Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Erhvervsuddannelserne, de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og pædagogisk grunduddannelse er såkaldte vekseluddannelser. Det vil sige, at eleverne gennem deres uddannelse veksler mellem skoleophold og praktikophold. En vigtig "grundpille" i et vekseluddannelsessystem er selvfølgelig, at skoledelen og praktikdelen af en uddannelse "spiller godt sammen", hvilket i praksis ofte ikke er så nemt, som det lyder.

Gennem mange år har der derfor været fokus på initiativer og tiltag, som kan fremme dette samspil. Det er blandt andet sket via en lang række forsøgs- og udviklingsprojekter, hvor Undervisningsministeriet gennem en årrække har haft skolevirksomhedssamspillet som et særligt indsatsområde i FoUprogrammet. Tiden er nu kommet til at gøre status over dette arbejde:

Har det nyttet at investere penge, tid og kræfter? Hvilke vigtige erfaringer har skolerne og andre involverede parter gjort sig? Hvilke væsentlige resultater foreligger? Hvilke gode råd og ideer til konkret arbejde kan man hente fra det foreliggende arbejde? Hvilke "pejlemærker" udkrystalliserer sig med henblik på arbejdet fremover?

Det fremgår af dette temahæfte, at arbejdet mange steder har haft stor effekt, og at samspillet mellem de deltagende skoler og virksomheder er blevet betydelig bedre. Omvendt fremgår det også, at samspillet halter eller helt er fraværende i andre tilfælde. Så der er altså stadig et stort behov for fokus og indsats på området.

Det er vores håb, at specielt skolerne, men også praktikvirksomheder, faglige udvalg, lokale uddannelsesudvalg og andre, der er involveret i erhvervsuddannelsesområdet, vil kunne hente inspiration fra denne "statusrapport" til det kommende (sam)arbejde.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende analyse- og prognosearbejde, udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatternes egen regning.

 

Sandra Hansen Ladegaard
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
November 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top