Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. Elevplan - et værktøj for kontaktlæreren





Kontaktlæreren er en central person i forbindelse med elevens arbejde med Elevplan. Kontaktlæreren er bindeleddet mellem den enkelte elev og lærerteamet. Samtidig er det ham, der skal have overblik over skolens samlede udbudspakke af læringsaktiviteter og den enkelte elevs personlige uddannelsesplan.

Kontaktlæreren vil ofte være den første person, eleven møder på erhvervsskolen. Allerede inden eleven begynder sin uddannelse, træffer han de første aftaler med kontaktlæreren. Det stiller store krav til kontaktlæreren. Han skal ikke blot have overblik over de læringsaktiviteter, skolen tilbyder. Han skal også have fornemmelse for, hvordan han bedst muligt kan guide de forskellige elever igennem deres individuelle uddannelsesforløb. Han skal kunne vurdere, hvem der skal støttes, hvem der skal skubbes, og hvem der kan helt selv.

Her er Elevplan et godt redskab, der kan give det ønskede overblik for både kontaktlærer og elev. Det er samtidig et konkret værktøj til at komme i dialog med eleven om den personlige uddannelsesplan.

  
En lærer fortæller: "Jeg sætter mig altid ved siden af eleven, og så ser vi begge på skærmbilledet. Hvis vi sad på hver sin side af et skrivebord, synes jeg, det ligner for meget en konsultation hos en læge eller sagsbehandler."

Samme lærer fortsætter: "Til at begynde med er det ofte mig, der taster ind. Vores elever er ikke så gode til det der med at skrive. Men jeg bliver ved med at presse på for at få eleven selv til at bruge tastaturet."
   

Selv om kontaktlæreren i citatet ovenfor fungerer som midlertidig "skriverkarl" for eleven, er det vigtigt, han ikke falder for fristelsen til vælge læringsaktiviteter for eleven. For man må ikke glemme, at et meget vigtigt formål med indførelsen af de personlige uddannelsesplaner og valgmulighederne mellem læringsaktiviteterne er at styrke elevens valg- og læringskompetence.

At lære eleven at vælge

De ressourcestærke elever gives mulighed for at vælge krævende læringsaktiviteter. De bør udfordres til at søge i alle hjørner af Elevplan, så de kan sammensætte et uddannelsesforløb, der passer til deres behov. De elever skal ikke holdes tilbage. På nogle skoler gør man det ved at give den type elever "redaktørrettigheder", så de selv kan udvikle deres egne læringsaktiviteter. Kontaktlærerens opgave er her gennem regelmæssige dialoger at følge med i, at processen kører.

De usikre elever skal have hjælp til at vælge. Det er nogle kontaktlæreres erfaring, at de usikre elever skal have hjælp til at se behovet for at vælge.

  
En lærer fortæller: "Mine elever gider ikke vælge. De kan finde på at sige, "Det ved du meget bedre end mig. Du skal vælge for mig." Men så siger jeg: "Det er jo ikke mit liv eller min uddannelse. Det er DIG, der er i gang med en uddannelse!""
   

Her er det kontaktlærerens store opgave at støtte eleven i at finde ud af, hvad eleven selv ønsker, og vælge derefter. Den usikre elev skal have meget støtte til at begynde med. På nogle skoler tilbyder man en "pakke-ordning" bestående af flere læringsaktiviteter til at begynde med. Disse "aktivitetspakker" er sammensat således, at eleven, når han har gennemført det hele, har sikret sig de kvalifikationer, som er nødvendige for at gå videre.

Men det er kontaktlærerens opgave at støtte eleven i, at han godt kan sammensætte sine læringsaktiviteter selv. Kontaktlæreren skal her være bevidst om gradvist at give eleven større ansvar, efterhånden som denne bliver mere sikker på sig selv. Sådanne elever har brug for hyppigere kontaktlærersamtaler og meget konkrete aftaler, som det er muligt for eleven at overholde.

  
En lærer fortæller: "Jeg samler alle mine kontaktelever hver uge. Så får jeg en fornemmelse af, "hvad der rører sig". Så ved jeg også, hvem der har behov for individuelle samtaler. Jeg har i forvejen aftale med nogle elever om, at vi mødes kort tre-fire gange om ugen for at følge op på de mål, vi i fællesskab har sat op, den enkelte elev og jeg. Det virker godt!"
    

Elevplankurser

En forudsætning for, at eleven kan bruge Elevplan, er, at han kender programmet, dets faciliteter og sprogbrugen. Derfor ser mange kontaktlærere det som en vigtig opgave, når der kommer nye elever på skolen, at planlægge og udbyde et "Elevplankursus".

Det kan f.eks. være små kurser, som er lagt ind i IT-systemet, hvor eleverne kan lære at arbejde med IT-værktøjerne og får det første kendskab til Elevplanbegreberne. Det er nødvendigt, at eleverne kender til begreber som "læringsaktivitet", "læringsstil", "læringsmiljø" og de forskellige niveauer, som skolen giver eleverne mulighed for at arbejde med.

Eleven skal lære, hvordan han "læser" en læringsaktivitet. Hvad skal man kigge efter? Hvordan ser jeg, hvilke kompetencer jeg opnår? Hvordan skal jeg gøre, hvis jeg vil have påbygning? Hvordan tilmelder man sig? Eleven skal også lære, hvordan han laver simuleringer af uddannelsesforløb. Hvad sker der, hvis jeg vælger denne kombination af læringsaktiviteter?

Det er centralt, at eleverne opfatter grundforløbet som et individuelt forløb, hvor længden afgøres af den enkelte og ikke af et normalbegreb.

Elevens personlige uddannelsesplan

For mange elever er det nyt at skulle udarbejde sin egen uddannelsesplan. Ved det første møde på skolen vil kontaktlæreren præsentere eleven for de valgmuligheder, skolen tilbyder. Her laves de første aftaler med eleven. Men hermed er det ikke slut. Uddannelsesplanen skal revideres løbende i forhold til, hvad eleven har lært og fatter interesse for. Viser det sig f.eks., at den læringsaktivitet, eleven troede, han skulle bruge fire uger på, faktisk kan gennemføres på tre uger? Viser det sig, at eleven faktisk kan mere, end han selv troede, og derfor får mod på mere krævende læringsaktiviteter? Arbejdet med uddannelsesplanen er en dynamisk proces, hvor dialogen med kontaktlæren er en hovedhjørnesten.

Eleverne skal forstå, hvorfor det er vigtigt, at de kan udfærdige deres personlige uddannelsesplan. Uddannelsesplanen er et konkret udtryk for, at eleven er sin egen didaktiker, at han har medansvar for at tilrettelægge sin egen erhvervsuddannelse. Det er et vigtigt læringsmål i sig selv, at eleven tager medansvar for sin uddannelse og lærer at vælge og at reflektere over sine valg. Derfor har han brug for kontaktlærerens bistand. Kontaktlæreren skal vejlede og træne eleven i denne nye rolle.

Samarbejde med lærerteamet

Kontaktlæreren kan kun udfylde sin funktion ved at være i løbende dialog med det lærerteam, eleven møder.

På mange skoler har man derfor besluttet, at kontaktlæreren altid er medlem af faglærerteamet. Det er både for at skabe helhed for eleven og for at undgå alt for mange møder for lærerne.

   
En lærer fortæller: "Som kontaktlærer fortæller jeg faglæreren, hvad jeg har aftalt med eleven. Så tager faglæreren hånd om eleven. Vi havde f.eks. en, der ikke var så god til matematik. Han fik ekstra timer. Det er vigtigt, at faglæreren ved, hvad jeg aftaler med eleven….Vi holder møde i vores team to timer hver uge. Hvis der er kontaktlærere, der ikke er med i teamet, deltager de altid i mødet."
   

 


Denne side indgår i publikationen "Elevplan" som kapitel 6 af 8
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top