[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

I denne publikation sættes ét af tidens centrale pædagogiske begreber - team - til debat. Ideen er at følge de nye undervisningsformer med elevens læring i centrum op med en tidssvarende lærerorganisering. Den tid, hvor den enkelte lærers arbejde var en sag mellem ham og hans klasse - den "privatpraktiserende lærer", er ved at være forbi. Lærere arbejder nu mere og mere sammen om undervisningen - i team.

På mange (erhvervs)skoler har teamtanken allerede vundet indpas, men problemet er ofte, om teamarbejde også bliver til teamlæring. Dvs. om den måde, team fungerer på, giver mulighed for, at deltagerne kan reflektere over og anvende de erfaringer, der udvikles, fremadrettet.

Det er en central idé i publikationen, at sådanne refleksionsprocesser skal være en del af teamarbejdet, hvis teamtanken skal danne basis for egentligt lærende organisationer. Kun hvis teamet arbejder systematisk med værdi-, målsætnings- og organisationsspørgsmål, kan der skabes en platform for udvikling, der peger frem mod læringsformer, hvor såvel lærerne som eleverne arbejder mod fælles mål: dynamiske og samstemte institutioner, hvor teamorganiseringen er drivkraften i den kollegiale og pædagogiske udvikling.

I publikationen præsenteres en række konkrete værktøjer, der kan tages i anvendelse, når skoler ønsker at arbejde med teamorganisering.

Disse værktøjer er udviklet af de to forfattere, medarbejdere ved Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL), på baggrund af erfaringer med teamarbejde på flere forskellige undervisningsinstitutioner som f.eks.

folkeskoler, gymnasier og erhvervsskoler. Værktøjerne repræsenterer således mange aspekter af den udvikling, der allerede har fundet sted, og kan overføres til skoler, der nu vil i gang med at arbejde med teambegrebet.

Publikationen er udarbejdet og udgivet i forlængelse af/i sammenhæng med "Kollegial supervision - en håndbog" fra 1995, "Evaluering og læreprocesser" fra 1997 og "Værktøjkasse til "Evaluering og læreprocesser" ligeledes fra 1997. Alle fire er udarbejdet af det samme forfatterteam fra DEL, Ole Dibbern Andersen og Erling Petersson (nu Esbjerg Gymnasium).

Erhvervsskoleafdelingen har finansieret udarbejdelse og udgivelse af denne publikation. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatternes egen regning.

 

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Juli 1998

 



Forsiden | Indholdsfortegnelse | Næste kapitel