![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Overgangen til de videregående uddannelser
3.1 OvergangsmønsterI dette kapitel vil overgangen fra de gymnasiale uddannelser til resten af uddannelsessystemet blive beskrevet. Ca. halvdelen af de matematiske studenter går i gang med en kandidatuddannelse. Af de sproglige studenter går lidt mere end 1/3 i gang med en kandidatuddannelse, mens under 20% af personer, der har bestået hf og flerårig hhx, går i gang med en kandidatuddannelse. Over 40% af hf'erne begynder på en mellemlang videregående uddannelse mod 28% af de sproglige og 23% af de matematiske studenter. Næsten halvdelen af hhx'erne går i gang med en erhvervsfaglig uddannelse. Af htx'erne går ca. 70% i gang med en videregående uddannelse. Tabel 3.1Overgang fra matematisk gymnasium for udvalgte år
1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet. Tabel 3.2Overgang fra sprogligt gymnasium for udvalgte år
1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet. Tabel 3.3Overgang fra hf for udvalgte år
1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet. Tabel 3.4Overgang fra flerårig hhx for udvalgte år
1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser her
indregnet. Tabel 3.5Overgang fra htx for udvalgte år
1) I kandidatuddannelser er grund-, basis- og bacheloruddannelser indregnet. 3.2 Overgang til specifikke uddannelserNedenstående tabeller illustrerer overgangen fra ungdomsuddannelserne til et udvalg af specifikke videregående uddannelser. En del matematiske studenter påbegynder typisk lange videregående uddannelser med et naturvidenskabeligt islæt, mens en del sproglige studenter påbegynder tilsvarende lange humanistisk inspirerede uddannelser. 3.2.1 De almengymnasiale uddannelserEn del af dem, der har en af de tre almengymnasiale ungdomsuddannelser bag sig (sprogligt gymnasium, matematisk gymnasium og hf) går i gang med en af de store mellemlange videregående uddannelser. Flere hf'ere end studenter påbegynder en mellemlang videregående uddannelse. Tabel 3.6Overgang fra matematisk gymnasium, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 3.7Overgang fra sprogligt gymnasium, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 3.8Overgang fra hf, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 3.2.2 De erhvervsgymnasiale uddannelserStore andele af eleverne fra de tre store erhvervsgymnasiale uddannelser påbegynder erhvervsfaglige uddannelser (særligt hhx'ere). De merkantile videregående uddannelser tiltrækker ligeledes en del af hhx'erne. De naturvidenskabelige uddannelser aftager en stor del af eleverne fra htx. Tabel 3.9Overgang fra flerårig hhx, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 3.10Overgang fra 1-årig hhx,1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Tabel 3.11Overgang fra htx, 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |