Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning





[Billede: Her ses en gruppe mennesker, der sidder og arbejder omkring et bord.]

"For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, hjælper min mere-forståen ham slet ikke". Dette citat af Søren Kierkegaard fra hans værk "Synspunkter for min forfattervirksomhed" står som noget centralt for professionelle udøvere af vejledning. Vi må møde den vejledningssøgende, der hvor han er, og tage udgangspunkt i hans oplevelser af virkeligheden og de problemstillinger, han står i.

Hvis vejleder og vejledningssøgende har forskellige kulturelle baggrunde, bliver processen med at forstå det, den anden forstår - og vejledning i det hele taget - besværliggjort. Det kan dog godt lade sig gøre at bygge bro over besværlighederne og lave vellykket vejledning. Forudsætningen er dog, at vejlederen videreudvikler sine kompetencer inden for det interkulturelle område. Disse bliver nemlig ikke i tilstrækkelig grad tilgodeset i de grundlæggende vejlederuddannelser.

Det er der flere grunde til. En af dem er den simple, at der i Danmark endnu ikke er forsket i multikulturel uddannelsesog erhvervsvejledning. Det er der til gengæld i f.eks. USA, Canada og England, og det er bearbejdede erfaringer derfra, vi vil viderebringe i nærværende hæfte. Det er vores håb, at vi med hæftet kan bidrage til at sætte multikulturel vejledning på dagsordenen og skabe et grundlag for, at vejledernes multikulturelle kompetencer kan styrkes.

I hæftet vil vi bruge terminologien multikulturel vejledning. Det er begrundet i, at begreberne interkulturel, multikulturel, tværkulturel og flerkulturel vejledning bruges i flæng. Da vi vil beskæftige os med det flerkulturelle møde mellem vejleder og vejledningssøgende i Danmark - et multikulturelt land in spe - vælger vi at bruge termen multikulturel vejledning. Desuden korresponderer termen med den engelske og amerikanske betegnelse: Multicultural counseling.

 


Denne side indgår i publikationen "Multikulturel vejledning" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top