![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Bilag
3:
|
Krav til skole | Analyse og konkretisering | Procedurer |
Udkast til ny hovedbekendtgørelse ( 7. januar 2000) | ||
§ 5 Skolen skal have et kvalitetssystem til løbende kvalitetsudvikling og resultatvurdering af uddannelsens skoledel. | Kvalitetssystem eksisterer mht. 8. klasse præ-forløb, 9. klasse præ-forløb og 10. klasse bro-forløb. Kvalitetssystem mht. 1. skoleperiode-forløb er under udarbejdelse. | |
Skolens kvalitetssystem skal indeholde en procedure for en løbende selvevaluering og kvalitetsudvikling. Skolens medarbejdere og elever samt det lokale uddannelsesudvalg skal inddrages i evalueringen. | ||
Skolen skal ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsen have en procedure, der belyser, at | ||
1. undervisningen lever op til de mål, der er fastsat i reglerne om de enkelte uddannelser | Jvf. Bekendtgørelse nr. 1228 af 18. december 2000 om grundforløb i erhvervsuddannelserne, § 4, skal skolen have en lokal undervisningsplan, dvs. en plan over hvilke fag på niveau G, der udbydes og hvor mange lektioner eleverne skal have pr. uge/modul. | |
2. der sker en løbende udvikling af den lokale undervisningsplan | ||
3. de valgte undervisningsmetoder understøtter uddannelsen formål og undervisningsfagenes mål, | Jvf. Bekendtgørelse nr. 724 af 25. juli 2000 om lov om erhvervsuddannelser, § 22, skal undervisningen være helhedsorienteret. | |
4. der sker en ajourføring af lærernes faglige og pædagogiske kvalifikationer (jvf. § 9, stk. 3) | Der skal ansættes undervisere, som har faglige forudsætninger og/eller eksempelvis erhvervserfaring. | |
5. de enkelte lærere og skolen modtager information om elevernes vurdering af undervisningen og af skolens tilrettelæggelse af uddannelsen, og at | Anvendes på 8. klasse præ-forløb, 9. klasse præ-forløb og 10. klasse bro-forløb. Mangler mht. 1. skoleperiode-forløb. Skolen har vedtaget procedure, for hvorledes elevernes evaluering af undervisningen og skolens tilrettelæggelse af uddannelsen sker. Hver 3.år udarbejdes tillige etisk regnskab på skolen | |
6. indberetninger og lignende fra censorer, resultater af prøver, eksaminer og standpunktskarakterer, der gives i stedet for eksamenskarakterer, samt resultaterne af eventuelle eksterne evalueringer af undervisningen inddrages. | ||
På baggrund af skolens selvevaluering udarbejder skolen en plan for opfølgning, hvordan de fastsatte mål kan nås. Opfølgningen skal fastlægge ændringsbehov og forslag til løsning, samt opstille operationelle mål. |
Bekendtgørelse nr. 166 af 14. marts 2001. Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø
Krav til skole | Analyse og konkretisering |
§ 1. Elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Undervisningsmiljøet på skoler og uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal fremme deltagernes muligheder for udvikling og læring og omfatter derfor også uddannelsesstedets psykiske og æstetiske miljø. § 1 Stk. 2. Den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, skal sørge for, at de krav, der er omtalt i stk. 1, bliver opfyldt. | Skolen sikrer, at undervisningen foregår sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, samtidig med at undervisningsmiljøet fremmer de studerendes muligheder for udvikling og læring. |
§ 6. Uddannelsesstedets ledelse sørger for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet. § 6. Stk. 2. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre interesserede. § 6. Stk. 3. Undervisningsmiljøvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år. | Er under udarbejdelse |
§ 7. Undervisningsmiljøvurderingen skal mindst indeholde følgende elementer: 1) Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø, 2) beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer, 3) udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses, og 4) forslag til retningslinier for opfølgning på handlingsplanen. § 7. Stk. 2. Uddannelsesstedets ledelse skal inddrage undervisningsmiljørepræsentanterne i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen. | Er under udarbejdelse |
Virksomheder, ungdomsuddannelser (1)
Generelt
1. Virksomhedens navn
2. Hvad er Deres navn?
3. Hvilken funktion har De i virksomheden?
4. Er virksomheden?
Offentlig
Privat
5. Hvilken af følgende funktioner beskæftiger virksomheden sig med?
Butik
Finans
Produktion
Dekoration
Informatik
Spedition
Engros
Kontor
Andet
6. Hvor mange ansatte er der i virksomheden?
1-5
6-19
20-49
50 eller flere
7. Hvor mange elever fra Esbjerg Handelsskoles ungdomsuddannelser har Deres virksomhed ansat inden for de sidste fem år?
0
1-5
6-10
11 eller flere
8. Når Deres virksomhed ansætter elever fra Esbjerg Handelsskole, hvilken ungdomsuddannelse har de så? (sæt kryds ud for den hyppigste)
HG
(Handelsskolens Grunduddannelse)
HHX (Højere
Handelseksamen)
Sæt kryds på hver linie ud for det udsagn, som De mener passer bedst. 9a. Eleverne har de nødvendige kundskaber i læsning, stavning og regning
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9b. Eleverne har en grundlæggende viden om erhvervs- og samfundsøkonomiske forhold
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9c. Eleverne kan anvende edb-teknologi (tekstbehandling, regneark m.v.)
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9d. Eleverne er positive over for forandringer og nye arbejdsvilkår
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9e. Eleverne vil gerne udvikle deres evner og færdigheder
Ja
Ofte
For lidt
Nej
10. Elever fra Esbjerg Handelsskoles ungdomsuddannelser har alt i alt gode faglige kvalifikationer
Ja
Ofte
For lidt
Nej
Elever fra Esbjerg Handelsskoles ungdomsuddannelser besidder alt i alt følgende personlige kvalifikationer. 11a. Selvstændighed
Ja
Ofte
For lidt
ej
11b. Samarbejdsevne
Ja
Ofte
For lidt
Nej
11c. Ansvarlighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
11d. Kreativitet
Ja
Ofte
For lidt
Nej
12. Esbjerg Handelsskoles ungdomssuddannelser er respekteret i erhvervslivet i Esbjerg.
Helt enig
Delvis enig
Delvis uenig
Helt uenig
13. Esbjerg Handelsskole er god til at gøre opmærksom på sine aktiviteter omkring skolens ungdomsuddannelser.
Helt enig
Delvis enig
Delvis uenig
Helt uenig
14a. Hvordan vil De karakterisere ungdomsuddannelserne på Esbjerg Handelsskole?
Meget gode
Gode
Dårlige
Meget dårlige
14b. Hvordan vil De karakterisere ungdomsuddannelserne på Esbjerg Handelsskole?
Meget praktiske
Praktiske
Teoretiske
Meget teoretiske
15. Hvor ofte har Deres virksomhed kontakt med medarbejdere fra Esbjerg Handelsskole?
Meget ofte
Ret ofte
Ret sjældent
Yderst sjældent
16. Når medarbejdere fra Deres virksomhed har kontakt med Esbjerg Handelsskole, foregår kontakten for det meste med:
Jobcenteret
Kontorpersonale
Ledelsen
(forstander, uddannelsesledere)
Studievejledere
Lærere /
koordinatorer
17. Hvordan oplever De den service, De får, når De telefonisk henvender Dem til Esbjerg Handelsskole.
Som meget god
Som god
Som mindre god
Som dårlig
18. Hvis vi ser på aftaler mellem medarbejdere fra Esbjerg Handelsskole og Deres virksomhed, hvad passer så bedst på situationen? Aftaler bliver fulgt op:
Hurtigt
Ikke hurtigt nok
For sjældent
Aldrig
Ved ikke
19. Vil det være en god ide, at medarbejdere fra Deres virksomhed har mulighed for at komme på Esbjerg Handelsskole som gæsteundervisere?
Ja
Nej
20. Rekrutterer Deres virksomhed nye medarbejdere i samarbejde med Esbjerg Handelsskole?
Ja som oftest
Ja fra tid til anden
Kun sjældent
Nej aldrig
Har De yderligere bemærkninger om forholdet mellem Deres virksomhed og Esbjerg Handelsskole eller om vore elever, bedes De skrive Deres synspunkter nedenfor.
Personlige oplysninger
Navn | ![]() |
Adresse: | ![]() |
Postnr.: | ![]() |
By: | ![]() |
Email: | ![]() |
@ventures productions. All rights reserved. ©2000
Skoler (8)
Esbjerg Handelsskole
1. Skolens navn
2. Hvad er dit navn og funktion?
3a. Mit kendskab til Handelsskolens HI-klasser er:
Meget godt
Godt
Mindre godt
Dårligt
3b. Mit kendskab til Handelsskolernes Grunduddannelse (HG) er:
Meget godt
Godt
Mindre godt
Dårligt
3c. Mit kendskab til Højere Handelseksamen (HHX) er:
Meget godt
Godt
Mindre godt
Dårligt
4. Esbjerg Handelsskoles ungdomsuddannelser er respekteret på din skole.
Helt enig
Delvis enig
Delvis uenig
Helt uenig
5. Esbjerg Handelsskole er god til at gøre opmærksom på sine aktiviteter omkring skolens ungdomsuddannelser
Helt enig
Delvis enig
Delvis uenig
Helt uenig
6. Mener du, at dine elever får et øget kendskab til ungdomsuddannelserne HG og HHX, når de deltager på præsentations- og brobygningsforløb på Esbjerg Handelsskole?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
Ved ikke
7. Mener du, at dine elever får et øget kendskab til fagene på HG og HHX, når de deltager på præsentations- og brobygningsforløb på Esbjerg Handelsskole?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
Ved ikke
8. Præsentations- og brobygningsforløbet giver dine elever et tilfredsstillende grundlag for afklaring af uddannelses- og erhvervsvalg mht. merkantile ungdomsuddannelser.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
Hvad mener du alt i alt om kvaliteten på følgende forløb på Esbjerg Handelsskole. 9a. Virksomhedsspil for 8. klasser
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som dårlig
Ved ikke
9b. Præsentationsforløb for 9. klasser
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som dårlig
Ved ikke
9c. Brobygningsforløb for 10. klasser
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som dårlig
Ved ikke
10. Hvor ofte har din skole kontakt med medarbejdere fra Esbjerg Handelsskole?
Meget ofte
Ret ofte
Ret sjældent
Yderst sjældent
11. Når medarbejdere på din skole har kontakt med Esbjerg Handelsskole, foregår kontakten for det meste med: (Marker den vigtigste kontakt)
Jobkontoret
Studievejledere
Kontorpersonale
Ledelsen
Lærere eller
koordinatorer
Andre
12. Hvis vi ser på aftaler mellem medarbejdere fra Esbjerg Handelsskole og din skole, hvad passer så bedst på situationen? Aftaler bliver fulgt op:
Hurtigt
Ikke hurtigt nok
For sjældent
Aldrig
Ved ikke
13. Hvordan fungerer samarbejdet alt i alt med jeres samarbejdspartnere fra Esbjerg Handelsskole?
Meget godt
Godt
Mindre godt
Dårligt
Har du yderligere bemærkninger om forholdet mellem din skole og Esbjerg Handelsskole eller om vore elever, bedes du skrive dine synspunkter nedenfor:
Personlige oplysninger
Navn | ![]() |
Adresse: | ![]() |
Postnr.: | ![]() |
By: | ![]() |
Email: | ![]() |
@ventures productions. All rights reserved. ©2000
Bilag 3.5: Spørgeskema til TAP-medarbejdere på Esbjerg HandelsskoleTeknisk-administrativt personale (11)
Generelt
1a. Hvilken afdeling er du fortrinsvis tilknyttet?
Spangsbjerg
Grådyb
1b. Inden for hvilket område er din funktion?
Administration
Kantine
Rengøring og
pedeller
IT-center (Driften)
Andet
2. Hvordan oplever du alt i alt dit forhold til eleverne/de studerende?
Som meget godt
Som godt
Som nogenlunde godt
Som mindre godt
3. Mener du, at der er fælles holdninger blandt alle medarbejdere om adfærdsregler for eleverne/de studerende på din afdeling?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
4. Mener du, at eleverne/de studerende er interesserede i at holde skolen ryddelig og pæn?
Ja
Ja som regel
Kun sjældent
Nej
5. Mener du, at de aftaler, som du laver med underviserne, overholdes?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
6. Har du alt i alt et godt samarbejde med underviserne?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
7. Jeg har den opfattelse, at eleverne/de studerende kan lide at henvende sig til det teknisk-administrative personale.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
8. Sortimentet i kantinen dækker mit daglige behov.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
9. Kantinens priser er rimelige i forhold til kvaliteten.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
10. Er proceduren ved bestillinger hos kantinen vedrørende forplejning til kurser, møder o. lign. tilfredsstillende?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
11. Jeg får en god service, når jeg henvender mig til kantinens personale?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
12. Hvordan oplever du antallet af handelsskoletraditioner, som Esbjerg Handelsskole har opbygget for eleverne/de studerende?
Der er alt for mange
Antallet er passende
Der er alt for få
13. Hvordan oplever du antallet af handelsskoletraditioner, som Esbjerg Handelsskole har opbygget for personalet?
Der er alt for mange
Antallet er passende
Der er alt for få
14. Opfatter du Esbjerg Handelsskole som en engagerende arbejdsplads?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
15. De ledelsesmæssige holdninger er klart udmeldte på dit arbejdsområde.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
16. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte og fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
17. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
18. Den overordnede ledelsesgruppe på Esbjerg Handelsskole anvender en decentral ledelsesform.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
19. Er det din opfattelse at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
20. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
21. Evalueres de administrative rutiner på din afdeling?
Ja
Nej
22. Anvendes IT optimalt til den interne kommunikation på din afdeling?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
23. Jeg har tilstrækkeligt IT-udstyr i mit daglige arbejde.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
24. Jeg bruger meget tid på at lære IT-programmer at kende i mit daglige arbejde.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
25. Mener du, at der afsættes tilstrækkelige midler til efteruddannelse af TAP-personale på Esbjerg Handelsskole?
Ja
Nej
Ved ikke
26. Er din faglige profil alt i alt ført ajour?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
27a. Jeg trives blandt mine kolleger på skolen.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
27b. Jeg oplever mit arbejde som meningsfyldt.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
27c. Jeg har stor indflydelse på tilrettelæggelsen af mit daglige arbejde.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
27d. Jeg deltager i for mange møder på skolen.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
27e. Jeg føler mig stresset i mit arbejde.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
@ventures productions. All rights reserved. ©2000
Undervisere (12)
Baggrund
1. På hvilken afdeling underviser du fortrinsvis?
HI
HG
HHX
Esbjerg Business
Academy
IT-Akademiet
Kursuscentret
2. Hvilken uddannelsesmæssig baggrund har du?
Naturvidenskablig
uddannelse
Økonomisk eller
juridisk uddannelse
Sproglig eller
humanistisk uddannelse
Anden højere
uddannelse (Seminarie)
Handelsfaglærereksamen pba. praktisk erfaring
Praktisk uddannelse
i øvrigt
3. Er din hovedbeskæftigelse på Esbjerg Handelsskole?
Ja
Nej
HI (besvares kun hvis du underviser på HI)
4. Elever, der optages på HI, har alt i alt faglige forudsætninger, der gør dem i stand til at blive opkvalificerede, så de kan gennemføre en ungdomsuddannelse.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Elever, der optages i HI-klasser, får grundlæggende opkvalificeret følgende kvalifikationer: 5a. Selvstændighed:
Ja
Ofte
For lidt
Nej
5b. Samarbejdsevne
Ja
Ofte
For lidt
Nej
5c. Ansvarlighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
5d. Kreativitet
Ja
Ofte
For lidt
Nej
HG (besvares kun hvis du underviser på HG)
6. Elever, der optages på HG, har alt i alt de faglige forudsætninger, der gør dem i stand til at gennemføre HG med et tilfredsstillende resultat?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Elever, der optages på HG, besidder alt i alt følgende kvalifikationer: 7a. Selvstændighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
7b. Samarbejdsevne
Ja
Ofte
For lidt
Nej
7c. Ansvarlighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
7d. Kreativitet
Ja
Ofte
For lidt
Nej
HHX (besvares kun hvis du underviser på HHX)
8. Elever, der optages på HHX, har alt i alt de faglige forudsætninger, der gør dem i stand til at gennemføre HHX med et tilfredsstillende resultat?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Elever, der optages på HHX, besidder alt i alt følgede kvalifikationer 9a. Selvstændighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9b. Samarbejdsevne
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9c. Ansvarlighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
9d. Kreativitet
Ja
Ofte
For lidt
Nej
EBA (besvares kun hvis du underviser på EBA)
10. Studerende, der optages på EBA, har alt i alt de faglige forudsætninger, der gør dem i stand til at gennemføre MAK med et tilfredsstillende resultat?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Studerende, der optages på EBA, besidder alt i alt følgende kvalifikationer: 11a. Selvstændighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
11b. Samarbejdsevne
Ja
Ofte
For lidt
Nej
11c. Ansvarlighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
11d. Kreativitet
Ja
Ofte
For lidt
Nej
IT Akademiet ( kun hvis du underviser på IT A)
12. Er det din opfattelse, at studerende, der optages, har faglige forudsætninger, der gør dem i stand til at gennemføre datamatiker med et tilfredsstillende resultat.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
13. Er det din opfattelse, at studerende, der optages, har faglige forudsætninger, der gør dem i stand til at gennemføre m.m.designer med et tilfredsstillende resultat.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Studerende, der optages på IT-Akademiet, besidder alt i alt følgende kvalifikationer: 14a. Selvstændighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
14b. Samarbejdsevne
Ja
Ofte
For lidt
Nej
14c. Ansvarlighed
Ja
Ofte
For lidt
Nej
14d. Kreativitet
Ja
Ofte
For lidt
Nej
Kursuscentret (kun hvis du underviser på Kursusc.)
15. På hvilke kurser underviser du? (Sæt evt. flere markeringer)
Merkonom
IT-kurser
Lederuddannelse
Økonomikurser
IT- og
Økonomiværksted
Efterfølgende
skoleperiode
Skolepraktik
Afklaringskurser
IKA-kurser
Jobsøgningskurser
Andet
Undervisningen
Af praktiske årsager bliver elever, studerende og kursister betegnet som elever i de følgende spørgsmål. 16. Hvilken undervisningsform benytter du hyppigst?
Elevforedrag
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Projektarbejde
Foredrag
17. Indgår internationale forhold i din undervisning?
Ja
Nej
18. Koordinerer du elevernes skriftlige afleveringsopgaver med dine kolleger?
Ja altid
Ja ofte
Kun en gang imellem
Aldrig
19. Møder dine elever alt i alt velforberedte til timerne?
Ja helt sikkert
Ja som regel
Kun sjældent
Nej aldrig
20. Hvordan oplever du elevernes engagement i forbindelse med din undervisning?
Som virkelig god
God
Rimelig god
Ikke god
21. Er du som underviser engageret i den enkelte elevs faglige problemer og udviklingsmuligheder?
Ja som oftest
Ja fra tid til anden
Kun sjældent
Nej aldrig
22. Er du som underviser engageret i den enkelte elevs personlige udvikling?
Ja som oftest
Ja fra tid til anden
Kun sjældent
Nej aldrig
23. Hvordan opfatter du alt i alt dit forhold til eleverne?
Som særdeles godt
Som godt
Som mindre godt
Som særdeles
dårligt
24. Jeg føler mig alt i alt godt rustet til at inddrage IT i min undervisning i et omfang som foreskrevet i læreplanen/studieordningen i mit fag-/emneområde.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
25. Jeg synes, at skolen alt i alt råder over tilstrækkeligt IT-udstyr.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
26. Jeg vil gerne anvende IT i højere grad i min undervisning.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Undervisere på Kursuscentret bedes undlade at besvare dette spørgsmål. 27. Har du et samarbejde om undervisningen med din faggruppe?
Ja som oftest
Ja fra tid til anden
Kun sjældent
Nej aldrig
28a. Har du et tværfagligt samarbejde om undervisningen med kolleger?
Ja som oftest
Ja fra tid til anden
Kun sjældent
Nej aldrig
28b. Hvis svaret på spørgsmål 28a. er "Nej aldrig": Kunne du tænke dig at få et tværfagligt samarbejde med kolleger?
Ja
Nej
29. Hvordan evaluerer du dine elever? Sæt evt. flere markeringer.
Skriftlige prøver
Mundtlige prøver
Personlige samtaler
om faglige og bløde kval
Elevfremlæggelse
Andet
30. Mener du, at der er fælles holdninger blandt underviserne om adfærdsregler for eleverne på den uddannelse, hvor du fortrinsvis underviser?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
31. Hvordan opfatter du omfanget af fællesarrangementer, som arrangeres for eleverne i skoletiden? (F.eks. foredrag, teater, valgmøder, koncerter o.lign.)
Gerne mere tid
Passende omfang
Mindre tid
For meget tid
32. Hvordan oplever du antallet af handelsskoletraditioner, som Esbjerg Handelsskole har opbygget for eleverne?
Der er alt for mange
Antallet er passende
Der er alt for få
Ved ikke
33. Hvordan oplever du antallet af handelsskoletraditioner, som Esbjerg Handelsskole har opbygget for personalet?
Der er alt for mange
Antallet er passende
Der er alt for få
Ved ikke
34. Hvordan opfatter du kvaliteten af pædagogiske arrangementer for personalet?
Som særdeles godt
Som godt
Som mindre godt
Som særdeles
dårligt
35. Hvor ofte henvender du dig som underviser til virksomheder og institutioner i Esbjergområdet?
Ofte
Af og til
Sjældent
Aldrig
36. Hvor ofte bruger du gæstelærer i din undervisning?
Meget ofte
Ofte
Af og til
Aldrig
37. Opfatter du Esbjerg Handelsskole som en engagerende arbejdsplads?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
38. Den overordnede ledelsesgruppe på Esbjerg Handelsskole anvender en decentral ledelsesform.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
39. De ledelsesmæssige holdninger er klart udmeldte for dit arbejdsområde.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
HI (besvares kun hvis du underviser på HI)
40. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte/fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
41. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger.
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
42. Hvordan opfatter du din afdelingsledelses evne til at inspirere underviserne på det pædagogiske område?
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som særdeles
dårlig
43. Er det din opfattelse, at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
44. Din afdelingsledelse vægter, at du som underviser inddrager internationale aspekter, således at eleverne tilegner sig internationale kompetencer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
45. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
HG (besvares kun hvis du underviser på HG)
46. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte/fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
47. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger.
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
48. Hvordan opfatter du din afdelingsledelses evne til at inspirere underviserne på det pædagogiske område?
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som særdeles
dårlig
49. Er det din opfattelse, at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
50. Din afdelingsledelse vægter, at du som underviser inddrager internationale aspekter, således at eleverne tilegner sig internationale kompetencer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
51. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
HHX (besvares kun hvis du underviser på HHX)
52. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte/fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
53. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger.
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
54. Hvordan opfatter du din afdelingsledelses evne til at inspirere underviserne på det pædagogiske område?
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som særdeles
dårlig
55. Er det din opfattelse, at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
56. Din afdelingsledelse vægter, at du som underviser inddrager internationale aspekter, således at eleverne tilegner sig internationale kompetencer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
57. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
EBA (besvares kun hvis du underviser på EBA)
58. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte/fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
59. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger.
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
60. Hvordan opfatter du din afdelingsledelses evne til at inspirere underviserne på det pædagogiske område?
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som særdeles
dårlig
61. Er det din opfattelse, at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
62. Din afdelingsledelse vægter, at du som underviser inddrager internationale aspekter, således at eleverne tilegner sig internationale kompetencer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
63. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
IT Akademiet ( kun hvis du underviser på IT A)
64. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte/fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
65. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger.
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
66. Hvordan opfatter du din afdelingsledelses evne til at inspirere underviserne på det pædagogiske område?
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som særdeles
dårlig
67. Er det din opfattelse, at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
68. Din afdelingsledelse vægter, at du som underviser inddrager internationale aspekter, således at eleverne tilegner sig internationale kompetencer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
69. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Kursuscentret (kun hvis du underviser på Kursusc.)
70. Din afdelingsledelse er god til at iværksætte/fremme nye initiativer.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
71. Din afdelingsledelse er god til at følge op på trufne beslutninger.
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
72. Hvordan opfatter du din afdelingsledelses evne til at inspirere underviserne på det pædagogiske område?
Som særdeles god
Som god
Som mindre god
Som særdeles
dårlig
73. Er det din opfattelse, at din afdelingsledelse er lydhør, når du som medarbejder har store og små problemer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
74. Din afdelingsledelse vægter, at du som underviser inddrager internationale aspekter, således at eleverne tilegner sig internationale kompetencer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
75. Er din afdelingsledelse god til at lytte til dine ideer?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Øvrige forhold
76. Mener du, at der afsættes tilstrækkelige midler til efteruddannelse af undervisere på Esbjerg Handelsskole?
Ja
Nej
Ved ikke
77. Er din faglige profil alt i alt ført ajour?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
78. Er din pædagogiske efteruddannelse alt i alt ført ajour?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
79. Mener du, at de aftaler, som du laver med det teknisk-administrative personale, overholdes?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
80. Har du alt i alt et godt samarbejde med det teknisk-administrative personale?
Ja
Ja i nogen
udstrækning
Ja i mindre
udstrækning
Nej
81. Biblioteket yder alt i alt en god service
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
82. Sortimentet i kantinen dækker mit daglige behov.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
83. Kantinens priser er rimelige i forhold til kvaliteten.
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
84. Jeg får en god service, når jeg henvender mig til kantinens personale?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
85. Er proceduren ved bestillinger hos kantinen vedr. forplejning til kurser, møder o.lign. tilfredsstillende?
Enig
Delvis enig
Delvis uenig
Uenig
Ved ikke
Marker for hvert af følgende påstande du mener passer bedst: 86a. Jeg trives blandt mine kolleger på skolen.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86b. Jeg oplever mit arbejde som meningsfyldt.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86c. Jeg har stor indflydelse på tilrettelæggelsen af mit daglige arbejde.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86d. Jeg arbejder løbende med pædagogisk udvikling af min undervisning.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86e. Jeg deltager i for mange møder på skolen.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86f. Jeg føler mig stresset i mit arbejde.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86g. Jeg ønsker kun at koncentrere mig om den faglige undervisning.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
86h. Mine klasser er for store.
Meget enig
Enig
Uenig
Meget uenig
@ventures productions. All rights reserved. ©2000
Nedenstående tal dækker spørgsmål i de 5 spørgeskemaer, som anvendes i forbindelse med ungdomsuddannelserne HI, HG og HHX.
Det drejer sig om skemaerne 1, 8, 6, 11 og 12.
Rekrutteringsmål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
||
HI |
HG |
HHX |
||||
4 |
6 |
8 |
Faglige og pædagogiske mål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
||
HI |
HG |
HHX |
||||
8 |
||||||
9a, b, c, |
||||||
10 |
||||||
8 |
19 |
|||||
9 |
||||||
10 |
||||||
11a, b, c, d |
16 |
|||||
12 |
||||||
14 |
||||||
15 |
||||||
16 |
||||||
17 |
||||||
18 |
||||||
20 |
||||||
21 |
||||||
27 |
||||||
28a |
||||||
28b |
||||||
34 |
||||||
86d |
IT-mål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
18 |
||||
19 |
||||
20 |
||||
22 |
||||
23 |
||||
24 |
||||
24 |
||||
25 |
||||
26 |
Internationaliseringsmål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
||
HI |
HG |
HHX |
||||
13 |
17 |
|||||
45 |
50 |
56 |
Evalueringsmål og kvalitetssikring
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
21 |
||||
29 |
Personlig udvikling
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
||
HI |
HG |
HHX |
||||
9d, e |
||||||
11a |
5a |
7a |
9a |
|||
11b |
5b |
7b |
9b |
|||
11c |
5c |
7c |
9c |
|||
11d |
5d |
7d |
9d |
|||
22 |
Samarbejde med interessenter
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
21 |
||||
22a,b |
||||
23 |
23 |
|||
24 |
||||
26 |
4 |
|||
27 |
||||
28 |
||||
29a, b, c, |
||||
30 |
81 |
|||
31 |
8 |
82 |
||
32 |
9 |
83 |
||
33 |
||||
34 |
11 |
84 |
||
35 |
||||
40 |
||||
2 |
||||
3 |
30 |
|||
5 |
79 |
|||
6 |
80 |
|||
7 |
||||
10 |
85 |
Skole - og studiemiljøet
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
25 |
||||
36 |
||||
37 |
||||
38 |
||||
39a, b |
||||
41 |
||||
42 |
||||
27a, b, c |
86a, b, c |
|||
27d |
86e |
|||
27e |
86f |
|||
86g, h |
Traditionsmål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
43 |
31 |
|||
44 |
||||
12 |
32 |
|||
13 |
33 |
Medarbejdere
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
||
HI |
HG |
HHX |
||||
14 |
37 |
|||||
15 |
39 |
|||||
16 |
40 |
46 |
52 |
|||
17 |
41 |
47 |
53 |
|||
18 |
38 |
|||||
19 |
43 |
49 |
55 |
|||
20 |
45 |
51 |
57 |
|||
42 |
48 |
54 |
||||
43 |
49 |
55 |
Efteruddannelsesmål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
25 |
||||
26 |
||||
76 |
||||
77 |
||||
78 |
||||
Profilmål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
3a, b, c |
||||
6 |
||||
7 |
||||
8 |
||||
9a, b, c |
||||
29a, b, c |
Imagemål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
12 |
4 |
|||
13 |
5 |
|||
14a, b |
||||
Netværksmål
Virksomheder |
Skoler |
Elever |
TAP-personale |
Undervisere |
15 |
10 |
35 |
||
16 |
11 |
|||
17 |
||||
18 |
12 |
|||
19 |
36 |
|||
20 |
||||
13 |
Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på
erhvervsskoleområdet" som bilag 3 af 7
© Undervisningsministeriet 2002