Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Med erhvervsuddannelsesreform 2000 er der lagt op til meget vidtgående forandringer i erhvervsuddannelserne. I forandringsprocessen er de lokale undervisningsplaner vigtige planlægnings- og styringsinstrumenter for erhvervsskolerne.

Dette hæfte erstatter "Vejledning i udarbejdelse af lokale undervisningsplaner" fra 1999 og er i forhold hertil fuldstændig omarbejdet.

Mål- og rammestyringen indebærer, at skolerne har et vidtgående ansvar for undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse. De brede rammer forudsætter, at den enkelte skole dokumenterer, hvad der skal foregå, inden undervisningen og læringsaktiviteterne i en erhvervsuddannelse begyndes.

Den ændrede lov om erhvervsuddannelser trådte i kraft den 1. januar 2001. Her er indført nye begreber som elevens uddannelsesbog og elevens personlige uddannelsesplan - men der skal naturligvis stadig på den enkelte erhvervsskole udarbejdes lokale undervisningsplaner for hver af de erhvervsuddannelser, skolen udbyder og gennemfører. Som noget helt nyt skal planen nu også tage højde for, at hver elev skal kunne følge sin egen personlige uddannelsesplan og vej frem mod gennemført uddannelse.

I hæftet gennemgås de formelle og uformelle krav til indholdet i en lokal undervisningsplan for en erhvervsuddannelse - med modelforslag, der indebærer samspil mellem undervisningsplanen og elevens uddannelsesplan. Der er ideer til, hvordan det webbaserede værktøj Elevplan kan indgå og anvendes i dette samspil.

Hæftets indhold kan efter vores opfattelse fungere som råd og vink for de pædagogiske og administrative aktiviteter, der skal iværksættes ved planlægning af undervisning og læringsaktiviteter i en erhvervsuddannelse.

Det er samtidig vores opfattelse, at hæftets indhold kan medvirke til at styrke det pædagogiske udviklingsmiljø for udvikling og vedligeholdelse af de lokale undervisningsplaner.

Vi takker Ejnar Andersen, EUC MIDT, Karen Marie Madsen, Sønderborg Handelsskole, Bente Gertz, Fredericia-Middelfart Tekniske Skole og Kim Larsen, Næstved Handelsskole for udarbejdelsen af materialet. Udarbejdelse og udgivelse er finansieret af Undervisningsministeriet.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Marts 2001


Denne side indgår i publikationen "Inspiration og ideer til udarbejdelse af lokale undervisningsplaner"
som forord © Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top