Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

"Det gik for langsomt i klassen"

Af Gitte Østergaard Nielsen, Undervisningsministeriet



Guy, dansk gift, fransktalende belgier på knap 30 år, begyndte på et hold på Brøndby Sprogcenter, men oplevede hurtigt, at dette hurtige holds progression ikke kunne leve op til hans endnu hurtigere progression. Efter 3 måneders holdundervisning valgte Guy at tage sagen i egen hånd ved udelukkende at tilbringe sin undervisningstid i sprogcentrets veludrustede studieværksted, for som han sagde under interviewet: "Det gik for langsomt i klassen ..."

En af lærerne fra studieværkstedets faste lærerstab udformede en læringsplan for Guy for 20 timer om ugen, med bogforslag, grammatikøvelser, lytteøvelser og skriftlige opgaver, som læreren også løbende kunne konsulteres om i værkstedet. Det blev til en flittig brug af de forskellige hjælpemidler i værkstedet: bøger, båndoptager, computer. Desuden havde Guy mulighed for jævnligt at tale dansk med en medhjælp i værkstedet. Alle sproglige hjørner - lige med undtagelse af arbejdet med den mundtlige korrekthed - blev således dækket ind. Ofte blev tiden i værkstedet til mere end de 20 timer, og ofte gennemførte Guy de planlagte aktiviteter langt hurtige end planlagt i køreplanen. Også uden for sprogcentret arbejdede han meget målrettet med det danske sprog, bl.a. ved at læse danske aviser og se danske film.

For at bevare den sociale kontakt, som holdundervisning normalt er en garanti for, sørgede Guy for at holde sine pauser på samme tidspunkter som holdene på sprogcentret, og desuden havde han en aftale med sin oprindelige klasse om, at han - i øvrigt med stor interesse - tog del i dette holds ekskursioner.

Efter et år på sprogcentret, hvor Guy befandt sig dansksprogligt på spor 3, slutniveauet af trin 2, fik han - som han havde stilet imod - ufaglært fuldtidsarbejde. Alt dette kunne lade sig gøre, ikke blot fordi Guy kunne selv, men også fordi sprogcentrets vejledere og lærere var i stand til at støtte ham på bedste vis. Desuden var hans medkursister meget opmærksomme på, hvad der foregik med Guy. Bl.a. er Mustafa nu blevet inspireret til at prøve samme model.

 


Denne side indgår i publikationen "Fleksible læringsmiljøer" som kapitel 4 af 36
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top