Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

Undervisningsministeriet udgav tidligere i 2001 artikelsamlingen Uddannelse, læring og demokratisering, hvor en række forfattere i forskellige artikler overvejede og begrundede nødvendigheden af øget individualisering og demokratisering i ungdomsuddannelser. Den aktuelle erhvervsuddannelsesreform er udgangspunktet for alle artiklerne og de eksempler, der er brugt. Artiklerne dækker tilsammen et meget bredt spekter af temaer.

Hvor artikelsamlingen Uddannelse, læring og demokratisering bevæger sig på et overordnet niveau, indeholder denne artikelsamling Tanker om eud-reformen - en pædagogisk og organisatorisk udfordring færre artikler og artikler, som er mere uddybende og mere fokuserede på udvalgte centrale elementer i eudreformen, lærernes rolle, kontaktlærerfunktionen, uddannelsesplanen, uddannelsesbogen og elevernes valgkompetence. Hæftet indeholder desuden et interview med to af Undervisningsministeriets embedsmænd om regeringens intentioner med reformen og en artikel, der anskuer eud-reformen i et mere historisk perspektiv.

Forfatterne er fra Aalborg Universitet (Videncenter for læreprocesser), Roskilde Universitetscenter og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse.

Formålet med denne nye artikelsamling er at perspektivere og diskutere udvalgte problemstillinger aktualiseret af eudreformen. Det er hensigten, at denne artikelsamling - sammen med Uddannelse, læring og demokratisering - kan indgå i den didaktiske og pædagogiske debat om og i erhvervsuddannelserne.

De to artikelsamlinger kan supplere hinanden og - sammen med de øvrige inspirationshæfter om eud-reformen - bidrage til og inspirere i kvalificering af lærere, ledere og øvrige aktører i den fortsatte implementering af eud-reformen.

Undervisningsministeriet takker de involverede forfattere og artikelredaktørerne fra DEL for deres bidrag til artikelsamlingen. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen og i de enkelte artikler står for forfatternes egen regning.

Finn Togo
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
November 2001 

 


 

Denne side indgår i publikationen "Tanker om eud-reformen"
© Undervisningsministeriet 2001

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top