|
2. Ungdomsuddannelser
2.1 Gymnasiale uddannelserNår man ser på udviklingen i tilgangen til ungdomsuddannelserne må man samtidig forholde denne til udviklingen i ungdomsårgangenes størrelse. I 1980 bestod gruppen af 15-19 årige af ca. 400.000 personer, mens antallet af 15-19 årige i 1998 var faldet til ca. 288.000. Tilgangen til de almengymnasiale uddannelser har været nogenlunde stabil i perioden. Det matematiske gymnasium har oplevet en tilbagegang, der kan skyldes både de små årgange og de voksende erhvervsgymnasiale uddannelser. Tilgangen til den flerårige hhx har været svingende, mens 1-årig hhx og htx er vokset støt. Tabel 2.1Tilgang til de gymnasiale ungdomsuddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Gennemførelsesprocenter Både det sproglige og det matematiske gymnasium har haft svagt stigende gennemførelsesprocenter i løbet af de sidste 20 år, og i slutningen af 1990'erne fuldfører ca. 88%. Hf og studenterkursus har ligeledes oplevet en stigende grad af fuldførelse, men studenterkursisterne har fortsat en lav fuldførelse på kun 63,52% i 1995 98. På det erhvervsgymnasiale område har gennemførelsesprocenterne gennemgået større udsving. Ved 1-årig og flerårig Hhx har fuldførelsesprocenten i perioden svinget mellem ca. 75 og 90%, mens færre af de studerende ved Htx fuldfører deres ungdomsuddannelse. Tabel 2.2Gennemførelsesprocenter for gymnasiale ungdomsuddannelser beregnet som 5-års gennemsnit, 1980- 1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. 2.2 Erhvervsfaglige uddannelserIndenfor uddannelserne med skoleperioder kan der ses en tilbagegang for handel og kontoruddannelserne, mens de tekniske uddannelser har haft en voksende tilgang. På de erhvervsfaglige hovedforløb har både handels-, kontor- og industrifagene oplevet svingninger og moderate fald i tilgangen. Tilgengæld har servicefagene, jordbrugsfagene og landtransportfa-gene haft en stabilt stigende tilgang af elever. Tabel 2.3Tilgang til de erhvervsfaglige uddannelser
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Gennemførelsesprocenter Med hensyn til skoleperioderne er gennemførelsesprocenten for 2. skoleperiode inden for handel og kontor faldet til 82%. På teknikområdet har der derimod været en stigning i gennemfø-relsesprocenten på 2. skoleperiode til over 90%. På de erhvervsfaglige hovedforløb ligger fuldførelsesgraden relativt stabilt med ca. 90% på handelsområdet, industrifag samt byggeog anlæg. Kun kontoruddannelserne og servicefagene er faldet til et niveau på under 80%. Tabel 2.4Gennemførelses-procenter for erhvervsfaglige uddannelser, beregnet som 5-års gennemsnit, 1980-1998
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning. Denne side indgår i
publikationen "Gennemførelse, studieskift og frafald" som
kapitel 2 af 9 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |