Skolens ledelse
Skolens ledelse har stor betydning for, at et udviklingsarbejde om flerkulturel rummelighed bliver en succes – særligt i forhold til forankringen. I udviklingsprojektet indgik skolelederne som sparringspartnere for lærerne og tog aktivt del i de initiativer, som lærerne havde iværksat.
Projektforløbene på de fire skoler viste, at frivillig deltagelse i et udviklingsarbejde er det bedste udgangspunkt. Det er en ledelsesopgave at deltage i formuleringen af en sådan indsats og at sikre rammerne. Tildeling af tid til udvikling, i form af en god årsplanlægning og faste mødeaftaler, er områder, hvor ledelsen helt konkret kan støtte.
Selvfølgelig hjælper det, at lederen har et personligt engagement i og interesse for udfordringerne i forbindelse med integration og det flerkulturelle i folkeskolen”.
Jens Rud Madsen
Skoleleder Holsbjergskolen i Albertslund
Ekempel: Udskolingsworkshop på Holsbjergskolen
Øvelse: Social Dynamics

|