Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Ungdomsuddannelser




2.1 Gymnasiale uddannelser

Når man ser på udviklingen i tilgangen til ungdomsuddannelserne må man samtidig forholde denne til udviklingen i ungdomsårgangenes størrelse. I 1980 bestod gruppen af 15-19 årige af ca. 400.000 personer, mens antallet af 15-19 årige i 1998 var faldet til ca. 288.000.

Tilgangen til de almengymnasiale uddannelser har været nogenlunde stabil i perioden. Det matematiske gymnasium har oplevet en tilbagegang, der kan skyldes både de små årgange og de voksende erhvervsgymnasiale uddannelser. Tilgangen til den flerårige hhx har været svingende, mens 1-årig hhx og htx er vokset støt.

Tabel 2.1

Tilgang til de gymnasiale ungdomsuddannelser

Gymnasiale ungdoms- uddannelser 1980 1985 1990 1995 1998
Gymnasiet, matematikere 14.081 12.870 12.904 12.313 10.346
Gymnasiet, sproglige 7.399 7.114 7.449 9.193 8.165
Hf 5.826 6.341 8.044 6.676 5.689
Studenterkursus 1.098 952 1.095 539 528
Hhx, flerårig 4.306 6.776 9.323 15.696 7.891
Hhx, 1-årig 1.691 2.309 2.583 3.020 3.316
Htx . 323 1.372 2.426 2.634

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

Gennemførelsesprocenter

Både det sproglige og det matematiske gymnasium har haft svagt stigende gennemførelsesprocenter i løbet af de sidste 20 år, og i slutningen af 1990'erne fuldfører ca. 88%. Hf og studenterkursus har ligeledes oplevet en stigende grad af fuldførelse, men studenterkursisterne har fortsat en lav fuldførelse på kun 63,52% i 1995 –98.

På det erhvervsgymnasiale område har gennemførelsesprocenterne gennemgået større udsving. Ved 1-årig og flerårig Hhx har fuldførelsesprocenten i perioden svinget mellem ca. 75 og 90%, mens færre af de studerende ved Htx fuldfører deres ungdomsuddannelse.

Tabel 2.2

Gennemførelsesprocenter for gymnasiale ungdomsuddannelser beregnet som 5-års gennemsnit, 1980- 1998

1980-84 1985-89 1990-94 1995-98
Gymnasiet, matematikere 84,5 86,5 88,5 88,7
Gymnasiet, sproglige 85,4 84,5 87,1 87,3
Hf 73,7 74,8 76,2 75,5
Studenterkursus 56,5 58,4 50,9 63,5
Hhx, flerårig 76,9 85,6 90,1 83,2
Hhx, 1-årig 90,3 92,5 78,7 89,8
Htx . 64,3 70,1 62,5

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.

2.2 Erhvervsfaglige uddannelser

Indenfor uddannelserne med skoleperioder kan der ses en tilbagegang for handel og kontoruddannelserne, mens de tekniske uddannelser har haft en voksende tilgang.

På de erhvervsfaglige hovedforløb har både handels-, kontor- og industrifagene oplevet svingninger og moderate fald i tilgangen. Tilgengæld har servicefagene, jordbrugsfagene og landtransportfa-gene haft en stabilt stigende tilgang af elever.

Tabel 2.3

Tilgang til de erhvervsfaglige uddannelser

Erhvervsfaglige uddannelser 1980 1985 1990 1995 1998
Adgangseks. til diploming. 677 1.003 959 729 722
Tf-kurser (værkstedskurser) 782 1.093 1.612 538 611
Handel og kontor, intro.forløb . . . . 356
Handel og kontor, 2. skoleperiode 21.915 20.795 22.207 11.667 11.059
Teknik, introduktionsforløb . . 47 11.738 9.703
Teknik, 2. skoleperiode 9.300 15.419 17.907 23.486 22.777
Øvrige grundkurser 3.729 3.571 2.141 2.818 1.796
Handelsuddannelser 5.705 8.204 6.519 6.774 4.699
Kontoruddannelser 7.450 11.676 8.332 8.371 5.553
Industrifag 6.894 8.428 6.681 5.379 4.873
Bygge- og anlægsfag 5.792 5.910 4.645 4.405 5.287
Grafiske fag 445 697 798 411 440
Servicefag 562 1.071 856 1.200 1.275
Levnedsmiddelsfag 2.811 4.148 3.709 3.580 2.866
Jordbrugsfag 552 714 672 853 931
Landtransportfag 48 197 198 537 712
Teknisk assistent m.v. 2.232 3.171 4.776 489 377
Social- og sundhedshjælper . . 1 6.969 8.193
Social- og sundhedsassistent m.v. 3.545 3.816 3.009 3.186 3.976
Pædagogisk grundudd., (PGU) . . . . 1.168
Øvrige erhvervsfaglige udd. 756 710 459 272 208
Videreuddannelse, erhvervsfgl. 1.796 1.497 1.174 1.477 1.346

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
Note: Når tilgangen for visse uddannelser i de første år ikke er opgjort, skyldes det, at uddannelserne ikke eksisterede på daværende tidspunkt.

Gennemførelsesprocenter

Med hensyn til skoleperioderne er gennemførelsesprocenten for 2. skoleperiode inden for handel og kontor faldet til 82%.

På teknikområdet har der derimod været en stigning i gennemfø-relsesprocenten på 2. skoleperiode til over 90%.

På de erhvervsfaglige hovedforløb ligger fuldførelsesgraden relativt stabilt med ca. 90% på handelsområdet, industrifag samt byggeog anlæg. Kun kontoruddannelserne og servicefagene er faldet til et niveau på under 80%.

Tabel 2.4

Gennemførelses-procenter for erhvervsfaglige uddannelser, beregnet som 5-års gennemsnit, 1980-1998

1980-84 1985-89 1990-94 1995-98
Adgangseks. til diploming. 71,3 66,6 66,2 56,9
Tf-kurser (værkstedskurser) 87,5 91,5 84,7 81,6
Handel og kontor, 2. skoleperiode 93,2 93,8 89,9 82,2
Teknik, 2. skoleperiode 81,3 80,8 84,8 97,1
Øvrige grundkurser 95,9 94,2 95,5 96,5
Handelsuddannelser 89,4 87,1 84,4 88,5
Kontoruddannelser 94,6 91,8 88,7 79,1
Industrifag 89,9 82,8 80,3 87,9
Bygge- og anlægsfag 87,3 81,5 78,2 89,6
Grafiske fag 77,3 75,0 83,9 93,1
Servicefag 84,8 88,2 82,9 78,2
Levnedsmiddelsfag 76,6 76,5 76,3 83,0
Jordbrugsfag 68,1 80,1 77,3 83,1
Teknisk assistent m.v. 73,1 82,8 81,5 85,0
Social- og sundhedshjælper . . . 84,1
Social- og sundhedsassistent m.v. 92,7 88,3 81,9 79,7
Øvrige erhvervsfaglige udd. 84,3 84,0 71,9 86,2

Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
Note: Når gennemførelsesprocenten for visse uddannelser i de første år ikke er opgjort, skyldes det, at uddannelserne ikke eksisterede på daværende tidspunkt..

Denne side indgår i publikationen "Gennemførelse, studieskift og frafald" som kapitel 2 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top