[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Forord

De seneste årtier er musikskoler skudt op over hele landet, og i dag har de fleste kommuner en musikskole. Således er det samlede tilbud om musikundervisning til den aldersgruppe af børn og unge, som også modtager musikundervisning i folkeskolen, generelt blevet bredere.

På den baggrund har Undervisningsministeriet foreslået Kulturministeriet, at man i fællesskab udarbejdede et materiale til gavn og inspiration for det lokale samarbejde om musikundervisningen af børn og unge. Kulturministeriet har gennem Statens Musikråd deltaget i arbejdet.

[Billede: Tamburin.]

På lokalt plan foregår der ofte et glimrende samarbejde mellem skolens musikundervisning og den frivillige musikundervisning, hvad enten den er organiseret som undervisning i henhold til § 3, stk. 3 i folkeskoleloven eller i en musikskole efter "musikskoleloven". Dette hæfte kan forhåbentlig bruges som inspiration til en positiv udvikling af dette samarbejde på forskellige niveauer, eller som afsæt for at sætte noget i gang, hvor man har sådanne planer.

Hæftet anviser en række muligheder, som kan tages op i de lokale drøftelser af samarbejdets struktur og hele karakter. Det er således op til den enkelte kommune at vurdere, i hvilket omfang hæftets indhold netop der kan bidrage til en udvikling.

Hæftet er udarbejdet i en arbejdsgruppe med følgende medlemmer:

Otto Laust Hansen, Statens Musikråd
Ove Steen Smidt, eksternt udpeget af Undervisningsministeriet
Søren Thirup, Undervisningsministeriet

Derudover har to lærere og to ledere fra Hirtshals Kommune beskrevet deres tanker ved og oplevelse af dagligdagen, hvor de er. Tak til:
Poul Erik Andersen, musikskoleleder (til og med 31/7 1998)
Henrik Boll, musikskolelærer
Flemming Mejlvang, skoleleder
John Fuglsang, lærer
for disse bidrag!

Gert B. Nielsen
Direktør, området for grundskolen

[Billede: Hånd med plektor. Spiller på guitar.]


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel