Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3. Overgangen til de videregående uddannelser




3.1 Overgangsmønster

I dette kapitel vil overgangen fra de gymnasiale uddannelser til resten af uddannelsessystemet blive beskrevet.

Ca. halvdelen af de matematiske studenter går i gang med en kandidatuddannelse. Af de sproglige studenter går lidt mere end 1/3 i gang med en kandidatuddannelse, mens under 20% af personer, der har bestået hf og flerårig hhx, går i gang med en kandidatuddannelse.

Over 40% af hf'erne begynder på en mellemlang videregående uddannelse mod 28% af de sproglige og 23% af de matematiske studenter.

Næsten halvdelen af hhx'erne går i gang med en erhvervsfaglig uddannelse.

Af htx'erne går ca. 70% i gang med en videregående uddannelse.

Tabel 3.1

Overgang fra matematisk gymnasium for udvalgte år

Til: 1982 1989 1995 1998
Omverden 7,3 5,8 5,2 3,5
Almengymnasiale uddannelser 1,5 1,7 1,0 0,8
Erhvervsgymnasiale uddannelser 15,1 14,4 10,6 10,5
Skoleforløb mv. 2,7 1,7 5,1 5,1
Erhvervsfaglig uddannelse 8,7 9,8 1,5 1,5
KVU 4,4 3,2 4,6 6,1
MVU 21,5 17,3 22,2 22,9
Kandidatuddannelser1) 38,3 45,8 49,5 49,5
Andre uddannelser 0,5 0,3 0,3 0,1

1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.2

Overgang fra sprogligt gymnasium for udvalgte år

Til: 1982 1989 1995 1998
Omverden 10,7 10,2 8,1 5,0
Almengymnasiale uddannelser 0,9 2,3 1,6 0,9
Erhvervsgymnasiale uddannelser 12,0 12,3 12,6 14,6
Skoleforløb m.v. 2,1 2,9 6,1 7,8
Erhvervsfaglig uddannelse 7,2 8,4 2,7 2,9
KVU 15,0 2,8 3,4 4,0
MVU 25,2 18,9 28,9 28,2
Kandidatuddannelser1) 25,6 41,8 36,3 36,5
Andre uddannelser 1,3 0,4 0,3 0,1

1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.3

Overgang fra hf for udvalgte år

Til: 1982 1989 1995 1998
Omverden 16,9 12,2 8,5 5,0
Almengymnasiale uddannelser 0,1 0,4 0,5 0,2
Erhvervsgymnasiale uddannelser 8,4 7,8 9,2 10,9
Skoleforløb m.v. 2,9 3,7 9,4 12,1
Erhvervsfaglig uddannelse 11,3 18,4 9,4 6,8
KVU 5,7 3,8 5,9 7,1
MVU 37,3 30,7 40,4 41,2
Kandidatuddannelser1) 16,7 22,4 16,4 16,7
Andre uddannelser 0,7 0,6 0,3 0,0

1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.4

Overgang fra flerårig hhx for udvalgte år

Til: 1982 1989 1995 1998
Omverden 32,7 18,5 11,8 8,2
Almengymnasiale uddannelser 0,8 0,5 0,1 0,1
Erhvervsgymnasiale uddannelser 1,0 1,1 0,7 0,5
Skoleforløb m.v. 0,9 0,6 2,5 4,0
Erhvervsfaglig uddannelse 26,7 51,3 52,2 46,9
KVU 9,8 3,7 6,5 10,0
MVU 17,6 10,1 11,6 13,0
Kandidatuddannelser1) 10,0 14,0 14,4 17,3
Andre uddannelser 0,5 0,2 0,2 0,0

1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser her indregnet.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.5

Overgang fra htx for udvalgte år

Til: 1989 1995 1998
Omverden 12,3 3,1 5,8
Almengymnasiale uddannelser 1,1 0,1 0,2
Erhvervsgymnasiale uddannelser 3,5 7,7 7,2
Skoleforløb m.v. 0,4 10,0 11,3
Erhvervsfaglig uddannelse 10,4 10,6 6,5
KVU 23,4 15,7 20,7
MVU 33,5 28,5 23,6
Kandidatuddannelser1) 15,4 24,3 24,7

1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

3.2 Overgang til specifikke uddannelser

Nedenstående tabeller illustrerer overgangen fra ungdomsuddannelserne til et udvalg af specifikke videregående uddannelser. En del matematiske studenter påbegynder typisk lange videregående uddannelser med et naturvidenskabeligt islæt, mens en del sproglige studenter påbegynder tilsvarende lange humanistisk inspirerede uddannelser.

3.2.1 De almengymnasiale uddannelser

En del af dem, der har en af de tre almengymnasiale ungdomsuddannelser bag sig (sprogligt gymnasium, matematisk gymnasium og hf) går i gang med en af de store mellemlange videregående uddannelser. Flere hf'ere end studenter påbegynder en mellemlang videregående uddannelse.

Tabel 3.6

Overgang fra matematisk gymnasium, 1998

Til: 1998
Hhx, 1-årig 9,7
MVU ingeniør 3,9
MVU sygeplejerske 5,3
MVU folkeskolelærer 6,2
HA 5,4
Bachelor, naturvid. 9,3
Civilingeniør, kandidatudd. 3,7
Læge, kandidatudd. 3,9
Øvrige 52,6

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.7

Overgang fra sprogligt gymnasium, 1998

Til: 1998
Hhx, 1-årig 13,6
MVU sygeplejerske 7,2
MVU folkeskolelærer 9,2
MVU pædagog 6,5
Bachelor, erhvervssprog 5,3
Bachelor, sprog 6,2
Bachelor, humaniora 7,9
Øvrige 57,7

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.8

Overgang fra hf, 1998

Til: 1998
hhx, 1-årig 9,2
Handel og kontor, 2. Skoleperiode 4,0
Teknik, 2. Skoleperiode 5,5
MVU sygeplejerske 9,1
MVU folkeskolelærer 11,0
MVU pædagog 14,5
Øvrige 46,7

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

3.2.2 De erhvervsgymnasiale uddannelser

Store andele af eleverne fra de tre store erhvervsgymnasiale uddannelser påbegynder erhvervsfaglige uddannelser (særligt hhx'ere). De merkantile videregående uddannelser tiltrækker ligeledes en del af hhx'erne. De naturvidenskabelige uddannelser aftager en stor del af eleverne fra htx.

Tabel 3.9

Overgang fra flerårig hhx, 1998

Til: 1998
Handelsuddannelser 12,2
Kontoruddannelser 34,2
KVU, merkantile udd. 6,7
HA 7,7
Øvrige 39,2

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.10

Overgang fra 1-årig hhx,1998

Til: 1998
Handelsuddannelser 5,9
Kontoruddannelser 28,2
KVU, merkantile udd. 8,9
MVU HD 3,7
HA 10,2
Øvrige 43,1

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Tabel 3.11

Overgang fra htx, 1998

Til: 1998
Hhx, 1-årig 5,2
Teknik, 2. skoleperiode 7,8
KVU IT-uddannelser 9,6
MVU ingeniør 15,8
Bachelor, naturvidenskab 6,3
Grundudd. Naturvid/tek/sundh. 7,7
Øvrige 47,6

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Denne side indgår i publikationen "Gennemførelse, studieskift og frafald" som kapitel 3 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top