[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Noter

 

 

1) Sidstnævnte er suppleret med en anvendelsesorienteret værktøjskasse, se litteraturlisten.

2) For en generel diskussion af begrebet lærerprofessionalisme, se Jens Rasmussen (1993) og Aarkrog m.fl. (1997).

3) Se Ole Dibbern Andersen m.fl.: Helhedsorientering - et didaktisk princip i erhvervsuddannelserne, FoU-publikation nr. 7, 1998.

4) Se Karsten Sørensen (1994) og Leif Moos m.fl. (1994).

5) Se Kjærgaard m.fl. (1997).

6) Se Hofstede (1991).

7) Se Ole Dibbern Andersen m.fl. (1998), kap. 2.

8) Se Kjeld Steen Iversen m.fl. (1997).

9) Se Kjeld Steen Iversen m.fl. (1997), s. 1-2.

10) Se Andy Hargreaves (1996).

11) Hargreaves (1996), s. 191.

12) Se Ledelsesovervejelser omkring team, kap. 3.

13) Peter Harder i antologien Gymnasiet og hf år 2005, Undervisningsministeriet, 1995.

14) Lars Heidemann Eriksen m.fl., Undervisningministeriet, 1995.

15) Annemette Digmann: Læring i organisationer, 1996.

16) Sten Clod Poulsen Lærerteam giver sammenhængende skoleudvikling, s. 13.

17) Se Ole Løws udmærkede introduktioner i artiklerne "Lærerens klasserumsarbejde i systemisk perspektiv", Unge Pædagoger 1 og 2, 1997.

18) Argyris Strategi, Change and Defensive Rutines, 1985.

19) Se Ole Dibbern Andersen og Erling Petersson Evaluering og læreprocesser, s. 33-34.

20) Se kapitel 1.

21) Steen Larsen: Den ultimative formel - for effektive læreprocesser, Hellerup 1998.

22) I antologien Kan man bygge en personlighed? Kan man måle resultatet har Torben Jessen beskrevet et forsøg med klyngeorganisering på Aabenraa Købmandsskole, hvor den enkelte klynge havde et selvstændigt økonomisk ansvar.

23) I Sten Clod Poulsens hæfte Læreren har brug for udviklingsrum beskrives disse ting på en udmærket måde.

24) Leif Moos/Johnny Thomassen (1994), s. 58.

25) Leif Moos/Johnny Thomassen (1994), s. 51-52.

26) For en gennemgang af supervisionsideen, se Ole Dibbern Andersen/
Erling Petersson: Kollegial supervision - en håndbog (1995).

27) Noget sådan har f.eks. været praktiseret på Marselisborg Gymnasium.

28) Til inspiration se publikationerne Evaluering og læreprocesser og Værktøjskasse til "Evaluering læreprocesser", hvor sådanne tilgange og redskaber drøftes. I: Ole Dibbern Andersen/Erling Petersson (1997 a+b).

29) Jf. Geert Hofstedes kulturanalyser, se litteraturlisten.

30) Listen er efter Karsten Sørensen (1994).

31) Dale (1989).

32) Se f.eks. Van Hauen (1995).

33) I publikationen Evaluering og læreprocesser er der redegjort for, hvordan dette organisationsperspektiv kan medtænkes i evalueringssammenhæng.

34) Se f.eks. artiklen om Silkeborg tekniske Skoles "tigerspring", hvor man satsede højt i en omlægning af erhvervsuddannelsernes pædagogiske indretning. (Litteraturlisten)

35) Efter "Ledelsesovervejelser omkring team", s. 17.



Forsiden | Forrige Kapitel