder, så man i stedet kan tage afsæt i gensidig anerkendelse fremfor i kritik.
     
  2. Skole- og praktikdel repræsenterer to meget forskellige læringsrum med hver deres styrker og svagheder. Fremfor at opfatte forskellighederne som et problem, så bør man se de to læringsrum som to dele, der supplerer hinanden netop i kraft af deres forskellighed.
     
  3. Skole- og virksomhedskultur skal blive bedre til at matche ungdomskulturen, hvilket blandt andet indebærer behov for fokus på optimering og synliggørelse af læring.
     
  4. Eleven har behov for støtte i sin "pendlen" mellem de to meget forskellige kulturer, nemlig skole- og virksomhedskultur, med henblik på større udbytte begge steder.

Alt i alt viser undersøgelsen, at arbejdet med indsatsområdet har båret frugt:

De projekter, der har haft til formål at arbejde konkret med fremme af samspillet, har ført til forbedret samspil. Samtidig fremgår det også tydeligt af andre projekter, der har haft dokumentation i fokus, at skole-virksomhedssamspillet halter mange steder. Derfor er der stadig behov for en indsats på området, og denne indsats kan med fordel rettes imod de ovennævnte områder.

[Billede: Her ses en tegning af fjendebilleder.]

- fjendebilleder...

 


Denne side indgår i publikationen "Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde" som sammendrag
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top