![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() "Den kronik læste jeg da i morges"Af Jytte Gammelgaard, Ishøj Sprogcenter Sådan sagde Olga, en kursist fra Letland begejstret, da læreren på åbent studiecenter foreslog hende at læse en dugfrisk kronik fra Politiken om Julies liv. Olgas mål var at få en uddannelse i Danmark, som hun kunne bruge i Letland. Hun var meget ambitiøs og forsørgede sig selv ved at passe et kræftsygt barn. Derfor havde hun ikke mulighed for at følge den daglige undervisning. Hun tog sagen i egen hånd, indskrev sig på et Danskprøve 2 aftenhold og kom i åbent studieværksted, så meget som hendes tid tillod. Læreren fik hende til at komme med forslag til, hvordan hun ville lære, og hun viste hurtigt evne for at arbejde målrettet og selvstændigt. Karen Blixen fangede Olgas interesse, og hun udvalgte en biografi om hende som grundlag for videre studier. Hun arbejdede intensivt med forfatterskabet, herunder sproglige karakteristika hos Karen Blixen. Hun udarbejdede beskrivelser af grammatikken og den kunstneriske oplevelse. Olga brugte internettet til at finde oplysninger om Blixen, hun tog selv initiativ til at se Out of Africa og fandt senere frem til Babettes gæstebud. Hun arbejdede med forskellige input fra aviser, bøger, film og internet. Snart kunne læreren konstatere, at her var der tale om en højt kvalificeret kursist. Olga bestod efter 654 timer den skriftlige del af Danskprøve 2; men dumpede mundtligt. I studiecenteret var kræfterne koncentreret om skriftsprogsfærdighederne, mens det ikke havde været muligt dér inden for den forholdsvis korte periode at komme Olgas dårlige udtale til livs. Efter en velfortjent ferie er hun nu flyttet på kollegium og startet på et lærerseminarium. Hun planlægger at læse psykologi bagefter. Olga arbejder nu intensivt med sin udtale, så hun snarest kan bestå hele Danskprøve 2.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |