![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 4. Korte videregående uddannelser
Overordnet om de korte videregående uddannelser (KVU)Under de korte videregående uddannelser behandles her især de merkantile og tekniske uddannelser. Gennemførelsesprocenterne for begge områder er på lidt under 80%. Blandt de øvrige korte videregående uddannelser har IT-uddannelserne relativt lave gennemførelsesprocenter på mellem 50% og 60%. Tabel 4.1Gennemførelsesprocenter for korte videregående uddannelser, beregnet som 5-års gennemsnit og som indekstal i perioden 1980-1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.1 Tekniske uddannelserDe tekniske uddannelser omfatter en lang række uddannelser, hvoraf de største er datamatikeruddannelsen, maskinteknikeruddannelsen samt byggeteknikeruddannelsen. 4.1.1 Tilgang til uddannelsenTilgangen til disse tekniske uddannelser er næsten blevet fordoblet i perioden 1980-1998, men antallet af studerende har dog i perioden været noget højere, end det er nu. Størstedelen af tilgangen udgøres af de 20-29-årige. Tabel 4.2Aldersfordelt tilgang til de tekniske uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.1.2 TilgangsmønsterCa. 2/3 af de optagne elever har gennemført en erhvervsfaglig uddannelse. Kun 8% af de elever, der påbegynder en teknisk uddannelse, kommer direkte fra en ungdomsuddannelse. Tabel 4.3Tilgang til de tekniske uddannelser, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.1.3 VentetiderVentetiderne fra en bestået ungdomsuddannelse til de tekniske uddannelser er lange, men meget varierende. Dog er ventetiden kortest for personer med htx og 1-årig hhx. Tabel 4.4Ventetid fra ungdomsuddannelse til teknisk uddannelse, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning 4.1.4 GennemførelsesprocenterGennemførelsesprocenterne for de tekniske uddannelser har ligget meget konstant på omkring 80% gennem de sidste 20 år. Kvindernes gennemførelsesprocenter ligger generelt lidt højere end mændenes, samtidig med at kvindernes gennemsnitlige fuldførelsestid også ligger højere end mændenes. Tabel 4.5Gennemførelsesprocenter for de tekniske uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 4.6Gennemsnitlige fuldførelsestider for de tekniske uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.1.5 Afgangsmønster82% af de studerende fuldfører deres uddannelse på normeret tid (2 år). De studerende, der afbryder deres uddannelse, gør det typisk inden for de to første år (91,2%). Tabel 4.7Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for de studerende ved tekniske uddannelser, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Ca. ¾ af de personer, der fuldfører en teknisk uddannelse, kommer ud på arbejdsmarkedet. Den resterende del vælger at fortsætte i uddannelsessystemet, hovedsageligt på en kort eller mellemlang videregående uddannelse. Næsten halvdelen af de personer, der vælger at fortsætte i uddannelsessystemet efter fuldført teknisk uddannelse, påbegynder bygningskonstruktøruddannelsen. Størstedelen af dem, der afbryder, går ikke i gang med en anden uddannelse. Blandt dem, der fortsætter i uddannelsessystemet efter en afbrudt teknisk uddannelse, er skoleforløb mv. og korte videregående uddannelser de mest populære alternativer. Tabel 4.8Overgangsmønster for studerende, der fuldførte eller afbrød en teknisk uddannelse, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.2 Merkantile uddannelserDet merkantile område dækker over en lang række uddannelser, hvor de største er markedsøkonom- og eksportteknikeruddannelserne. 4.2.1 Tilgang til uddannelsenDet samlede optag har siden 1980 været kraftigt stigende og lå i 1998 på ca. 2.500. Tabel 4.10Aldersfordelt tilgang til de merkantile uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.2.2 TilgangsmønsterPersoner, der har bestået en ungdomsuddannelse, udgør mere end halvdelen af de optagne på de merkantile uddannelser. Dette er en markant forskel i forhold til de tekniske uddannelser. Tabel 4.11Tilgang til de merkantile uddannelser, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.2.3 VentetiderOgså ventetiderne inden optagelse på en merkantil videregående uddannelse varierer meget. Men generelt venter de studerende kortere tid end ved de tekniske uddannelser. Tabel 4.12Ventetid fra ungdomsuddannelse til en merkantil uddannelse, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.2.4 GennemførelsesprocenterDer har været kraftige udsving i gennemførelsesprocenterne for de merkantile uddannelser gennem de sidste 20 år. Gennemførelsesprocenten lå i 1998 på 76,9%. De gennemsnitlige fuldførelsestider har i perioden fra 1980 til 1998 været svagt stigende. Tabel 4.13Gennemførelsesprocenter for de merkantile uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning Tabel 4.14Gennemsnitlige fuldførelsestider for de merkantile uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 4.2.5 AfgangsmønsterStørstedelen af de studerende fuldfører inden for de tre første år (94,3%). Stort set alle, der afbryder, gør det inden for de to første år (94,3%). Tabel 4.15Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for de studerende ved de merkantile uddannelser, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Ca. 2/3 af de personer, der fuldfører en merkantil uddannelse, går ud på arbejdsmarkedet. En stor gruppe vælger at fortsætte til en mellemlang videregående uddannelse. Over 1/3 af de afbrudte fra de merkantile uddannelser forlader uddannelsessystemet. De, der vælger at skifte til en anden uddannelse, orienterer sig både mod de erhvervsfaglige og de mellemlange videregående uddannelser samt bacheloruddannelserne. Tabel 4.16Overgangsmønster for elever, der fuldførte eller afbrød en merkantil uddannelse, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |