Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Elevplan.dk





I forbindelse med erhvervsuddannelsesreform 2000 er der udviklet et webbaseret IT-værktøj til brug for erhvervsskolernes beskrivelse, udbud og gennemførelse af læringsaktiviteter i grund- og hovedforløb. Systemet, som har fået navnet Elevplan, kan således håndtere elevernes valg af læringsaktiviteter, uddannelsesplan, uddannelsesbog, planlægning mv.

Den lokale undervisningsplan er dokumentation for, om den enkelte skole opfylder de centralt stillede mål og rammer. I Elevplan beskrives de læringsaktiviteter, som skolen tilbyder, og som samtidig kan tjene som dokumentation for dele af den lokale undervisningsplan.

Elevplan indeholder, både i forhold til Undervisningsministeriet, praktikvirksomheden og andre skoler, dokumentation for, at skolens undervisningstilbud opfylder målene for de enkelte uddannelser.

Skolen skal ud over dokumentationen for de udbudte læringsaktiviteter i Elevplan udarbejde de øvrige dele af den lokale undervisningsplan, så den lever op til de krav, der er stillet i hovedbekendtgørelsen.

Når skolens læringsaktiviteter udbydes gennem den webbaserede Elevplan, får potentielle og nuværende elever mulighed for selv at orientere sig om mulighederne på skolen, samarbejdende skoler og på landsplan. Elevplan er derfor også informationskilde og vejledningsværktøj for en bredere kreds af interessenter. Som fælles referenceramme understøtter Elevplan ønsket om at etablere en fælles model til beskrivelse af læringsaktiviteterne.

Ved flytning af elever mellem skoler eller uddannelser, vil Elevplan være et effektivt værktøj, da det umiddelbart vil være muligt at udtrække og overføre data om den enkelte elev og det enkelte fag uanset tidligere skole. Dataene vil tilsammen udgøre dele af Uddannelsesbogen, som skolen har pligt til at sikre, at den enkelte elev er i besiddelse af. Man vil således kunne benytte Elevplan som elektronisk uddannelsesbog for de dele, der er registreret heri.

[Billede: Her ses en tegning, der hedder "Ansvar for egen læring". Den forestiller en mand, der står oppe på en særdeles høj stol. Manden står med en blomst i hånden, og siger "skal, skal - ikke....", mens han river blomstens blade af, og smider dem over skulderen.]

Gennem Elevplan får man dokumentation for gennemførte aktiviteter, beskrivelserne af fagene, bedømmelse, undervisningsform og metode. Dette betyder, at man umiddelbart får et sammenligningsgrundlag mellem de forskellige aktiviteter på skolerne - og dermed et konkret vurderingsgrundlag med hensyn til merit.

I Elevplan er der endvidere mulighed for, at den enkelte elev efter tilmelding til et uddannelsesforløb kan vælge læringsaktivitet direkte via værktøjet. Elevplan vil vise de konkrete undervisningstilbud, den pågældende skole kan tilbyde.

Med Elevplan har den enkelte elev et samlet overblik over sine valgmuligheder, hvilke læringsaktiviteter, eleven allerede har gennemført, eller hvilke, eleven er i gang med lige nu. Ligeledes kan eleven se hvilke læringsaktiviteter, der er valgt i den kommende periode, og hvilke mål, eleven mangler at opnå. Elevplan indgår derfor som et naturligt redskab for arbejdet med den personlige uddannelsesplan, herunder de valg, som eleven skal træffe under uddannelsesforløbet.

Eleven kan dog ikke når som helst ændre i valg - da nogle beslutninger selvfølgelig er bindende af hensyn til skolens planlægning. Eleven vil ligeledes umiddelbart kunne se konsekvenserne af forskellige valg såsom påbygning og evt. merit fra andre uddannelser - idet sammensætningen af manglende læringsaktiviteter vil ændre sig ved en sådan simulering.

Dialogen mellem elev, skole og virksomhed får mulighed for at blive styrket gennem Elevplan, da virksomhederne får mulighed for at få informationer om hvilke læringsaktiviteter, der tilbydes på landsplan på erhvervsskolerne. På denne måde kan virksomheden og eleven vælge ud fra de aktiviteter, der passer til virksomhedens udstyr, faciliteter, sæson mv.

Denne tilgang vil samtidig give virksomhederne overblik over, om der er uddannelsestilbud på andre erhvervsskoler, så det fagligt og/eller tidsmæssigt passer bedre ind i planlægningen af elevens uddannelse.

Beskrivelseskrav ved anvendelse af Elevplan

Anvendelsen af Elevplan stiller krav om, at skolens undervisningstilbud skal beskrives i en særlig "beskrivelsesmatrix", som - hvis systemets muligheder anvendes - resulterer i en beskrivelse, som lever op til en række af de formelle krav, der stilles til lokale undervisningsplaner. De fleste af beskrivelsesområ-derne er i systemet synlige for eleven, mens enkelte kun er synlige for skolen, f.eks. ressourceforbrug.

Med indførelsen af Elevplan er der anvendt en ændret terminologi i forhold til den tidligere beskrivelsesform af undervisningen. Den ændrede terminologi drejer sig om følgende hovedelementer:

  • UVM-fag, som tidligere blev benævnt læreplansfag, og som er de fag, der er beskrevet i bekendtgørelser og vejledninger fra Undervisningsministeriet. Det vil sige grundfag, områdefag og bundne og valgfri specialefag. Alle disse fag har et fagnummer i EASY.
  • Målpinde, som er en opdeling af fagets mål i grupper beskrevet i grundfags- og grundforløbsbekendtgørelser inkl. fagbilag og i bekendtgørelser og vejledninger for de enkelte hovedforløb.
  • Delmålpinde, som er mål, den enkelte skole, hvis man ønsker det, kan definere - en konkretisering eller underopdeling af målpindene.
  • Læringselementer, som er "byggeklodser" til læringsaktiviteter. Læringselementerne er dele af UVM-fag, defineret med målpinde og delmålpinde. Læringselementerne kan være af tværfaglig karakter. Det er i systemet muligt at lade et læringselement være lig med en målpind, hvis skolen finder det hensigtsmæssigt.
  • Læringsaktiviteter, som er de aktiviteter, der udbydes til eleverne, og som er opbygget af læringselementer. Modsvarer de tidligere undervisningsfag.

Beskrivelsen af læringsaktiviteterne i elevplan vil omfatte de syv nedenstående områder:

1. Titel mv.
  • Læringsaktivitetens titel
  • Kort beskrivelse af aktiviteten
  • Hvem der gennemfører aktiviteten, og hvor den gennemføres
  • Varighed og planlægningsmæssige forhold
  • Kontaktperson
2. Billede
  • Evt. et billede, der viser aktiviteten eller produktet af aktiviteten
3. Tilknytning
  • Indgang
  • Familie
  • Hovedforløb
  • Evt. niveau
  • Anden tilknytning til læringsaktiviteten
4. Forudsætninger mv.
  • Elevens forudsætninger for at kunne deltage i aktiviteten (forkundskaber, brugerbetaling, udstyr mv.)
  • Ressourcer/rammer (er ikke synlige for eleven), herunder:
- Beskrivelse af lærerteamets overvejelser om ressourcer og ressourcefordeling
- Krav til udstyr
- Krav til lokaler
- Deltagerantal max. og min.
Budget
5. Læringselementer
  • Oplistning af de læringselementer, som læringsaktiviteten består af. Dvs. at herunder findes de tilknyttede målpinde fra UVM-fagene
6. Læringsmiljø

Beskrivelse af læringsmiljø,
-strategier og -roller, herunder

  • Elevens aktivitet - indflydelse på aktiviteten, arbejdsform
  • Lærerens rolle
  • Produkter - hvilke valgmuligheder har eleven mht. indhold, niveau og læringsstil
  • Forholdet mellem teori og praktik
  • Beskrivelse af form (projekt, tema, mv.)
  • Beskrivelse af undervisningsmateriale
  • Link til undervisningsmateriale
  • Andre relevante links

 

 

7. Bedømmelse mv.

Evaluering

  • Her beskrives den løbende og afsluttende evaluering i en evalueringsplan. Evalueringen begrundes, og det beskrives, hvordan den indgår i den samlede evaluering af eleven, undervisningen og læringsforløbet. Der evalueres i forhold til de beskrevne målpinde/ delmålpinde, der indgår i læringsaktiviteten
   


Denne side indgår i publikationen "Inspiration og ideer til udarbejdelse af lokale undervisningsplaner"
som kapitel 7 af 10 © Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top