Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I forbindelse med merkonom- og teknonomuddannelsernes fornyelse i 1998 besluttede man i Undervisningsministeriet at udvikle et integreret system, der løbende kan indsamle erfaringer med henblik på fortsat vedligeholdelse og fornyelse af de to uddannelser.

I merkonom- og teknonomsystemet indgår der mange interessegrupper, der både bidrager og stiller krav til uddannelserne. Det drejer sig først og fremmest om undervisningsministeriet, skoler, lærere, studerende, virksomheder, arbejdsmarkedets parter, faglige organisationer og dimittendforeninger. Alle ligger hver især inde med erfaringer, der kan bidrage til ajourføring og udvikling af de to uddannelser. Disse erfaringer er hidtil kun i begrænset omfang blevet systematisk indsamlet, bearbejdet og koordineret.

Formålet har været at udvikle et integreret informationssystem,

  • der kan sikre effektiviteten og kvaliteten på interaktionsniveau (undervisning), institutionsniveau (skole), forvaltningsniveau (ministerium) og samfundsniveau (arbejdsmarked) med henblik på at kunne ajourføre og justere uddannelserne (Vedligeholdelsesmål)
  • der kan danne grundlag for beslutning om udvikling eller fornyelse af uddannelserne i takt med ændringer i samfundet og på arbejdsmarkedet (Udviklingsmål)

Ved udformningen af systemet er der lagt vægt på, at det kan opfange signalerne fra omgivelserne så hurtigt, at der kan gribes proaktivt ind, dvs. inden forandringspresset bliver så stort, at indgrebet får karakter af "kriseindgreb". Vedligeholdelse og fornyelse af uddannelserne skal med andre ord være en vigtig og naturlig del af selve uddannelsessystemet.

Det har samtidigt været målet at udarbejde et relativt enkelt og effektivt system, der

  • fokuserer på få, men vigtige områder inden for effektivitet og kvalitet

  • systematisk udnytter eksisterende data i uddannelsessystemet

  • inddrager interessenterne i et vidensnetværk, hvor erfaringerne kan deles med hinanden

Systemet er udviklet ved et samarbejde mellem Undervisningsministeriet og handelsskoler og tekniske skoler, jf. oversigten i bilag 1.

Det rådgivende forum for merkonom- og teknonomuddannelserne har løbende fulgt arbejdet og bidraget med synspunkter og forslag til opbygning af systemet.

Denne rapport er første udkast til en konkret handlingsplan for, hvordan systemet skal fungere fra efteråret 2000. Rapporten skal dog forinden fremlægges til drøftelse i det rådgivende forum for datanomuddannelsen og på en konference for skolerne i september 2000.

København i marts 2001

N. J. Nordbøge
Undervisningsinspektør

 

Denne side indgår i publikationen "Håndbog for udvikling af kvalitet og effektivitet" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top