Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

10. Uddannelsespolitiske målsætninger og udfordringer





Kapitel 8 gav et godt udgangspunkt for en vurdering af de samlede effekter af indvandrergruppernes uddannelsesadfærd set i forhold til de overordnede uddannelsespolitiske målsætninger.

Det er regeringens målsætning, at der i løbet af en 10-årig periode skal være 95% af en ungdomsårgang, som skal afslutte en ungdomsuddannelse og 50% en videregående uddannelse.

Ved Undervisningsministeriets seneste registerbaserede modelberegning for 1998-årgangen kunne det forudses, at 81% af en ungdomsårgang vil afslutte en ungdomsuddannelse og 40% en videregående uddannelse. 37% vil afslutte en erhvervsfaglig uddannelse og i alt 77% en erhvervskompetencegivende uddannelse enten på videregående eller erhvervsfagligt niveau.

Det har endnu ikke været muligt at lave en helt detaljeret profilberegning for indvandrere og efterkommere, men ovenstående tværsnitsberegninger giver en god indikation.

Selvom efterkommergruppen ligesom befolkningen som helhed har over 90%, som fortsætter efter grundskoleniveau, bevirker det større frafald, at skønsmæssigt ca. 2/3 af en efterkommerårgang vil afslutte en ungdomsuddannelse mod godt 80% af befolkningen som helhed. Samtidig vil indvandrer/efterkommergruppen vokse fra ca. 8 til ca. 16% af en normeret ungdomsårgang. Det vil således være vigtigt for opfyldelsen af 95%-målsætningen, at indvandrer/efterkommergruppen i løbet af 10 år når op på et niveau, der svarer til befolkningens som helhed.

Med hensyn til 50%-målsætningen, hvor ungdomsårgangen som helhed i øjeblikket ligger på et 40%-niveau, ligger indvandrer/efterkommergruppen skønsmæssigt ca. 10% under. Også her er målsætningen, at sidstnævnte gruppe i løbet af en 10-årig periode skal tilnærme sig tallet for den samlede ungdomsårgang.

 


Denne side indgår i publikationen "Indvandrere og efterkommere i uddannelsessystemet" som kapitel 10 af 11
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top