Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Korte videregående uddannelser




Overordnet om de korte videregående uddannelser (KVU)

Under de korte videregående uddannelser behandles her især de merkantile og tekniske uddannelser. Gennemførelsesprocenterne for begge områder er på lidt under 80%.

Blandt de øvrige korte videregående uddannelser har IT-uddannelserne relativt lave gennemførelsesprocenter på mellem 50% og 60%.

Tabel 4.1

Gennemførelsesprocenter for korte videregående uddannelser, beregnet som 5-års gennemsnit og som indekstal i perioden 1980-1998

1980 -84 1985 -89 1990 -94 1995 -98 1980 -84 1985 -89 1990 -94 1995 -98
Merkantile uddan- nelser 72,2 78,6 72,6 77,8 100 109 101 108
Politi/fæng- sel/told 91,1 86,3 88,0 86,1 100 95 97 95
Tekniske uddannelser 82,0 83,3 79,5 78,1 100 102 97 95
KVU IT-uddan- nelser . 50,5 59,4 57,2 . . . .
Transport- uddannelser 83,3 73,5 76,0 78,4 100 88 91 94
Fødev., fremst. & forarb. 95,3 96,5 90,4 85,8 100 101 95 90
Laborant, apoteksass. m.v. 87,2 84,3 85,1 75,8 100 97 98 87
Øvrige uddannelser 84,9 86,2 94,0 96,3 100 102 111 113

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.1 Tekniske uddannelser

De tekniske uddannelser omfatter en lang række uddannelser, hvoraf de største er datamatikeruddannelsen, maskinteknikeruddannelsen samt byggeteknikeruddannelsen.

4.1.1 Tilgang til uddannelsen

Tilgangen til disse tekniske uddannelser er næsten blevet fordoblet i perioden 1980-1998, men antallet af studerende har dog i perioden været noget højere, end det er nu. Størstedelen af tilgangen udgøres af de 20-29-årige.

Tabel 4.2

Aldersfordelt tilgang til de tekniske uddannelser

1980 1985 1990 1995 1998
15-19 34 48 47 25 3
20-24 709 1.078 1.749 970 822
25-29 311 450 893 800 739
30-34 127 163 337 426 357
35-39 54 86 135 240 198
40-44 21 41 72 145 116
45-49 5 13 37 80 66
50-54 1 1 5 25 40
55-59 1 . 1 8 8
60-64 . 2 1 1 2
Total 1.263 1.882 3.277 2.720 2.351

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.1.2 Tilgangsmønster

Ca. 2/3 af de optagne elever har gennemført en erhvervsfaglig uddannelse. Kun 8% af de elever, der påbegynder en teknisk uddannelse, kommer direkte fra en ungdomsuddannelse.

Tabel 4.3

Tilgang til de tekniske uddannelser, 1998

Fra: Antal studerende Fordeling i %
8.-10. klasse 23 0,9
Ungdoms- uddannelser 188 8,0
Heraf almengym. 93 .
Heraf erhvervsgym. 95 .
Erhvervsfaglige udd. 1.491 63,4
Heraf industrifag 403 .
Heraf bygge- og anlæg 598 .
KVU 334 14,2
Heraf tekniske udd. 248 .
MVU 141 6,0
Heraf ingeniører 61 .
Heraf bachelor 25 .
LVU 26 1,1
Omverden 148 6,3
Total 2.351 100,0

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.1.3 Ventetider

Ventetiderne fra en bestået ungdomsuddannelse til de tekniske uddannelser er lange, men meget varierende. Dog er ventetiden kortest for personer med htx og 1-årig hhx.

Tabel 4.4

Ventetid fra ungdomsuddannelse til teknisk uddannelse, 1998

Fra: Gns. ventetid (i mdr.) Median ventetid (i mdr.)
Gymnasiet, matematikere 56,6 38
Gymnasiet, sproglige 42,7 38
Hf 48,3 50
Studenterkursus 75,5 26
Hhx, 1-årig 54,8 19
Htx 23,8 19
Industri uddannelser 64,5 51
Bygge- og anlæg 52,6 32

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning

4.1.4 Gennemførelsesprocenter

Gennemførelsesprocenterne for de tekniske uddannelser har ligget meget konstant på omkring 80% gennem de sidste 20 år. Kvindernes gennemførelsesprocenter ligger generelt lidt højere end mændenes, samtidig med at kvindernes gennemsnitlige fuldførelsestid også ligger højere end mændenes.

Tabel 4.5

Gennemførelsesprocenter for de tekniske uddannelser

1980 1985 1990 1995 1998
Kvinder 85,6 80,8 77,5 82,1 87,4
Mænd 81,7 79,2 84,6 76,5 76,4
Mænd og kvinder 82,2 79,2 83,2 77,9 79,2

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 4.6

Gennemsnitlige fuldførelsestider for de tekniske uddannelser

1980 1985 1990 1995 1998
Kvinder 23,5 17,9 20,9 21,1 24,7
Mænd 16,5 17,1 16,8 17 18,2
Mænd og kvinder 17,2 17,3 17,6 17,9 19,9

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.1.5 Afgangsmønster

82% af de studerende fuldfører deres uddannelse på normeret tid (2 år). De studerende, der afbryder deres uddannelse, gør det typisk inden for de to første år (91,2%).

Tabel 4.7

Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for de studerende ved tekniske uddannelser, 1998

År Antal fuldførte Antal afbrudte Fuldførte i % Afbrudte i %
1 86 345 4,3 65,0
2 1.651 139 81,9 26,2
3 213 27 10,6 5,1
4 49 15 2,4 2,8
5+ 17 5 0,8 0,9
Total 2.016 531 100,0 100,0

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Ca. ¾ af de personer, der fuldfører en teknisk uddannelse, kommer ud på arbejdsmarkedet. Den resterende del vælger at fortsætte i uddannelsessystemet, hovedsageligt på en kort eller mellemlang videregående uddannelse.

Næsten halvdelen af de personer, der vælger at fortsætte i uddannelsessystemet efter fuldført teknisk uddannelse, påbegynder bygningskonstruktøruddannelsen. Størstedelen af dem, der afbryder, går ikke i gang med en anden uddannelse. Blandt dem, der fortsætter i uddannelsessystemet efter en afbrudt teknisk uddannelse, er skoleforløb mv. og korte videregående uddannelser de mest populære alternativer.

Tabel 4.8

Overgangsmønster for studerende, der fuldførte eller afbrød en teknisk uddannelse, 1998

Fra de tekniske udd. til: Fuldførte i % Afbrudte i %
Omverden 71,3 77,7
Almengymnasiale uddannelser 0,0 0,5
Erhvervsgymnasiale uddannelser 0,8 2,7
Skoleforløb m.v. 1,0 5,8
Erhvervsfaglige uddannelser 0,4 2,3
KVU 11,7 5,6
MVU 13,5 4,5
Bachelor-, sidefags-, bifagsuddannelser 0,2 0,6
Grund- og basisuddannelser 0,2 0,0
Kandidatuddannelser 0,9 0,3

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.2 Merkantile uddannelser

Det merkantile område dækker over en lang række uddannelser, hvor de største er markedsøkonom- og eksportteknikeruddannelserne.

4.2.1 Tilgang til uddannelsen

Det samlede optag har siden 1980 været kraftigt stigende og lå i 1998 på ca. 2.500.

Tabel 4.10

Aldersfordelt tilgang til de merkantile uddannelser

1980 1985 1990 1995 1998
15-19 3 23 166 54 68
20-24 46 133 1.005 1.153 1.651
25-29 5 9 120 385 534
30-34 1 2 19 106 150
35-39 . . 4 37 75
40-44 1 . 4 8 35
45-49 . . 2 11 14
50-54 . . 2 1 4
55-59 . . . 1 .
Total 56 167 1.322 1.756 2.531

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.2.2 Tilgangsmønster

Personer, der har bestået en ungdomsuddannelse, udgør mere end halvdelen af de optagne på de merkantile uddannelser. Dette er en markant forskel i forhold til de tekniske uddannelser.

Tabel 4.11

Tilgang til de merkantile uddannelser, 1998

Antal studerende Fordeling i %
8.-10. klasse 15 0,6
Ungdomsuddannelser 1.286 50,8
Heraf almengym. 492 .
Heraf erhvervsgym. 794 .
Heraf skoleforløb m.m. 134 5,3
Erhvervsfaglige Uddannelser , 483 19,1
Heraf kontorudd. 204 .
KVU 78 3,1
MVU 314 12,4
Heraf ingeniør 30
Heraf erhvervssprog
bachelor 56 .
Heraf HA 80 .
LVU 30 1,2
Omverden 192 7,6
Total 2.531 100,0

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.2.3 Ventetider

Også ventetiderne inden optagelse på en merkantil videregående uddannelse varierer meget. Men generelt venter de studerende kortere tid end ved de tekniske uddannelser.

Tabel 4.12

Ventetid fra ungdomsuddannelse til en merkantil uddannelse, 1998

Fra: Gnsnitl. ventetid (i mdr) Median vente tid (i mdr)
Gymnasiet, matematikere 26,2 26
Gymnasiet, sproglige 34,8 26
Hf 36,1 27
Studenterkursus 12,3 2
Hhx, flerårig 19,7 15
hhx, 1-årig 9,3 3
Htx 22,3 15
Handelsuddannelser 39,0 27
Kontoruddannelser 36,0 29

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.2.4 Gennemførelsesprocenter

Der har været kraftige udsving i gennemførelsesprocenterne for de merkantile uddannelser gennem de sidste 20 år. Gennemførelsesprocenten lå i 1998 på 76,9%. De gennemsnitlige fuldførelsestider har i perioden fra 1980 til 1998 været svagt stigende.

Tabel 4.13

Gennemførelsesprocenter for de merkantile uddannelser

1980 1985 1990 1995 1998
Kvinder - 88,2 91,2 76,9 80
Mænd - 69,1 89,7 78,4 73,8
Mænd og kvinder 95 73,7 90,4 77,9 76,9

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning

Tabel 4.14

Gennemsnitlige fuldførelsestider for de merkantile uddannelser

1980 1985 1990 1995 1998
Kvinder . 21,5 22,9 22,9 24,7
Mænd . 21,7 22,9 24,2 24,7
Mænd og kvinder 22,0 21,7 22,9 23,8 24,7

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

4.2.5 Afgangsmønster

Størstedelen af de studerende fuldfører inden for de tre første år (94,3%). Stort set alle, der afbryder, gør det inden for de to første år (94,3%).

Tabel 4.15

Fuldførelses- og afbrudstidspunkter for de studerende ved de merkantile uddannelser, 1998

År Antal fuldførte Antal afbrudte Fuldførte i % Afbrudte i %
1 81 344 5,8 67,2
2 1.009 139 71,8 27,1
3 235 24 16,7 4,7
4 64 4 4,6 0,8
5+ 17 1 1,2 0,2
Total 1.406 512 100,0 100,0

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Ca. 2/3 af de personer, der fuldfører en merkantil uddannelse, går ud på arbejdsmarkedet. En stor gruppe vælger at fortsætte til en mellemlang videregående uddannelse. Over 1/3 af de afbrudte fra de merkantile uddannelser forlader uddannelsessystemet. De, der vælger at skifte til en anden uddannelse, orienterer sig både mod de erhvervsfaglige og de mellemlange videregående uddannelser samt bacheloruddannelserne.

Tabel 4.16

Overgangsmønster for elever, der fuldførte eller afbrød en merkantil uddannelse, 1998

Fra de merkantile udd. til: Fuldførte i % Afbrudte i %
Omverden 62,2 38,2
Almengymnasiale uddannelser 0,1 0,5
Erhvervsgymnasiale uddannelser 0,6 3,4
Skoleforløb mv. 1,4 6,0
Erhvervsfaglige uddannelser 3,7 16,5
KVU 3,6 5,1
MVU 23,9 13,5
Bachelor-, sidefags-,bifagsudd. 3,5 13,7
Grund- og basisuddannelser 0,3 1,4
Kandidatuddannelser 0,7 1,7

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Denne side indgår i publikationen "Gennemførelse, studieskift og frafald" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top