[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indledning

 

 

 

Team er i løbet af ganske få år blevet et nøglebegreb i den pædagogiske debat. Erhvervsskolerne har været vidne til at en ny pædagogisk scenografi har udviklet sig: fra undervisning og formidling med læreren i den centrale og udførende rolle til en situation, hvor fokus er på elevernes læring og de organiseringsformer, der bedst muligt kan understøtte læringen.

I denne sammenhæng har teamorganiseringen været svaret. Mange skoler har bevæget sig gennem omstillingsprocesser, hvor teamtanken er blevet omdrejningspunktet og målet på en og samme gang. Problemet er blot ofte, at svaret gives før spørgsmålet er ordentligt bearbejdet. Hvad skal teamorganisering egentlig gøre godt for? Hvad begrunder, at man opnår bedre resultater med denne organisering end med andre organiseringsformer? Hvilke skolekulturelle konsekvenser har det, hvis institutioner beslutter at satse på denne organisationsform for undervisningen?

Disse og mange flere spørgsmål forsøger denne publikation at give svar på, idet teamtanken belyses på en række centrale områder. Hvordan svarer teamtanken til dansk undervisningstradition, og hvilke konflikter er mulige her? Hvad er teamarbejde, og hvilke faldgruber skal man undgå? Hvordan kan man udvikle sit teamarbejde, så der også bliver tale om egentlig teamlæring? Hvilke metoder er relevante, når lærende team skal drives og udvikles? Hvad er betingelserne for, at team i det hele taget kan etableres i undervisningsinstitutioner? Og endelig: Hvordan kan der skabes sammenhæng mellem det lærende team og den lærende organisation?

Publikationen er den tredje i rækken i en serie om pædagogiske og kollegiale læreproceser og bygger som sådan til en vis grad videre på de to foregående, som er: Kollegial supervision - en håndbog og Evaluering og læreprocesser. 1)



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel