[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

... at deles om lokaler

Skemalægning

For de yngste elever bør musikskolens decentrale undervisning placeres i umiddelbar forlængelse af den almindelige skolegang, således at børnene oplever denne undervisning som en naturlig del af en skoledag. Det er vigtigt, at dagligdagen ikke splittes unødigt op for det enkelte barn. Af koncentrationsmæssige grunde er det ligeledes af stor betydning, at musikskolens undervisning placeres, inden børnene bliver trætte.

Det vil derfor være en stor fordel, at musikskolens skemalægning sker i tæt samarbejde med skolens, således at musiklokalet er til rådighed, når eleverne får fri og kan deltage i musikskolens aktiviteter.

Det er efterhånden almindeligt – især i de mindre lokalområder – at musikskolen forsøger at samle sine undervisningstilbud og aktiviteter på den enkelte skole på én dag om ugen, hvilket har store fordele for alle parter:

  • Børnene finder ud af, hvem de går i musikskole sammen med.
  • Det er lettere at arrangere sammenspil på tværs af klasser og årgange.
  • Det er oplagt at planlægge og øve frem mod fælles arrangementer på skolen.
  • Det er muligt denne dag at integrere musikskolens undervisning med skolens frivillige musiktilbud.
  • Musikskolen "generer" kun skolens skemalægning én dag om ugen.
  • Klubber og skolefritidsordninger skal, når de planlægger aktiviteter og ture "ud af huset", kun én dag om ugen tage hensyn til skolens og musikskolens aktiviteter.
  • Der vil denne ene dag være et større antal musikskolelærere på samme skole, til gavn for det kollegiale samarbejde og for samarbejdet med folkeskolens musiklærere.

Det kan således være en god idé, at musikskolen én gang ugentligt har rådighed over flere lokaler, når de yngste elever slutter i skolen, for at kunne skemalægge eksempelvis forskoleundervisning, "musikkarrusel", instrumentalundervisning på begynderniveau og elementært sammenspil.

Lokaleindretning

Det er en god idé, at indretningen af skolens musiklokaler sker i et samarbejde mellem folkeskole og musikskole, således at lokalernes forskellige brug afspejler sig i indretning, rummelighed, akustik, gulvbelægning, udstyr med videre.

På den baggrund er det oplagt, at skolen og musikskolen i fællesskab arbejder for at forbedre og sikre kvaliteten af musiklokalerne, der slides meget, fordi de benyttes flittigt af skole og musikskole såvel som aftenskole.

Instrumentindkøb

Indkøb af instrumenter og anlæg, som skal bruges af såvel musikskole som folkeskole, kan ligeledes ske i fællesskab – ligesom udgiften til reparation og vedligeholdelse med fordel kan deles mellem de to parter.

[Billede: Bongo-trommer.]

Det vil være naturligt at benytte den etablerede samarbejdsrelation mellem skolens musikkontaktperson og musikskolen i forbindelse med planlægning og prioritering af indkøb og vedligeholdelser. Musikskolens instrumentkonto vil i mange tilfælde kunne virkeliggøre instrumentanskaffelser, som ikke ville være realistiske inden for den enkelte skoles musikbudget alene. Samarbejdet vil således kunne sikre en optimal udnyttelse af de kommunale ressourcer dels ved anskaffelsen, dels ved brugen af instrumenterne.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel