Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

5. Bilag: Reglerne om helhedsvurdering, hvor?





Dette kapitel indeholder tre vigtige dokumenter om vurdering af eleverne i grundforløbet.

Bilag 1: "Vejledning til skolerne om bedømmelse af eleverne i forbindelse med udstedelse af bevis for grundforløb" (December 2000)
Bilag 2: § 9 i "Bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne"
Bilag 3: Udpluk fra § 5 i forskellige uddannelsesbekendtgørelser.

Bilag 1
Vejledning til skolerne om bedømmelse af eleverne i forbindelse med udstedelse af bevis for grundforløb (December 2000).

Indledning

Denne vejledning til skolerne om bedømmelse af eleverne i forbindelse med udstedelse af bevis for grundforløb omfatter flg. indgange til de tekniske erhvervsuddannelser:

  • Teknologi og kommunikation
  • Bygge og anlæg
  • Håndværk og teknik
  • Fra jord til bord - hotel, køkken, levnedsmiddel og jordbrug
  • Mekanik, transport og logistik
  • Service.

Vejledningen omfatter for nærværende ikke indgangen "Det merkantile område - handel, kontor og finans".

Ad grundforløbsbekendtgørelsen § 9

Af grundforløbsbekendtgørelsens § 9 fremgår det, at skolen skal udstede et bevis til elever, der har gennemført grundforløbet. Af dette grundforløbsbevis skal det fremgå, hvilke obligatoriske og valgfrie dele af grundforløbet, eleven har gennemført - med angivelse af niveau samt standpunkts- og eventuelle prøvekarakterer. Og det skal fremgå, hvilket eller hvilke uddannelsers hovedforløb, eleven herefter har adgang til. Grundforløbsbeviset indgår i elevens uddannelsesbog.

Betingelserne for overgang fra grundforløb til hovedforløb i de tekniske erhvervsuddannelser er præciseret i de enkelte uddannelsesbekendtgørelser. Det fremgår her, at det altid er en betingelse for at begynde skoleundervisningen i hovedforløbet, at eleven har gennemført grundforløbet, og således efter skolens samlede vurdering har opnået de nødvendige faglige og personlige forudsætninger i grundfagene, de fælles områdefag og de uddannelsesrettede områdefag. Der kan herudover i nogle uddannelser være fastsat supplerende betingelser. Det vil ligeledes fremgå af uddannelsesbekendtgørelserne.

Med udstedelsen af grundforløbsbeviset tager skolen positiv stilling til, at eleven har udviklet sådanne faglige, almene og personlige kompetencer, at det vurderes, at han eller hun har forudsætninger for at gennemføre hele uddannelsen og opnå uddannelsesbevis. Skolen foretager en samlet vurdering af alle elever, som ønsker at fortsætte i en uddannelses hovedforløb. I den samlede vurdering indgår som en væsentlig bestanddel de standpunkter, eleven har opnået i forhold til målene for grundforløbets fag.

Hvis der for at opnå adgang til skoleundervisningen i det ønskede hovedforløb er fastsat beståelseskrav i enkelte fag, skal disse være bestået.

Herudover skal skolen vurdere,

  • om eleven, gennem en samlet afvejning af dennes faglige og personlige kompetencer, har opnået de nødvendige forudsætninger for at kunne fortsætte i hovedforløbet, eller
  • om eleven ud fra en samlet vurdering af mulighederne i det efterfølgende hovedforløb, gennem fx målrettet anvendelse af valgfagsundervisningen i hovedforløbet, har realistiske muligheder for at opnå de nødvendige forudsætninger for at kunne fortsætte i og gennemføre hovedforløbet.

I skolens samlede vurdering heraf kan indgå elementer som:

  • hvis eleven har vanskeligheder ved at opnå målene i et enkelt eller flere fag, må skolen i vurderingen inddrage de pågældende fags sværhedsgrad og deres betydning i den uddannelse, som eleven stiler mod - altså om der er tale om kernefag i uddannelsen.
  • elevens muligheder for i rette tid i uddannelsesforløbet at tilegne sig de nødvendige faglige og personlige kompetencer.
  • elevens praktiske håndelag og talent for den konkrete uddannelses håndværksmæssige sider.

Skolens samlede vurdering kan bl.a. resultere i en af følgende muligheder for den enkelte elev:

  1. Har eleven opnået karakteren 6 gennem prøve eller standpunktsbedømmelser i de forskellige grundfag og områdefag, vil skolens samlede vurdering i almindelighed være, at eleven har opnået de nødvendige forudsætninger for at kunne fortsætte i hovedforløbet, og skolen udsteder et grundforløbsbevis.
        
  2. Eleven kan begynde på undervisningen i den ønskede uddannelses hovedforløb, da eleven ud fra en samlet afvejning af de personlige og faglige kompetencer har de nødvendige forudsætninger for at kunne fortsætte i et hovedforløb. Grundforløbsbevis udstedes.
        
  3. Eleven kan begynde på undervisningen i den ønskede uddannelses hovedforløb, da eleven ud fra en samlet afvejning af de personlige og faglige kompetencer, suppleret med målrettet anvendelse af valgfag, vil have de nødvendige forudsætninger for at kunne fortsætte i hovedforløbet. Grundforløbsbevis udstedes. Forudsætningen om målrettet valgfagsundervisning skal fremgå af elevens individuelle uddannelsesplan, hvor der foretages de nødvendige justeringer. Den justerede uddannelsesplan skal fremgå af elevens uddannelsesbog.
        
  4. Grundforløbet kan fortsættes, ved at der tilbydes undervisning, der giver eleven mulighed for at tilegne sig de nødvendige kvalifikationer.
        
  5. Eleven kan vejledes om andre relevante og måske mere realistiske uddannelsesmuligheder. Efter aftale med eleven kan der foretages eventuelle nødvendige justeringer af uddannelsesplanen. Hvis eleven ønsker det, kan der også tages skridt til, at eleven begynder på en anden uddannelse.
        
  6. Det kan sammen med eleven overvejes, om der skal satses på et individuelt delkompetenceforløb, der tager hensyn til, hvilke fag eleven har vanskeligheder med, og som i den konkrete situation udgør en uoverstigelig barriere for eleven.

Der kan således på forskellig måde tages hensyn til elever, for hvem det er nødvendigt at komme i gang med den særlige praktiske tilgang til faget, der findes i uddannelsens praktikdel. Hvis eleven ikke længere magter videre skoleundervisning, og hvor en yderligere insisteren herpå kan bevirke, at eleven falder fra, er der mulighed for at udstede grundforløbsbevis på baggrund af den samlede vurdering, hvorved der også kan tages hensyn til elever, der har meget svært ved at tilegne sig et mere teoretisk bundet stof, men som gennem den praktiske tilgang til faget forventes at kunne tilegne sig de kundskaber, der er nødvendige for at understøtte færdighederne.

I disse vurderinger skal der lægges særlig vægt på elevens motivation for den ønskede uddannelse, som det kommer til udtryk i arbejdet med at tilegne sig de fag, der er særlige for hovedforløbet i uddannelsen.

Nærmere regler om den samlede vurdering, skolen skal foretage af eleven i henhold til reglerne om grundforløb, herunder den bedømmelse, som skolen skal foretage ved elevens overgang fra grundforløb til skoleundervisningen i hovedforløbet, skal fremgå af skolens bedømmelsesplan, jf. § 32, stk. 2, nr. 1-3 samt nr. 5 og 6 i hovedbekendtgørelsen. Skolen fastsætter bedømmelsesplanen efter samråd med det lokale uddannelsesudvalg. I den forbindelse forudsættes det, at skolerne lokalt udvikler procedurer, herunder ansvarsfordeling, og værktøjer, herunder kriterier, til brug ved vurderingen.

Procedurerne må indbefatte, at elevens lærere sammen drøfter den pågældende elevs samlede kundskaber, færdigheder og motivation for uddannelsen med inddragelse af de nævnte aspekter på en sådan måde, at de forskellige elementer alle indgår i vurderingen og vægtes mod hinanden. Ligeledes bør eleven inddrages i vurderingen af egne forudsætninger.

Skolen har ansvaret for, at der sammenfattes en konklusion. Resultatet af den samlede vurdering indarbejdes i elevens individuelle uddannelsesplan, og der udstedes grundforløbsbevis, når forudsætningerne herfor er tilstede.

Undervisningsministeriet agter at udsende inspirationsmaterialer om skolernes gennemførelse af den samlede vurdering af eleverne.

Elever kan efter at have gennemført et adgangsgivende grundforløb søge om at blive optaget i skolepraktik. Skolerne skal fortsat foretage en vurdering af elevens egnethed (EMMAvurdering) i forbindelse med elevens ansøgning om optagelse til skolepraktik. Elever, som har et relevant grundforløbsbevis, vil som udgangspunkt være egnede til optagelse i skolepraktik ("E" i EMMA), jf. retsbekendtgørelsens § 34, stk. 1 og stk. 3. Skolen skal herudover på sædvanlig vis foretage en løbende egnethedsvurdering og foretage en vurdering af, om eleven er geografisk og fagligt mobil samt aktivt søgende.

Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
den 22. december 2000

Roland Svarrer Østerlund
Uddannelsesdirektør

/John T. Larsen

Bilag 2
Bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne

I bekendtgørelsens § 9 hedder det:

Når eleven har gennemført grundforløbet, udsteder skolen et bevis herfor.

Stk. 2. Det skal fremgå af grundforløbsbeviset, hvilke obligatoriske og valgfrie dele eleven har gennemført med angivelse af niveau samt standpunkts- og eventuelle prøvekarakterer. Desuden skal det angives, hvilket eller hvilke hovedforløbs skoleundervisning eleven har adgang til, jf. uddannelsesbekendtgørelserne.

Stk. 3. Hvis eleven ved afslutningen af grundforløbet ikke opfylder betingelserne for at fortsætte i et hovedforløb, udsteder skolen en skolevejledning til eleven, jf. retsbekendtgørelsen. Skolen udsteder tillige skolevejledning til elever, der modtager et grundforløbsbevis, hvis eleven ikke opnår adgang til et hovedforløb, som elevens personlige uddannelsesplan retter sig mod.

Stk. 4. Hvis et grundforløb for elever med uddannelsesaftale er opdelt i flere skoleperioder, udsteder skolen en skolevejledning til eleven efter afslutningen af det enkelte skoleophold, jf. dog stk. 1 og 3.

Stk. 5. Elever, der afbryder et grundforløb, har ret til dokumentation for den gennemførte undervisning og eventuelt bevis for enkeltfag, hvis der er grundlag herfor, jf. eksamensbekendtgørelsen.

Bilag 3
Udpluk fra § 5 i forskellige uddannelsesbekendtgørelser

Udpluk fra § 5 i "Bekendtgørelse om auto- og autoelektrouddannelsen"

BEK nr. 1112 af 13/12/2000 (Gældende)

§ 5. Det er en betingelse for at begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet, at eleven har gennemført grundforløbet, jf. grundforløbsbekendtgørelsens regler om udstedelse af grundforløbsbevis, og således efter skolens samlede vurdering har opnået de nødvendige faglige og personlige forudsætninger i grundfagene og de fælles områdefag i henhold til reglerne om grundforløb samt i de områdefag i grundforløbet, der er særlige for hovedforløbet, jf. § 9.

Stk. 2. I grundforløbet skal mindst karakteren 6 være opnået i grundfaget naturfag.

Udpluk fra § 5 i "Bekendtgørelse om uddannelsen til køkkenassistent"

BEK nr. 1038 af 21/11/2000 (Gældende).

§ 5. Det er en betingelse for at begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet, at eleven har gennemført grundforløbet og således efter skolens samlede vurdering har opnået de nødvendige faglige og personlige forudsætninger i grundfagene og de fælles områdefag i henhold til reglerne om grundforløb samt i de områdefag i grundforløbet, der er særlige for hovedforløbet, jf. § 9.

 


Denne side indgår i publikationen "Helhedsvurdering af eud-elever i grundforløb" som kapitel 5 af 6
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top