 |
 |
2.
Ungdomsuddannelser
2.1 Gymnasiale uddannelser
Når man ser på udviklingen i tilgangen til ungdomsuddannelserne må man samtidig
forholde denne til udviklingen i ungdomsårgangenes størrelse. I 1980 bestod gruppen af
15-19 årige af ca. 400.000 personer, mens antallet af 15-19 årige i 1998 var faldet til
ca. 288.000.
Tilgangen til de almengymnasiale uddannelser har været nogenlunde stabil i perioden.
Det matematiske gymnasium har oplevet en tilbagegang, der kan skyldes både de små
årgange og de voksende erhvervsgymnasiale uddannelser. Tilgangen til den flerårige hhx
har været svingende, mens 1-årig hhx og htx er vokset støt.
Tabel 2.1
Tilgang til de gymnasiale ungdomsuddannelser
Gymnasiale ungdoms- uddannelser |
1980 |
1985 |
1990 |
1995 |
1998 |
Gymnasiet, matematikere |
14.081 |
12.870 |
12.904 |
12.313 |
10.346 |
Gymnasiet, sproglige |
7.399 |
7.114 |
7.449 |
9.193 |
8.165 |
Hf |
5.826 |
6.341 |
8.044 |
6.676 |
5.689 |
Studenterkursus |
1.098 |
952 |
1.095 |
539 |
528 |
Hhx, flerårig |
4.306 |
6.776 |
9.323 |
15.696 |
7.891 |
Hhx, 1-årig |
1.691 |
2.309 |
2.583 |
3.020 |
3.316 |
Htx |
. |
323 |
1.372 |
2.426 |
2.634 |
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
Gennemførelsesprocenter
Både det sproglige og det matematiske gymnasium har haft svagt stigende
gennemførelsesprocenter i løbet af de sidste 20 år, og i slutningen af 1990'erne
fuldfører ca. 88%. Hf og studenterkursus har ligeledes oplevet en stigende grad af
fuldførelse, men studenterkursisterne har fortsat en lav fuldførelse på kun 63,52% i
1995 98.
På det erhvervsgymnasiale område har gennemførelsesprocenterne gennemgået større
udsving. Ved 1-årig og flerårig Hhx har fuldførelsesprocenten i perioden svinget mellem
ca. 75 og 90%, mens færre af de studerende ved Htx fuldfører deres ungdomsuddannelse.
Tabel 2.2
Gennemførelsesprocenter for gymnasiale ungdomsuddannelser beregnet som 5-års
gennemsnit, 1980- 1998
|
1980-84 |
1985-89 |
1990-94 |
1995-98 |
Gymnasiet, matematikere |
84,5 |
86,5 |
88,5 |
88,7 |
Gymnasiet, sproglige |
85,4 |
84,5 |
87,1 |
87,3 |
Hf |
73,7 |
74,8 |
76,2 |
75,5 |
Studenterkursus |
56,5 |
58,4 |
50,9 |
63,5 |
Hhx, flerårig |
76,9 |
85,6 |
90,1 |
83,2 |
Hhx, 1-årig |
90,3 |
92,5 |
78,7 |
89,8 |
Htx |
. |
64,3 |
70,1 |
62,5 |
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
2.2 Erhvervsfaglige uddannelser
Indenfor uddannelserne med skoleperioder kan der ses en tilbagegang for handel og
kontoruddannelserne, mens de tekniske uddannelser har haft en voksende tilgang.
På de erhvervsfaglige hovedforløb har både handels-, kontor- og industrifagene
oplevet svingninger og moderate fald i tilgangen. Tilgengæld har servicefagene,
jordbrugsfagene og landtransportfa-gene haft en stabilt stigende tilgang af elever.
Tabel 2.3
Tilgang til de erhvervsfaglige uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser |
1980 |
1985 |
1990 |
1995 |
1998 |
Adgangseks. til diploming. |
677 |
1.003 |
959 |
729 |
722 |
Tf-kurser (værkstedskurser) |
782 |
1.093 |
1.612 |
538 |
611 |
Handel og kontor, intro.forløb |
. |
. |
. |
. |
356 |
Handel og kontor, 2. skoleperiode |
21.915 |
20.795 |
22.207 |
11.667 |
11.059 |
Teknik, introduktionsforløb |
. |
. |
47 |
11.738 |
9.703 |
Teknik, 2. skoleperiode |
9.300 |
15.419 |
17.907 |
23.486 |
22.777 |
Øvrige grundkurser |
3.729 |
3.571 |
2.141 |
2.818 |
1.796 |
Handelsuddannelser |
5.705 |
8.204 |
6.519 |
6.774 |
4.699 |
Kontoruddannelser |
7.450 |
11.676 |
8.332 |
8.371 |
5.553 |
Industrifag |
6.894 |
8.428 |
6.681 |
5.379 |
4.873 |
Bygge- og anlægsfag |
5.792 |
5.910 |
4.645 |
4.405 |
5.287 |
Grafiske fag |
445 |
697 |
798 |
411 |
440 |
Servicefag |
562 |
1.071 |
856 |
1.200 |
1.275 |
Levnedsmiddelsfag |
2.811 |
4.148 |
3.709 |
3.580 |
2.866 |
Jordbrugsfag |
552 |
714 |
672 |
853 |
931 |
Landtransportfag |
48 |
197 |
198 |
537 |
712 |
Teknisk assistent m.v. |
2.232 |
3.171 |
4.776 |
489 |
377 |
Social- og sundhedshjælper |
. |
. |
1 |
6.969 |
8.193 |
Social- og sundhedsassistent m.v. |
3.545 |
3.816 |
3.009 |
3.186 |
3.976 |
Pædagogisk grundudd., (PGU) |
. |
. |
. |
. |
1.168 |
Øvrige erhvervsfaglige udd. |
756 |
710 |
459 |
272 |
208 |
Videreuddannelse, erhvervsfgl. |
1.796 |
1.497 |
1.174 |
1.477 |
1.346 |
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
Note: Når tilgangen for visse uddannelser i de første år ikke er opgjort, skyldes det,
at uddannelserne ikke eksisterede på daværende tidspunkt.
Gennemførelsesprocenter
Med hensyn til skoleperioderne er gennemførelsesprocenten for 2. skoleperiode inden
for handel og kontor faldet til 82%.
På teknikområdet har der derimod været en stigning i gennemfø-relsesprocenten på
2. skoleperiode til over 90%.
På de erhvervsfaglige hovedforløb ligger fuldførelsesgraden relativt stabilt med ca.
90% på handelsområdet, industrifag samt byggeog anlæg. Kun kontoruddannelserne og
servicefagene er faldet til et niveau på under 80%.
Tabel 2.4
Gennemførelses-procenter for erhvervsfaglige uddannelser, beregnet som 5-års
gennemsnit, 1980-1998
|
1980-84 |
1985-89 |
1990-94 |
1995-98 |
Adgangseks. til diploming. |
71,3 |
66,6 |
66,2 |
56,9 |
Tf-kurser (værkstedskurser) |
87,5 |
91,5 |
84,7 |
81,6 |
Handel og kontor, 2. skoleperiode |
93,2 |
93,8 |
89,9 |
82,2 |
Teknik, 2. skoleperiode |
81,3 |
80,8 |
84,8 |
97,1 |
Øvrige grundkurser |
95,9 |
94,2 |
95,5 |
96,5 |
Handelsuddannelser |
89,4 |
87,1 |
84,4 |
88,5 |
Kontoruddannelser |
94,6 |
91,8 |
88,7 |
79,1 |
Industrifag |
89,9 |
82,8 |
80,3 |
87,9 |
Bygge- og anlægsfag |
87,3 |
81,5 |
78,2 |
89,6 |
Grafiske fag |
77,3 |
75,0 |
83,9 |
93,1 |
Servicefag |
84,8 |
88,2 |
82,9 |
78,2 |
Levnedsmiddelsfag |
76,6 |
76,5 |
76,3 |
83,0 |
Jordbrugsfag |
68,1 |
80,1 |
77,3 |
83,1 |
Teknisk assistent m.v. |
73,1 |
82,8 |
81,5 |
85,0 |
Social- og sundhedshjælper |
. |
. |
. |
84,1 |
Social- og sundhedsassistent m.v. |
92,7 |
88,3 |
81,9 |
79,7 |
Øvrige erhvervsfaglige udd. |
84,3 |
84,0 |
71,9 |
86,2 |
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets modelberegning.
Note: Når gennemførelsesprocenten for visse uddannelser i de første år ikke er
opgjort, skyldes det, at uddannelserne ikke eksisterede på daværende tidspunkt..
Denne side indgår i
publikationen "Gennemførelse, studieskift og frafald" som
kapitel 2 af 9
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |