![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Vurdering
af undervisningsmaterialers kvalitet
|
Tilgængelighed En god lærebog til Merkonom- og Teknonomuddannelserne er brugervenlig dvs. at bogen er let at håndtere, at formatet ikke er for stort og fylder for meget, at den kan tages i hånden og er opslagsvenlig. Samtidig skal lærebogen have et layout, som signalerer saglighed og seriøsitet og farver og design skal give lyst til at arbejde med bogen. Den tekniske kvalitet skal være i orden, dvs. at bogen er robust nok til at kunne klare den nødvendige håndtering i forbindelse med hyppig anvendelse, opslag og notater.
|
Satsen I satsen skal de anvendte skrifttyper være med seriffer, som binder bogstaverne sammen til ord og hindrer forvekslinger. Der skal bruges kursiv ved fremhævelse af enkeltord (ikke ved sætninger), halvfed ved fremhævelse af sætninger og man bør undgå anvendelse af VERSALER i hele ord og sætninger. Skriftstørrelse, linielængde og linieafstand bør være omkring 10-11-12 punkter ligesom linielængden ikke må være over 60-65 enheder, hvilket alt sammen kan give læseproblemer. Afsnitslængden må ikke være mere end på højst 5 linier ved en en-spaltet tekst og højst 10 linier ved en to-spaltet. Afsnit skal markeres med en blind linie eller luft. Der bør vælges fast forkant og løs bagkant på spalterne, desuden bør man undgå at have mere en 3 forskellige størrelser skrift på en side - det forvirrer læseren.
|
Ombrydningen Den tekniske placering af teksten på siden skal være visuelt tiltrækkende og læsevenlig med bred margin i top og bund samt ikke mere end 2 spalter ved højformat og 3 ved bredformat. Fornoterne skal være placeret nederst på den side, hvor de tekstmæssigt hører til og marginnotater ud for de relevante linier. Sidenummereringen skal være tydelig og opslagsvenlig.
|
Billedmateriale, illustrationer og tegninger I en lærebog bør de have en sådan kvalitet, at de kan aflæses i detaljer. Desuden skal de understøtte teksten og gerne være igangsættende. Billedmateriale m.v. bør være placeret så tæt ved de relevante tekstafsnit og teksterne til dem være af diskret størrelse og skrifttype, korte og justeret til forkant med figurnummereringen i orden.
|
Ved en lærebogs læsbarhed forstår man tekstens sproglige form. Dette kan vurderes ved at se på tekstens niveau, på sætnings- og ordniveauet kombineret med en vurdering af lærebogens lixtal.
Tekstniveau Ved vurdering af tekstniveauet vurderes især om forfatterne har hold på teksten i sin helhed. I en lærebog til Merkonom- og teknonomuddannelserne bør videnskabssproget (fagsproget) være dominerende, men dog med dagligsprog indpasset i det omfang, hvor det fremmer kommunikationen af det faglige stof. Fremstillingen bør desuden være saglig og tage udgangspunkt i fagplanen, i faget og i sammenhænge, som målgruppen kender i forvejen. Stoffet skal være logisk opbygget med god disponering, med oversigter og resumméer samt med en så struktureret fremstilling at den er let overskuelig.
|
Sætningsniveauet Ved vurdering af sætningsniveauet vurderer man især om informationerne er formidlet ved hjælp af et godt sprog og en god rytme i teksten. Indledningen skal fx give lyst til at læse videre, sproget bør være velfungerende og teksten henvende sig til den relevante målgruppe. Desuden bør teksten veksle mellem korte og lange sætninger i en god rytme - gerne med udsagnsled og grundled placeret i nærheden af hinanden. Sætningerne bør ikke være over 20-22 ord og indeholde mere end 2 informationer pr. sætning. For mange indskudte sætninger gør teksten svær at læse.
|
Ordniveauet Ved vurdering af ordniveauet vurderer man tekstens præcision. I en lærebog til Merkonom- og Teknonomuddannelserne bør der være et passende antal fagudtryk og fremmedord, da det er bogens formål at give læseren mulighed for at lære fagets termer. Vanskelige og nye ord bør forklares, tegnsætning og stavning være korrekt og teksten bør være skrevet sprogligt mere aktivt end passivt. Det aktive sprog er handlingsorienteret. Det passive sprog fremmedgør læseren fra teksten. (de foregående sætninger er skrevet i passivt sprog).
|
Ved en lærebogs læseværdighed forstår man en vurdering af tekstens indhold, dens aktualitet og relevans samt om den svarer til bekendtgørelse og fagplan.
Fagrelevans Ved vurdering af lærebogens fagrelevans vurderer man først og fremmest sagligheden og fagligheden. Det er vigtigt at stoffet er dækkende i forhold til bekendtgørelse, fagplan og lærervejledning, og at det har en passende sværhedsgrad og dybde. Desuden skal lærebogen være faglig a jourført og uden direkte faglige fejl.
|
Progression og sammenhæng Her vurderer man om stoffet er tilrettelagt således, at der inden for det enkelte afsnit er indarbejdet en stigning i sværhedsgrad og en mulighed for overblik og sammenhæng med andre afsnit i lærebogen.
|
Målgruppen Her vurderer man om det faglige niveau er passende for den aktuelle målgruppe. Det er vigtigt, at lærebogen tager udgangspunkt i de faglige forudsætninger hos de studerende, som er nævnt i fagplanen.
|
Troværdighed Her vurderes først og fremmest lærebogens pålidelighed og troværdighed
|
Ved en lærebogs anvendelighed vurderer man samspillet mellem lærebogen, læreren, de anvendte arbejdsmønstre og de studerende.
Tilgængelighed En god lærebog på Merkonom- og Teknonomuddannelserne er opslagsvenlig og nem at finde rundt i. Dvs. er kolofonen fyldestgørende, register og indholdsfortegnelse i orden, ordforklaringer på plads og der er anvendt margin stikord i et rimeligt omfang af hensyn til opslag. Kan lærebogen desuden anvendes uafhængig af undervisningform, dvs. at den ikke kræver anvisninger fra læreren for at kunne bruges.
|
Fordybelsesmulighed En god lærebog giver mulighed for fordybelse og i den forbindelse at finde supplerende stof. Er der fx litteraturfortegnelse, fodnoter, kildehenvisninger og dokumentation?
|
Læseraktivering En god lærebog er skrevet således, at den aktiverer læseren fx ved plads til indstregninger, plads til marginnotater og måske en række tekstdele, som kan få læseren til ikke alene at stille spørgsmål, men også få lyst at besvare andre.
|
Anvendelse i undervisningen En god lærebog på Merkonom- og Teknonomuddannelserne skal "spille sammen med" lærerens undervisning. Dvs. at lærebogen skal supplere de almindeligst anvendte undervisningsformer i faget, give plads for at anvende andre undervisningsmidler, være disponeret og skrevet således, at den giver både læreren og især de studerende frihed i undervisningen til at arbejde på de måder, som passer dem læringsmæssigt bedst
|
Denne side indgår i
publikationen "Håndbog for udvikling af kvalitet og effektivitet"
som bilag 5a
© Undervisningsministeriet 2001