Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Modeller der kan støtte elevens læreproces





I det hele taget bliver det vigtigt at overveje, hvilke strukturer og stilladser, der kan understøtte elevernes læreproces. Jo mere selvstyret læreprocessen bliver, jo vigtigere er det, at strukturerne og rammerne er tydelige og klare.

Uddannelsesbøger og handleplaner vil være vigtige værktøjer, og som sådan indgå i den sammenhængende struktur omkring elevens uddannelsesforløb.

Dertil hører også synlige og præcise krav og vurderingskriterier.

Kun hvis eleven kender lærerens forventninger og krav, er det muligt at tage ansvar for egen og andres læring.

Eleverne må altså vide, hvilke krav, der stilles til den enkelte opgave og hvilke vurderingskriterier, der ligger til grund for bedømmelsen.

Det fritager ikke eleverne fra også at skulle opstille mål, ambitionsniveau og egne vurderingskriterier. Et sådant arbejde er centralt for såvel den enkeltes læreproces som for fællesskabets arbejdsproces.

Både elev og lærer må være bevidste om, at ansvarlighed og læring udvikles og udfordres i en social proces.

Læring i handling

Mange lærere har gode erfaringer med at anvende David A. Kolbs model, når det handler om at organisere læring og læringsforløb. Teorien er relativ let omsættelig i praksis - og så giver det for de fleste elever mening, at der tages udgangspunkt i deres erfaringer og erfaringsverden.

Som forståelsesramme for læring er Kolb's læringscirkel god for både lærere og elever. Hvis vi tager aktiviteten som udgangspunkt, så iværksætter lærere og elever i fællesskab nogle aktiviteter. De laver f.eks. et projekt. Det giver nogle erfaringer, som bearbejdes gennem refleksion. Hermed er skabt mulighed for at udvikle begreber og teorier om, hvordan tingene hænger sammen, som igen kan kobles til eksisterende begreber og teoridannelser. Med det som fundament kan eleven igen gå ind i nye aktiviteter, men på et kvalitativt højere niveau.

[Billede: En cirkel, med ordene Erfaringer, Refleksion, Begrebsmæssige og Aktiviteter. På cirklen er der tegnet nogle pile.]

Hvis vi skal fastholde praksisfællesskabet som centralt i læreprocessen, er det vigtig, at eleverne er medbestemmende i forhold til både udformningen af aktiviteterne og udviklingen af de mest hensigtsmæssige refleksionsformer. Dermed bliver de deltagere og ikke passive aktører. Eleverne skal ikke sendes ud, når noget ikke virker i f.eks. et fælles værkstedsprojekt mellem flere erhvervsskoler. De skal involveres og være med til at analysere og foreslå alternative strategier.

Lærernes opgave bliver at skabe rammer for gode aktiviteter og hensigtsmæssige refleksionsprocesser. Netop refleksionsprocesserne gør, at vi kan overskride ren prakticisme, hvor eleverne kun lærer i aktiviteten og ikke fra den.

Erfaringerne fra efteruddannelse i form af såkaldt "Action Learning"13 er nyttige i denne sammenhæng. Refleksionen handler først og fremmest om at kunne stille de rigtige spørgsmål.

Her er det vigtigt at arbejde med nogle forskellige niveauer:

  1. At få etableret en fælles referenceramme. Det vil f.eks. sige at genfortælle, hvad der er sket, og hvordan det er blevet oplevet
  2. At analysere og fortolke
  3. At begribe, at udvikle teorier, der kan forklare sammenhængen
  4. At koble egne teorier og forklaringsmodeller med teori
  5. At konkludere og sætte nye mål Det er den store forkromede model. I det daglige refleksionsarbejde er rækkefølgen typisk: Beskriv, forklar og konkluder.

Men, hvis eleverne skal lære og ikke blot få bekræftet deres hidtidige antagelser og mentale modeller, vil det være lærerens opgave som refleksionspartner at fastholde og så at sige sætte hastigheden ned i tankeprocesserne14. Fastholdelse og gengivelse af aktiviteter, refleksioner og nye læringsmål kan ske i gruppedagbøger, logbøger eller evt. i forbindelse med portfolioen.

Til overvejelse:

  • Hvad kendetegner forholdet mellem aktiviteter, erfaringer, refleksion og begreber?
  • Hvordan har vi prioriteret hidtil - på hvilken måde kan modellen give os nye muligheder?
  • Hvordan kan elevernes medbestemmelse styrkes?
  • Hvordan vil vi arbejde med refleksionen - både i forhold til eleverne og os selv?

Dokumentation af det faglige arbejde

Arbejdet med udvikling af en portfoliometodik15 kan være et hensigtsmæssigt bidrag til udvikling af sammenhængende strukturer omkring elevernes læreproces. Metoden har blandt kunstnere og håndværkere længe været kendt og anerkendt som en gennemtænkt samling af de bedste produkter og værker.

Disse har bl.a. været anvendt til at skaffe sig adgang til udstillinger, nye arbejdsfællesskaber eller blot til at synliggøre ens håndværksmæssige kunnen i forhold til omverdenen. Ikke mindst da håndværkere 'gik på valsen', var det afgørende, at man kunne fremvise eksempler på, at man besad en høj håndværksmæssig kunnen.

I uddannelsessammenhæng kan en individuel portfolio virke som dokumentation af det faglige arbejde og, i og med læringsresultater i form af CD-ROM, video, foto, skitser, tegninger, logbøger og arbejdspapirer samles og systematiseres. Portfolioen muliggør således, at eleven kan fastholde og synliggøre resultaterne af sin læreproces i forskellige medier. Og videre kan portfolioen bidrage til, at selve læreprocessen kommer i både lærers og elevs søgelys.

Thomas Armstrong16 giver et idékatalog til, hvordan portfoliometodikken kan kobles med teorierne om de mange intelligenser17 . Følgende er et udpluk af Armstrongs ideer til indholdet af en portfolio:

For at dokumentere sproglig intelligens:

  • Indledende notater
  • De bedste eksempler på skriftlige arbejder
  • Lydbånd af debatter, diskussioner og problemløsningsprocesser
  • Tjeklister over læsefærdigheder
  • Færdige rapporter

For at dokumentere logisk-matematisk intelligens:

  • Korte optegnelser over beregnings- og problemløsningsprocesser
  • Billeder af naturvidenskabelige projekter
  • Tjeklister over matematikkundskaber
  • Eksempler på bedste matematikopgaver
  • Eksempler på logiske hovedbrud, som eleven har løst

For at dokumentere spatial intelligens:

  • Tredimensionelle modeller
  • Fotografier af projekter
  • Diagrammer, skemaer, skitser og mind-maps over, hvordan eleven tænker
  • Eksempler på eller billeder af collager, tegninger og malerier
  • Eksempler på rumlige/visuelle hovedbrud, som eleven har løst

For at dokumentere krops-kinæstetisk intelligens:

  • Videobånd af projekter og demonstrationer
  • Billeder af praktiske projekter

For at dokumentere musikalsk intelligens

  • Sange, rap-tekster eller rim, som eleven har skrevet
  • Lydbånd af musikalske opførelser, kompositioner og collager

For at dokumentere interpersonel intelligens

  • Brevveksling - f.eks. i forbindelse med indsamling af information
  • Referater af lærer-elev samtaler
  • Referater fra møder blandt eleverne
  • Videobånd, fotografier og oversigter over samarbejdsprojekter
  • Dokumentation for fritidsarbejde (udtalelser, billeder)

For at dokumentere intrapersonel intelligens

  • Dele af logbøger
  • Notater om vurdering af eget arbejde
  • Eksempler på øvelser i selvanalyse
  • Optegnelser fra samtaler om mål og handleplaner.

Portfoliometodikken er velegnet til den løbende processuelle evaluering. For den enkelte lærer kan portfolioen således blive et 'tankens vindue', idet den giver læreren mulighed for at følge, hvordan eleven konstruerer sin forståelse. Portfolioen kan dermed blive vejledende for, hvor eleven har brug for støtte og udfordringer. I tillæg giver portfolioen læreren ny viden om sin egen undervisning samtidig med, at eleven lærer noget om sin læring.

Som det gælder andre metoder, gælder det også for portfolioen, at det er en forudsætning, at læreren dels kan se metodens fordele, dels evner at tilpasse metoden til faget, eleverne og niveauet.

Den enkelte lærer må udarbejde kvalitative standarder for portfolioen. Læreren må være oprigtigt interesseret i portfolioen.

Det betyder ikke, at læreren nødvendigvis skal se portfolioen hver dag eller hver uge. Men en gang i mellem må han/hun i samarbejde med eleven gå tæt på portfolioen. I sådanne samtaler må det på sigt handle om at øge elevens refleksionsdybde, præcision, selvkritik og udviklingsmuligheder.

Hos Armstrong18 findes der også en tjekliste til læreren, der overvejer brugen af portfolio:

Hvordan vil du bruge portfolioen?

  • Hvilke metoder vil du bruge til udvælgelse af materialer til portfolioen?
  • Udvælge elevarbejder på bestemte tidspunkter
  • Opøve eleverne i at vælge ud
  • Indsamle materiale, der opfylder visse kriterier
  • Lade tilfældet råde
  • Andet

Hvordan skal en portfolio se ud?

  • To stykker pap, der er klipset sammen
  • En kasse eller boks
  • Skrapbog
  • CDROM
  • En indbundet bog
  • Andet

Hvem skal evaluere portfolioen?

  • Udelukkende læreren
  • Læreren i samarbejde med andre lærere
  • Eleven selv
  • De andre elever
  • Andre

Hvordan skal materialerne organiseres?

  • Kronologisk
  • Af eleven: fra 'skidt' til 'godt' - med begrundelse
  • Af læreren: fra dårligt til udmærket - med begrundelse
  • Fra idé til færdigt resultat
  • Efter emner
  • Andet

Hvilke faktorer skal medtages i bedømmelsen?

  • Antallet af arbejder
  • Omfanget af arbejder
  • Graden af selvanalyse
  • Fremskridt i forhold til tidligere præstationer
  • Opnåelse af opstillede mål (elevens, lærerens, skolens)
  • Samspil mellem produktion, perception og refleksion
  • Modtagelighed over for kritik/vejledning
  • Grundighed
  • Lærerteamets samlede vurdering
  • Risikovillighed
  • Evne til at udvikle projekter
  • Brug af retningslinier eller standardnormer
  • Andet

Eleverne kan også gruppevis sætte fokus på særlige dele af portfolioen i form af demonstration og erfaringsudveksling.

For som samlet dokument er portfolioen velegnet til at bringe nye ideer ind i fællesskabet, til at kvalificere det individuelle målsætningsarbejde og øge den faglige stolthed.

Endvidere er portfolioen en oplagt mulighed, når det handler om at bringe resultater fra skolen med hjem i virksomheden.

Og den kan som sådan blive et vigtigt redskab til at skabe kontinuitet og progression i uddannelsen.

Portfolioen er altså et godt værktøj både i forhold til at synliggøre resultater af læreprocessen og med henblik på at træne elevens evne til at indsamle, sortere og reflektere i forhold til sin faglige udvikling.

Også i forhold til elevens valg gennem det samlede uddannelsesforløb kan portfolioen indgå, idet den bl.a. kan danne afsæt for samarbejdet med kontaktlæreren19 .

Til overvejelse:

  • Hvilke dokumenter fra arbejdsprocessen og i forhold til det endelige produkt kan det være hensigtsmæssigt at lade indgå i portfolioen?
  • Hvilke kvalitative standarder vil vi opstille for portfolioen - og hvordan vil vi evaluere den?
  • Hvordan kan portfolioen anvendes som bro mellem skole og virksomhed?

Eleven som sin egen advokat og stifinder

Det får stor betydning, at eleven i stadig stigende grad kan optræde som sin egen advokat og stifinder.

Vigtigt bliver det, at lærerne støtter eleven i at formulere, hvilke behov eleven reelt har. Den elev, der ikke lærer på de måder, som erhvervsuddannelserne traditionelt har tænkt uddannelse og undervisning i, må sættes i stand til at formulere, hvis vedkommende har brug for bedre sammenhæng mellem praktik og teori, lydbånd, andre materialer, udvikling af læseteknikker, læringsstrategier, eller hvad det end kunne handle om.

Samtidig får det stor betydning, at lærerne hjælper eleven i forhold til at kunne se og formulere, hvad eleven faktisk kan med henblik på, at eleven - ikke mindst for sig selv - får tydeliggjort sine ressourcer. Ellers bliver det ikke muligt for eleven selv at formulere sine kort- og langsigtede mål for læring og uddannelse.

Til overvejelse:

  • Hvordan formulerer og tydeliggør vi kravene til eleverne?
  • Hvordan kan vi støtte eleverne i at tænke positivt om egen kunnen og ressourcer?
  • Hvilke strukturer og dokumentationsformer vil kunne fremme, understøtte og tydeliggøre elevens læreproces?

13) Se Hans Jørgen Knudsen, 1999
14) Senge, 1990
15) Taube, 1998
16) Armstrong, 1999
17) jfv. Gardners teorier og vores indledning
18) Armstrong, 1999
19) Se mere herom i "Kontaktlærerens arbejde - lærerroller og helhed"

Denne side indgår i publikationen "Læring i samspil" som kapitel 7 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top