![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 5. Mellemlange videregående uddannelser
Overordnet om de mellemlange videregående uddannelser (MVU)På de mellemlange videregående uddannelser ligger gennemførelsesprocenterne for pædagoger, fysio- og ergoterapeuter, journalister og socialrådgivere på mellem 80% og 90%. Folkeskolelærernes gennemførelsesprocenter ligger mellem 75% og 80%, mens diplomingeniørernes er faldet fra ca. 75% til ca. 62%. Tabel 5.1Gennemførelsesprocenter for mellemlange videregående uddannelser, beregnet som 5-års gennemsnit og som indekstal i perioden 1980-1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.1 Folkeskolelæreruddannelsen5.1.1 Tilgang til uddannelsenEfter et fald fra 1980 til 1985 er tilgangen til folkeskolelæreruddannelsen vokset støt. I 1998 startede over 4.000 nye studerende hvoraf ca. 1/3 var over 24 år. Tabel 5.2Aldersfordelt tilgang til folkeskolelæreruddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.1.2 TilgangsmønsterStørstedelen af de personer, som bliver optaget på folkeskolelæreruddannelsen, har udelukkende en ungdomsuddannelse bag sig. Bemærkelsesværdigt er det dog, at ca. 22% af de optagne enten har afbrudt eller fuldført en mellemlang eller lang videregående uddannelse. 12% af de optagne i 1998 havde enten afbrudt eller fuldført en erhvervsfaglig uddannelse. Tabel 5.3Tilgang til folkeskolelæreruddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.1.3 VentetidDen gennemsnitlige ventetid mellem en afsluttet ungdomsuddannelse og folkeskolelæreruddannelsen er meget lang. Halvdelen af de optagne med studentereksamen, hf eller htx har to år mellem den adgangsgivende eksamen og optagelsen på læreruddannelsen. Tabel 5.4Gennemsnitlig ventetid og medianventetid fra de gymnasiale uddannelser til folkeskolelæreruddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.1.4 GennemførelsesprocenterDen samlede gennemførelsesprocent på læreruddannelsen har siden 1980 været svagt faldende. Kvindernes gennemførelsesprocent ligger noget højere end mændenes. Tabel 5.5Gennemførelsesprocenter for folkeskolelæreruddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 5.6Gennemsnitlig gennemførelsestid for folkeskolelæreruddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.1.5 AfgangCa. 2/3 af de studerende fuldfører deres uddannelse på normeret tid, dvs. på fire år. Ca. 2/3 af de studerende, der afbryder studiet, gør det inden for de to første år. Tabel 5.7Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for de studerende ved læreruddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.1.6 OvergangsmønsterLidt mindre end 2/3 af dem, der afbryder læreruddannelsen, fort-sætter i uddannelsessystemet. 1/3 af de studerende, der afbryder, påbegynder en mellemlang videregående uddannelse, mens ca. 15% går i gang med en bacheloruddannelse. Ca. 13% af de studerende, der har fuldført en folkeskolelæreruddannelse, fortsætter i uddannelsessystemet. Størstedelen af disse fortsætter på en kandidatuddannelse. Tabel 5.8Overgangsmønster for studerende, der fuldførte eller afbrød en folkeskolelæreruddannelse, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.2 Pædagoguddannelsen5.2.1 Tilgang til uddannelsenAntallet af tilkomne studerende ved pædagoguddannelsen er næsten fordoblet siden 1980. Den største stigning er sket blandt de studerende over 24 år. Tabel 5.9Aldersfordelt tilgang til pædagoguddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.2.2 TilgangsmønsterDe optagne på pædagoguddannelsen har meget forskellig baggrund. Næsten 40% har en ungdomsuddannelse, mens lidt mere end 1/4 har en erhvervsfaglig uddannelse som baggrund. Tabel 5.10Tilgang til pædagoguddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.2.3 VentetidDen gennemsnitlige ventetid fra ungdomsuddannelse og optagelse på pædagoguddannelsen er mellem 35 og 40 måneder. Tabel 5.11Gennemsnitlig ventetid og medianventetid fra de gymnasiale uddannelser til pædagoguddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.2.4 GennemførelsesprocenterGennemførelsesprocenterne har svinget en del i løbet af de sidste 20 år, men i 1998 er den meget høj, nemlig ca. 90%. Tabel 5.12Gennemførelsesprocenter for pædagoguddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 5.13Gennemsnitlig fuldførelsestid på pædagoguddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.2.5 AfgangDe fleste pædagogstuderende bliver færdige på normeret studietid, og de får arbejde efter studietiden. De studerende, der afbryder uddannelsen, gør det typisk i begyndelsen af forløbet. Hele 60% af de pædagogstuderende der afbryder, forlader uddannelsessystemet. Hver sjette pædagogstuderende, der afbryder uddannelsen, går i gang med en mellemlang videregående uddannelse, mens de erhvervsfaglige uddannelser tiltrækker 10%. Tabel 5.14Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for de studerende ved pædagoguddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 5.15Overgangsmønster for fuldførte og afbrudte studerende ved pædagoguddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.3 Sygeplejerskeuddannelsen5.3.1 Tilgang til uddannelsenTilgangen til sygeplejerskeuddannelsen har været stabilt stigende i perioden, og i 1998 startede ca. 3.000 på studiet. Tabel 5.16Aldersfordelt tilgang til sygeplejerskeuddannelsen
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.3.2 TilgangstavleCa. 2/3 af de optagne på sygeplejerskeuddannelsen har en ungdomsuddannelse bag sig. Hver femte har været optaget på en erhvervsfaglig uddannelse eller en mellemlang videregående uddannelse inden sygeplejerskeuddannelsen. Tabel 5.17Tilgang til sygeplejerskeuddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.3.3 VentetidVentetiden mellem en ungdomsuddannelse og optagelsen på sygeplejerskeuddannelsen er i gennemsnit ca. to år. Dette er stort set konstant for alle ungdomsuddannelser. Tabel 5.18Gennemsnitlig ventetid og medianventetid fra ungdomsuddannelser til sygeplejerskeuddannelsen, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.3.4 GennemførelsesprocenterGennemførelsesprocenten er faldet støt og kraftigt fra 1980 til 1998. I 1980 gennemførte ca. 85% uddannelsen, mens det i 1997 kun var ca. 73%, der fuldførte. Det er især de mandlige studerende, hvis gennemførelsesprocent er faldet. Skønsmæssigt ligger fuldførelsen aktuelt på ca. 70%. Tabel 5.19Gennemførelsesprocenter for sygeplejerskestuderende
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 5.20Gennemsnitlige fuldførelsestider i måneder for sygeplejerskestuderende
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 5.3.5 AfgangsmønsterCa. tre ud af fire, der gennemfører, færdiggør sygeplejerskeuddannelsen på normeret tid, og ca. 80% af dem, der afbryder uddannelsen, gør det inden for de første to år. Over 1/4 af dem, der afbryder uddannelsen, går i gang med en anden mellemlang videregående uddannelse. En stor del bliver optaget på pædagoguddannelsen. Næsten 20% af dem, der afbryder uddannelsen, går i gang med en erhvervsfaglig uddannelse. Inden for dette område er det specielt social- og sundhedsuddannelserne, som bl.a. tiltrækker sygeplejerskestuderende, der afbryder uddannelsen. Tabel 5.21Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for sygeplejerskestuderende, 1997
Bemærk at tabellen viser tal for 1997. Tabel 5.22Overgangsmønster for sygeplejerskestuderende, der enten fuldførte eller afbrød deres studium, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |