... at etablere fast kontaktDen typiske, danske musikskole organiserer sin undervisning i en blanding af central og decentral undervisning. I centrale lokaler samles ofte de ældste elever, den videregående instrumentalundervisning og det mere overordnede sammenspil, mens der decentralt på alle kommunens skoler oftest undervises børn op til 12 års alderen. Folkeskolen og musikskolen får derved sammenfaldende interesser i og med, at det for det første er de samme børn, der dyrker musik i begge regier, at de to former for undervisning dernæst foregår i de samme lokaler, og at de desuden gennem et tæt samarbejde kan pege på hinanden og i fællesskab styrke musikken og musikfaget på den enkelte skole. Den formelle og overordnede kontakt mellem folkeskole og musikskole foregår oftest på ledelsesplan; men hvis det daglige samarbejde skal fungere optimalt og udviklende, er det hensigtsmæssigt, at der på den enkelte folkeskole udpeges en kontaktperson en kontaktlærer med dette samarbejde som ansvarsområde. Det daglige samarbejde mellem folkeskole og musikskole er i dag etableret meget forskelligt fra kommune til kommune. Det kan være mere eller mindre udbygget og omfattende og blive varetaget af personer, som får tillagt meget forskellig kompetence. Desuden er den valgte struktur ofte historisk/lokalt betinget samt meget personafhængig. Kontaktlærerens arbejdsområder varierer således fra det helt enkle at sørge for, at musikskolens daglige undervisning kan fungere, så der ikke opstår praktiske problemer med lokaler, instrumenter og elever til en egentlig ansættelse i musikskolen med omfattende pædagogisk/administrative opgaver. Aflønningen varierer ligeledes meget og afhænger naturligvis af omfanget af ansvarsområder svingende fra en tildeling af et begrænset antal arbejdstimer til en egentlig honoraraflønning eller kombinationsbeskæftigelse. Jo mere omfattende kontaktlærerens arbejdsområde er, jo mere vil eleverne kunne opleve en sammenhæng mellem de to skoleformer og jo større vil chancen være for, at eleverne kan bruge deres musikalske færdigheder "på tværs". På samme måde vil samarbejdet mellem de to lærergrupper folkeskolens musiklærere og musikskolens musikpædagoger være afhængig af den tid og de funktioner, som kontaktlærerordningen omfatter. I den mest spartanske model vil de to lærergrupper ikke nødvendigvis få udbytte af hinandens aktiviteter og kompetencer, mens en udvidet model kan betyde, at det pædagogisk-musikalske samarbejde mellem skolens musiklærere og musikskolens lærere bliver langt mere intensivt og udvikles til gavn for eleverne og skolens musikaktiviteter. Kontaktlæreren vil tillige ofte være med til at udvikle og arrangere fælleskommunale aktiviteter og sørge for, at skolens elever i vidt omfang deltager i aktiviteterne og tillige sikre den mest optimale udnyttelse af mulighederne i lokalområdet under hensyntagen til de lokale traditioner og ønsker til profilering.
|