Indledning

Hovedlinierne i eud-reformen
Erhvervsuddannelserne er med jævne mellemrum blevet reformeret med
henblik på at tilpasse dem til de stadigt skiftende krav, arbejdsmarkedet
og samfundet i al almindelighed, stiller til de unge. Reformer iværksættes,
når afstanden mellem det, der oprindeligt var intentionen med uddannelserne,
og de faktiske realiteter bliver for stor. På den led kan reformerne
betragtes som et forsøg på at løse en række problemer af uddannelsespolitisk
karakter. De mange reformer og ikke mindst den hyppighed, hvormed de
optræder, afspejler imidlertid også den stigende betydning, uddannelse
tillægges i vores samfund.
Den seneste eud-reform er ingen undtagelse. Reformen er iværksat i
erkendelse af behovet for en tilpasning af især strukturen i erhvervsuddannelserne,
således at de bedre bliver istand til at leve op til regeringens målsætning
for ungdomsuddannelserne.
Kritikken af erhvervsuddannelserne har især været koncentreret om
følgende hovedpunkter:
- en for lav gennemførelsesprocent
- et for ringe antal elever, der gennemfører på normeret tid
- et for ringe antal elever, der læser videre efter endt erhvervsuddannelse
- at eleverne tvinges til at vælge uddannelsesretning allerede ved
uddannelsens start1.
Set i lyset heraf kan det ikke undre, at der i reformarbejdet er lagt
vægt på både at effektivisere studietiden og at gøre uddannelserne mere
attraktive for de unge. Man ønsker på en og samme tid at tiltrække de
bogligt stærke elever og de mere praktisk orienterede elever. Erhvervsuddannelserne
skal medvirke til at nedbringe restgruppen og dermed opfylde Undervisningsministeriets
målsætning om, at 95% af en ungdomsårgang får en kompetencegivende uddannelse.
Samtidig skal erhvervsuddannelserne gøres attraktive for de bogligt
stærke elever, ved at de studiekompetencegivende elementer i uddannelsen
styrkes. Erhvervsuddannelserne skal med andre ord gøres mere rummelige.
Intentionen har endvidere været at gøre erhvervsuddannelsessystemet
mere overskueligt, hvilket betyder, at de tidligere 90 indgange er blev
reduceret til seks indgange på det tekniske område,der hver især fører
videre til en række hovedforløb. Sammen med det merkantile område, som
tyvstartede på reformen2,
betyder det, at der nu er syv indgange at vælge imellem på erhvervsuddannelsesområdet.
Samtidig med at strukturen er blevet forenklet, er den også gjort mere
fleksibel i og med, at den enkelte elev får mulighed for at tilpasse
uddannelsen til egne behov, forudsætninger og ønsker. Herved tilgodeses
behovet for undervisningsdifferentiering, der er en naturlig følge af,
at uddannelserne gøres mere rummelige og dermed tiltrækker elever med
forskellige forudsætninger og behov.
Samtidig argumenteres der for, at de øgede muligheder for at tilpasse
uddannelserne til elevernes individuelle behov og ønsker vil gøre erhvervsuddannelserne
mere attraktive og mindske frafaldet. Antagelsen er, at elevernes motivation
øges, når de selv har indflydelse på sammensætningen af deres uddannelsesforløb.
Erhvervsuddannelserne kan således nu siges i højere grad end tidligere
at sætte eleven i centrum og afspejler dermed en samfundsudvikling,
hvor idealet ikke længere er industrisamfundets standardisering, men
derimod informationssamfundets mangfoldighed og individualisering.
Elevernes valgfrihed består i, at eleven både får indflydelse på længden
af grundforløbet (inden for en variation på mellem 10-60 uger) og til
en vis grad indhold, niveau og undervisningsform. Der er naturligvis
sat visse faglige rammer for valgfriheden. Også skolens størrelse, økonomi
og ressourcer vil influere på valgfriheden.
De faktorer, som vil influere på længden af grundforløbet, vil typisk
være opnået merit fra tidligere uddannelse eller tidligere erhvervserfaring,
hvor afklaret eleven har været mht. valg af hovedforløb samt eventuelle
behov for supplerende kundskaber inden for almene fag som f.eks. dansk
og matematik.
Moduliseringen af uddannelserne betyder, at meritoverførslen gøres
lettere, således at eleverne ikke er tvunget til at begynde forfra,
hvis de ændrer uddannelsesønsker undervejs eller har ønsker om senere
at videreuddanne sig.
Moduliseringen betyder samtidig et opgør med stamklassen som den eneste
måde at organisere undervisningen på. Visionen er i stedet at give eleven
mulighed for at planlægge sin personlige vej gennem uddannelsessystemet.
Intentionen er, at elever med forskellige behov og ønsker får forskellige
muligheder for at opnå de kompetencer, der skal til for at få adgang
til et hovedforløb.
Der er ingen tvivl om, at de fleksible strukturer og mange valgmuligheder
kan virke uoverskuelige for mange unge. Det kan desuden være svært for
den enkelte elev at vurdere egne behov og forudsætninger. Set i forhold
til tidligere reformer på området, repræsenterer erhvervsuddannelsesreform
2000 noget radikalt nyt i og med, at den stiller store krav til den
enkelte elevs evne til at kunne analysere og reflektere over egne behov
og ønsker.
Med henblik på at støtte eleverne i udviklingen af disse kompetencer
er der introduceret en række nyskabelser, nemlig uddannelsesbogen, den
personlige uddannelsesplan og kontaktlærerordningen.
Ideen med uddannelsesbogen er, at eleverne registrerer og reflekterer
over behov og ønsker samt deres udbytte af læringen. Hensigten hermed
er bl.a. at gøre eleverne mere bevidste om de mål, de sætter sig, og
deres erfaring med at realisere disse mål.
Kontaktlæreren skal med udgangspunkt i elevens behov for vejledning
bistå vedkommende med at sammensætte, evaluere og revidere den personlige
uddannelsesplan.
De hidtidige erfaringer med reformen
Det er oplagt, at den høje grad af fleksibilitet og mulighederne for
individuelt at tilrettelægge sit eget uddannelsesforløb betyder et radikalt
opgør med tidligere tiders undervisningsplanlægning og pædagogiske tænkning.
Det er ligeledes oplagt, at der er tale om visioner, som vil kræve både
tid og sikkert også fejlslagne forsøg, før den endelig form er fundet.
De nye eud-uddannelser repræsenterer en udfordring til vanetænkningen
på flere fronter.
En af de store udfordringer synes at være intentionen om på en og samme
tid at imødekomme de ønsker og forventninger, eleverne har om at lære
et konkret håndværk, og ønsket om at gøre uddannelserne så brede, at
de kan introducere eleverne til det samlede erhvervsområde og muliggøre
omvalg.
At der er tale om en stor pædagogisk udfordring for skolerne, fremgår
ikke mindst af de undersøgelser, Undervisningsministeriet har iværksat
af elevernes oplevelser med reformen3.
Heraf fremgår det, at eleverne typisk vælger at påbegynde en erhvervsuddannelse,
fordi de har et konkret job i tankerne, et job som de ofte har et godt
kendskab til. Den pågældende erhvervsuddannelse ses således i højere
grad som et middel til at realisere dette ønske end som et mål i sig
selv. Konsekvensen er, at eleverne typisk oplever, at der går for lang
tid, inden de får mulighed for at beskæftige sig med det, der virkelig
interesserer dem, nemlig den konkrete uddannelse, de har valgt.
Undersøgelserne viser imidlertid også, at eleverne som udgangspunkt
er positivt indstillet overfor at skulle beskæftige sig med noget andet
end det, der direkte peger frem mod deres uddannelsesvalg. Som sådan
kan undersøgelsen derfor ikke tages som udtryk for, at reformens visioner
ikke stemmer overens med elevernes behov. Snarere peger undersøgelsen
på, at skolerne endnu ikke har fundet den rette måde at kombinere den
brede introduktion til erhvervsområdet og det uddannelsesspecifikke
indhold på.
Hvad angår mulighederne for selv at sammensætte et forløb, der modsvarer
de behov, forventninger og ønsker, viser undersøgelsen, at reformimplementeringen
endnu befinder sig på et stadie, hvor valgmulighederne er mere principielle
end reelle.
Andre erfaringsopsamlinger4
iværksat af Undervisningsministeriet peger i samme retning. I
disse opsamlinger påpeges det, at fleksibiliteten hæmmes af, at målene
er sat for mange af fagene særskilt og på forhånd, hvilket vanskeliggør
en fagintegration.
De brede indgange har ikke desto mindre betydet en yderligere styrkelse
af den fagintegration og det tværfaglige projektarbejde, som allerede
reformen i 1991 satte fokus på. Det har betydet, at lærerrollen har
ændret sig. Rollen som fagspecialist rækker ikke længere. Den enkelte
lærer skal kunne perspektivere sit fag i forhold til branchen og teknologiudviklingen
og sætte det i relation til andre tilstødende fag. Samtidig stiller
ønsket om rummelighed i erhvervsuddannelserne øgede krav til såvel lærerens
evne til at vurdere den enkelte elevs forudsætninger og behov som evnen
til at undervisningsdifferentiere i overensstemmelse hermed.
Formålet med denne artikelsamling er gennem de enkelte artikler at
perspektivere og diskutere udvalgte problemstillinger, som de ændrede
eud-uddannelser aktualiserer. Forhåbentlig kan artikelsamlingen give
inspiration til de diskussioner, som finder sted ude på skolerne, om,
hvordan erhvervsuddannelserne løbende kan udvikles og være tidssvarende
både set i relation til elevernes ønsker og forudsætninger og i forhold
til de krav, arbejdsmarkedet stiller til den faglærte arbejdsstyrke
nu og fremover.
De enkelte artikler
Eleverne skal i fokus - tanker bag en reform
Antologien indledes med et interview med direktør i Uddannelsesstyrelsen
Roland Østerlund og specialkonsulent John T. Larsen, som fortæller om
baggrunden for og visionerne bag erhvervsuddannelsesreformen. I interviewet,
der er foretaget af Ida Juul, Danmarks Erhvervspædagogiske læreruddannelse
(DEL), påpeges det, at reformen bl.a. skal ses i sammenhæng med regeringens
bestræbelser på at opfylde intentionen om “Uddannelse til Alle”. Reformen
skal desuden ses som et forsøg på at nedbryde skellet mellem boglige
og praktiske kompetencer og dermed modvirke en for tidlig “båsning”
af eleverne ved bl.a. at styrke de studiekompetencegivende elementer
i uddannelserne og ved at give plads til omvalg.
I artiklen pointeres det, at reformens ønske om at styrke elevernes
indflydelse på egen læring og på sammensætningen af deres egne konkrete
uddannelsesforløb ikke er ensbetydende med en individualisering af læringen,
men derimod udtryk for et ønske om at øge elevernes selvstændighed,
motivation og ansvarsfølelse. Kvalifikationer, der er hårdt brug for
på arbejdsmarkedet.
Kontinuitet og brud i erhvervsuddannelserne
Selvom reformen på mange måder repræsenterer et brud med den hidtidige
tænkning inden for erhvervsuddannelsessystemet, så er det oplagt, at
den også i en vis forstand bygger videre på de intentioner og erfaringer,
der ligger bag de tidligere reformer. Anskues reformen i et længere
tidsperspektiv, bliver det tydeligt, hvordan erhvervsuddannelserne har
udviklet sig fra at være overvejende praktisk orienterede til at blive
stadig mere skolebaserede. Artiklen, som er forfattet af Ida Juul, DEL,
behandler denne tematik både i forhold til relationen skole-virksomhed
og i forhold til relationen almene-uddannelsesspecifikke fag. Samtidig
illustrerer artiklen, hvordan erhvervsuddannelsernes udvikling både
afspejler ændringer i den samfundsmæssige kontekst og i de uddannelsespolitiske
målsætninger. Formålet er at illustrere de uddannelsespolitiske dilemmaer,
som har præget de forskellige reformer på erhvervsuddannelsesområdet.
Reformen og lærerne
Der er ingen tvivl om, at lærerne spiller en central rolle i den konkrete
realisering af reformens intentioner. Dels er det lærerne, der skal
omsætte regler og bekendtgørelser til konkret undervisning, og dels
er lærerne sammen med eleverne dem, der bedst ved, hvor “skoen trykker”.
Vibe Aarkrog, DEL, har interviewet to lærere om deres syn på de brede
indgange, valgmuligheder, kontaktlærerordningen mv. Den ene af lærerne
stod på interviewtidspunktet med begge ben plantet i reformarbejdet,
mens den anden kommer fra en skole, der stod lige overfor at skulle
tage de indledende skridt i reformimplementeringen.
I artiklen peges der på de perspektiver, der ligger i, at eleverne
får mulighed for at stifte bekendtskab med emner, der peger ud over
den konkrete uddannelse, som eleverne enten har eller vil vælge. Lærerne
påpeger imidlertid også en række barrierer, som gør det vanskeligt at
realisere intentionerne med de brede indgange. En af barrierne er elevernes
(og skolevejledernes) indgroede tendens til at tænke i konkrete erhvervsuddannelser
fremfor i jobfunktioner. En anden vanskelighed består i ønsket om på
den ene side at ville imødekomme behovet for fleksibilitet og omvalg
og på den anden side at sikre, at eleverne har såvel de teoretiske som
faglige forudsætninger for at gennemføre de enkelte moduler.
Lærerne peger på projektorganiseret, værkstedsbaseret undervisning
og en pædagogisk praksis, der lægger vægt på elevernes “ansvar for egen
læring” som mulige veje til realiseringen af reformens mange intentioner.
Endelig berører artiklen de mange og nye krav, der stilles til
lærerrollen bl.a. set i lyset af kontaktlærerrollen.
Nye veje i erhvervsuddannelserne
Uddannelsesbogen og kontaktlærerordningen udgør, som nævnt, to væsentlige
nyskabelser i eud-uddannelserne. Begge er udtryk for den stigende vægt
og hensyntagen til elevernes individuelle behov, som reformen repræsenterer.
I artiklen, der er forfattet af Brian Kjær Andreasen og Lone Krog, Aalborg
Universitet, redegøres der for portfoliometodens muligheder og perspektiver
samtidig med, at metoden placeres i en bredere pædagogisk sammenhæng.
Uddannelsesbogen ses som et nyttigt redskab til at udvikle elevernes
evne til refleksion, en egenskab, som forfatterne påpeger, har betydning
for, om eleverne er i stand til at udnytte de valgmuligheder, de stilles
overfor i de nye erhvervsuddannelser. Artiklens forfattere påpeger,
at evnen til at reflektere ikke blot har relevans i forhold til den
enkelte elevs evne til at sammensætte sit eget uddannelsesforløb. Også
i forhold til senere erhvervsvalg og/eller videreuddannelse vil der
være tale om en relevant kompetence. Det påpeges endvidere, at uddannelsesbogen,
som den er indtænkt i erhvervsuddannelsesreformen, har både en offentlig
og en privat side. Den skal således både fungere som rum for refleksion
og som redskab til uddannelsesplanlægning. Dette rejser en række dilemmaer,
som man som kontaktlærer bør være opmærksom på.
Valgkompetence og modernitet
Begrebet rummelighed indtager nu en central placering i erhvervsuddannelserne.
Når begrebet spiller en så vigtig rolle, skyldes det, at reformen ikke
blot har til hensigt at effektivisere de eksisterende uddannelser ved
at mindske frafald og omvalg, der ikke er meritgivende. Erhvervsuddannelsesreformen
skal også, som det påpeges i artiklen, der er forfattet af Lene Larsen,
Roskilde Universitetscenter (RUC), ses som led i realiseringen af regeringens
målsætning om “Uddannelse til Alle”. Begrebet rummelighed refererer
i denne sammenhæng til, at man frem for en strategi, der bygger på udformningen
af særlige uddannelsestilbud målrettet mod elever med særlige problemer,
i stedet ønsker forskellighederne tilgodeset inden for det eksisterende
erhvervsuddannelsessystem. Den enkelte elev skal derfor gives mulighed
for at vælge det forløb, som passer til vedkommendes forudsætninger
og behov.
Selvom valgkompetence således bliver en vigtig kompetence, både når
den enkelte elev skal skræddersy sit eget uddannelsesforløb og i relation
til de mange valgmuligheder, den enkelte i det hele taget stilles overfor
i det moderne samfund, så er det ikke alle, der er lige godt rustet
i den henseende.
Med udgangspunkt i en konkret case
illustreres, hvorfor det for nogle kan
være svært at vælge uddannelse, og
hvordan livshistoriske elementer indvirker
på den aktuelle valgsituation.
1) Matzon, Ea Stevns, Erhvervsuddannelsesreform
2000, Odense, 1999.
2) Reformen af de merkantile
uddannelser blev iværksat i 1996.
3) Pedersen, Flemming:
Elevernes oplevelser af erhvervsuddannelsesreform 2000 - forsøg
med grundforløb efterår, 1999, Uddannelsesstyrelsens temahæfte
nr. 14, 2000 og Kaasbøl, Else Marie m.fl.: Eleverne og eud-reformen
- oplevelser af forsøg med grundforløb og hovedforløb
i 2000. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 9, 2001.
4) Shapiro, Hanne m.fl.:
Forsøg med erhvervsuddannelsesreform 2000 - opsamling af de første erfaringer,
Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 15, 2000 og Shapiro, Hanne
m.fl.: Hvordan gik det? - sammenfatning af erfaringer fra forsøg med
eud-reformen i 2000, Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 10, 2001.
Denne side indgår
i publikationen "Tanker om eud-reformen" som indhold som kapitel 1 af
7
© Undervisningsministeriet 2001
|