Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Resumé





Befolkningssammensætningen i Danmark har ændret sig gennem de sidste 30-35 år på grund af et stigende antal indvandrere og flygtninge. Dette har bevirket en bevægelse fra dansk monokultur mod en mere mangfoldig multikultur. Disse ændringer i befolkningssammensætningen betyder, at vi står over for en ny situation med mange forskellige nationaliteter på vej både ind i skolesystemet og ud på arbejdsmarkedet. Disse mennesker har behov for at blive vejledt. Flere uddannelsesog erhvervsvejledere kan imidlertid stå i den situation, at de ikke har erfaringer med nytilkomne indvandrer- og flygtningegrupper, men fortrinsvis har erfaringer med og viden om vejledning af personer fra deres egen danske kultur.

Vejlederne vil gerne vejlede indsigtsfuldt og med forståelse, men sagt med Søren Kierkegaards ord er der et dilemma: "For i Sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, hjælper min mereforståen ham slet ikke."

En del vejledere magter ikke den omtalte form for vejledning af den simple grund, at de ikke forstår eller ikke har indsigt i den vejledningssøgendes kultur. En væsentlig del af de beskrevne vanskeligheder kan afhjælpes med oplysning og indsigt i forskellige kulturer. Men dette er ikke nok.

I dette hæfte sættes der fokus på det multikulturelle vejledningsmøde. Vi vil anskueliggøre, at både vejledningssøgende og vejleder ser vejledningen gennem kulturelle briller. Det er derfor af afgørende betydning, at vejlederen arbejder bevidst med både indsigt i andre kulturer og forståelse af sin egen kultur.

Det betyder, at vejlederen skal øve og træne sig i at blive en kulturelt reflekterende vejleder.

De kulturelle refleksioner skal omhandle de kulturer, der kommer i spil i vejledningssamtalen, og det gælder både den vejledningssøgendes og vejlederens kulturer. Vejlederen som aktiv kulturel medspiller har ikke hidtil tiltrukket sig så megen opmærksomhed i den danske vejledningstradition på grund af dansk kulturel ensartethed. Med Danmark som et multikulturelt samfund in spe vokser behovet for forskning og metodeudvikling i forhold til multikulturel vejledning.

Som teoretisk udgangspunkt har vi anvendt "A Theory of Multicultural Counseling and Therapy" udarbejdet af Wing Sue, Ivey og Pedersen, fordi denne teori sætter den kulturelle del af vejledningen i fokus. Teorien deler arbejdet med at styrke vejlederens kulturelle kompetencer ind i tre niveauer, nemlig holdninger, viden og færdigheder, hvilket vi finder er en meget anvendelig opdeling i forhold til arbejdet med at styrke uddannelses- og erhvervsvejledernes kompetencer på dette vigtige felt.

I hæftet er der forslag til, hvordan man kan arbejde med viden om andre kulturer - for eksempel gennem Geert Hofstedes overordnede beskrivelse og kategorisering af kulturelle fænomener. Der er eksempler på øvelser og metoder, som kan skærpe og træne vejlederens kulturelle selvindsigt, og forskellige nyere vejledningsmetoder diskuteres i forhold til den kulturelle dimension.

Hensigten er at give et bud på udvikling af kulturelt reflekterende kompetence, hvor vejlederen arbejder med at tilegne sig viden om forskellige kulturer, får indsigt i egen kultur og kulturelt betinget adfærd og udvikler sine vejledningsmetodiske færdigheder.

 


Denne side indgår i publikationen "Multikulturel vejledning" som resumé
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top