Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Elevernes arbejde med Elevplan





Erhvervsuddannelseslovens intentioner om elevernes frie, individuelle valg blandt mange muligheder kan kun blive virkeliggjort via et velfungerende IT-system, der holder trådene sammen.

Elevplan giver stor mulighed for at præsentere de "hylder", den enkelte elev kan vælge fra. Eleven kan skifte familie, uddannelse eller indgang. Eleven kan sammen med sin kontaktlærer og sine forældre sammenstykke sin uddannelse ud fra en vurdering af, hvad der er det bedste valg i den givne situation. Eleven kan også simulere en uddannelse og se, hvad der skal til for at opnå uddannelsen.

Eleven kan tillige vælge blandt tilbud fra skoler, som samarbejder om at udbyde læringsaktiviteter. Principielt kan eleven endda vælge blandt alle de læringsaktiviteter, som landets erhvervsskoler udbyder. Et sådant valg vil naturligvis byde på praktiske vanskeligheder, men understreger de muligheder og de mange valg, som bliver mulige.

Her er nogle bud på, hvad eleven i øvrigt kan bruge Elevplan til:

Målregnskab

Via scorekortet kan eleven holde regnskab med sine målpinde og delmålpinde og således holde sig ajour med sin kompetenceudvikling. Eleven kan på den baggrund overveje nye aktiviteter og beslutte, hvilken læringsaktivitet som passer bedst ind i hans aktuelle uddannelsesplan. Eleven kan også få oplyst, hvilke målpinde han mangler, og derved få et kvalificeret bud på, hvilke læringsaktiviteter det kan være nødvendigt at vælge for at opnå de ønskede/krævede målpinde.

Uddannelsesbogen og uddannelsesplanen

Via Elevplan kan eleven arbejde med sin uddannelsesplanlægning, dvs. beskrive sine mål, hvordan de opnås, og hvilke læringsaktiviteter som skal indgå i planen. Uddannelsesplanen ajourføres løbende, og eleven får på den måde mulighed for at holde øje med sin egen læreproces. Planen foreligger elektronisk og vil altid være til rådighed for eleven i modsætning til papirudgaver af planerne, som ofte har en tendens til at forsvinde. Arbejdet med uddannelsesbogen, og dermedplanen kan dog stadig foregå papirbundet, hvor eleven selv opbevarer bogen.

Elevens brug af uddannelsesplan og -bog danner udgangspunkt for samarbejdet med kontaktlæreren, som derved får et kvalificeret materiale at arbejde med.

Simulering af valg

Elevplan åbner mulighed for, at eleven kan simulere valg og derved få et overblik over, hvad der skal til for at opnå en uddannelse. "Hvilke målpinde og delmålpinde skal jeg opnå for at gennemføre dette og hint?" Eleven kan på den måde foregribe sin uddannelse og se konsekvenser af sine valg.

Egen læringsaktivitet

Der er mulighed for, at den elev (eller gruppe af elever), som er moden og ressourcestærk, kan designe sin egen læringsaktivitet. Eleven er måske interesseret i at arbejde med projektarbejde, hvori indgår kompetencer på et højere niveau. Eleven kan så designe et projekt, som opfylder nogle af de krav, der ønskes opfyldt. Kravene beskrives i målpinde eller læringselementer, som eleven i samråd med sin lærer beskriver.

Tilbagemeldinger fra skolerne tyder på, at flere end måske forventet vil tilrettelægge deres egne åbne aktiviteter. Modne, erfarne elever giver udtryk for, at de vælger de aktiviteter, som giver mest udfordring. De vil gerne udfordres både arbejdsmæssigt og intellektuelt.

Påbygning

Elevplan giver mulighed for, at eleven kan vælge påbygning. Der kan være tale om studierettet påbygning eller erhvervsrettet påbygning. Der kan f.eks. udbydes fag på c-niveau, som er fælles for en skole eller evt. for et helt skolesamarbejde. Det giver større valgmuligheder for elever og bedre ressourcegrundlag for skolerne.

Selvevaluering

Gennem arbejdet med Elevplan opnår eleven en stor grad af selvindsigt herunder indsigt i egen formåen og læring. Eleven lærer at arbejde med erhvervsrelaterede kvalifikationer og planlægning på længere sigt. Ofte vil elevens valg af læringsaktiviteter give et godt fingerpeg i retning af, om eleven er kvalificeret til at starte på hovedforløbet.

Overblik

Når eleven bliver tilmeldt en indgang, f.eks. håndværk og teknik, vil han kunne få et overblik over og adgang til at vælge sine læringsaktiviteter blandt de aktiviteter, som er lagt ind og udbudt på skolen.

Når eleven i samråd med sin kontaktlærer har lagt en foreløbig, personlig uddannelsesplan, kan han få overblik over, hvilke aktiviteter som giver den bedste opfyldelse af hans uddannelsesplan. Eleven kan naturligvis hele tiden se, hvilke andre muligheder der er, ved at taste sig ind på andre af skolens udbudte læringsaktiviteter.

Eleven har naturligvis hele tiden mulighed for at ændre sine planer og kan simulere, hvad det betyder rent uddannelsesmæssigt.

Niveauer

Nogle elever har behov for længere forløb, mens andre kan nøjes med kortere tid for at opnå det fastlagte niveau. Her er fleksibiliteten i tid i grundforløbet vigtigt. Eleven kan sammen med sin kontaktlærer aftale, hvor lang tid han skal bruge for at nå det fastlagte niveau.

Det vil også være muligt for den enkelte at vælge læringsaktiviteter, hvor man udfordres på et højere niveau. De elever, som f.eks. har gymnasial uddannelse eller 10. klasses udvidede afgangsprøve, skal også have udfordringer i grundforløbet. Derfor bør der være tilbud til disse elever, så de udnytter deres tid på erhvervsskolen fuldt ud i stedet for at holde fri i de fag, de har fået merit for.

Det udfordrende kan imidlertid også ligge i selvstændigheden i opgaveløsningen. Der kan arbejdes med forskellige typer lærerstøtte, f.eks. A, B, C og D, hvor A betyder, at eleven arbejder meget selvstændigt, også på grundforløbet. Det kan også kobles til læringsaktiviteterne, således at der forekommer en form for progression i forhold til disse. (Det bør i givet fald oplyses i feltet "form").

Læringsstil

For mange elever er det meget motiverende at blive bevidst om sin egen læringsstil og få sat positive ord på den måde, man bedst lærer på. Det kan være en positiv oplevelse at få at vide, at man er "kropsklog" og god til at bruge sine hænder. Når man ved, at der bliver lagt mærke til det, får man mere overskud til at arbejde med de områder, hvor man måske ikke er så stærk. Eleven vil ofte kunne vælge sin foretrukne læringsstil i læringsaktiviteterne. Han kan så aftale med sin kontaktlærer, hvor fokus skal ligge i de læringsaktiviteter, der vælges.

 


Denne side indgår i publikationen "Elevplan" som kapitel 4 af 8
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top