Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Erhvervsuddannelserne er opbygget af et grundforløb og et hovedforløb. Betingelserne for elevens overgang fra grundforløb til hovedforløb i de tekniske erhvervsuddannelser er præciseret i de enkelte uddannelsesbekendtgørelser. Det fremgår her, at det altid er en betingelse for at begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet, at eleven har gennemført grundforløbet og således efter skolens samlede vurdering har opnået de nødvendige faglige og personlige forudsætninger i grundfagene, de fælles områdefag og de uddannelsesrettede områdefag. Der kan herudover i nogle uddannelser være fastsat supplerende betingelser. Det vil ligeledes fremgå af uddannelsesbekendtgørelserne.

Rammerne for skolernes samlede vurdering - eller helhedsvurdering som er blevet en almindelig betegnelse for aktiviteten er nærmere beskrevet i Undervisningsministeriets "Vejledning til skolerne om bedømmelse af eleverne i forbindelse med udstedelse af bevis for grundforløb".

Hæftet giver gennem ideer, cases og gode eksempler inspiration til, hvordan skolerne kan tilrettelægge og kvalificere arbejdet med helhedsvurdering.

Forfatterne fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har inddraget erfaringer fra de udviklingsarbejder om helhedsvurdering, som DEL har gennemført sammen med flere erhvervsskoler.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde, udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatterens egen regning.

John Torben Larsen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
September 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Helhedsvurdering af eud-elever i grundforløb" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top