|
 |
4. Hvad fortæller indikatorerne?
De i alt 12 indikatorer lægger hver især en brik til det samlede billede
af indsatsen på voksen- og efteruddannelsesområdet.
I det følgende præsenteres de enkelte målsætninger for voksen- og
efteruddannelsesindsatsen og udviklingen i de tilhørende indikatorer.
|
Målsætning 1:
En styrket voksen- og efteruddannelse
Indikatorer: Omfanget af den samlede VEU-aktivitet, fordelingen
af offentlig aktivitet på VEU-typer og deltagernes uddannelsesbaggrund,
udviklingen i finansieringen af den offentlige VEU
samt aktiviteten på kurser rettet mod tosprogede.
|
|
Indikator 1.1. Omfanget af voksen- og efteruddannelsesaktivitet
Indikatoren viser, at 28 procent af danskerne i alderen 25-64 år i 2005
havde deltaget i en uddannelsesaktivitet inden for de seneste fire uger
før undersøgelsestidspunktet. Andelen ligger dermed lidt højere end i
2003, hvor definitionen af uddannelsesaktiviteten blev ændret, jævnfør
boks 1. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at sammenligne perioden
1994-2002 med perioden 2003-2005. I perioden 1994-2002 var
aktiviteten jævnt stigende.
Indikatoren viser omfanget af uddannelsesaktiviteter og udviklingen i
omfanget over tid.
Anmærkning: Uddannelsesaktiviteterne omfatter både ordinær uddannelse
og VEU-aktivitet
Kilde: Eurostat (Arbejdskraftundersøgelsen)
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data er tilgængelig fra Eurostat. Dataindsamlingen er foretaget
via en spørgeskemaundersøgelse. De danske data er indhentet
gennem Danmarks Statistiks Arbejdskraftundersøgelse.
Fra 2003 blev definitionen af uddannelsesaktiviteter udvidet til
også at omfatte deltagelse i aktiviteter uden for det almindelige
uddannelsessystem. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at
sammenligne perioden 1994-2002 med perioden 2003-2005.
Andelen, der deltager i uddannelsesaktiviteter, henviser
til personer i alderen 25-64 år, som har oplyst, at de har
deltaget i uddannelsesaktiviteter (både fuldtidsuddannelser
og VEU-aktiviteter) inden for de seneste fire uger op til
undersøgelsestidspunktet. Denne persongruppe er sat i forhold
til den samlede befolkning i alderen 25-64 år. Opgørelsen af
uddannelsesaktiviteter omfatter også aktiviteter, der ikke har
relevans for interviewpersonens nuværende eller fremtidige
beskæftigelse.
Seneste opdatering af data for uddannelsesaktiviteter er foretaget i
2006. Eurostat publicerer nye data på årlig basis.
|
|
Indikator 1.2a, 1.2b, 1.2c og 1.2d. Fordelingen af offentlig aktivitet på
almen, erhvervsrettet og videregående voksen- og efteruddannelse samt
fordeling på uddannelsesbaggrund
Den offentlige VEU-aktivitet udgør en stor del af den samlede aktivitet
og spiller en væsentlig rolle for den samlede VEU-indsats og dermed
også for målsætning 1.
Indikator 1.2a og 1.2b viser aktivitetsudviklingen (antal årselever) i
den offentlige voksen- og efteruddannelsesindsats. Indikator 1.2a viser
udviklingen i den samlede aktivitet og opdelt på almene, erhvervsrettede
og videregående VEU. Indikator 1.2b viser tallene bag den grafiske
fremstilling.
Indikator 1.2a |
Offentlig VEU-aktivitet, opgjort ved antal årselever og fordelt
på alment, erhvervsrettet, videregående og samlet niveau,
1996-2004
|
|
Kilde: UNIC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
I 1996 udgjorde aktiviteten cirka 59.000 årselever, og aktiviteten på
området topper i 1998 med knap 78.000 årselever. Fra 1998 sker der
et fald frem mod 2000, og efter en lille stigning fra 2000 til 2001 falder
aktiviteten med cirka 4.500 årselever fra 2001 til 2004, hvor den
udgør cirka 58.000 årselever, jævnfør indikator 1.2a. I opgørelsen af
VEU-aktivitet indgår folkeoplysning ikke.
Den betydelige stigning i aktiviteten frem til 1998 kan næsten alene
tilskrives området for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til og
med erhvervsuddannelsesniveau (AMU og Åben Uddannelse), hvor
der blandt andet skete en massiv vækst i antallet af pc-brugerkurser
under Åben Uddannelse og gennemførelse af sammenhængende forløb
for ledige på AMU, jævnfør indikator 1.2b. Nedgangen fra 2003
til 2004 sker især på det almene område, og her er det i al væsentlighed
nedgangen i danskundervisning for udlændinge, der er årsag til
den lavere aktivitet.
Kilde: UNIC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
Indikatorerne 1.2c og 1.2d viser sammensætningen af kursister i forhold
til uddannelsesbaggrund opgjort som henholdsvis antal personer
og antal årselever. Indikatorerne belyser altså, hvilke grupper der anvender
de offentlige VEU-tilbud.
Kilde: UNIC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
Kilde: UNIC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
Betragtes den offentlige VEU-indsats fordelt på kursisternes uddannelsesbaggrund
over perioden 1996-2004, er der tale om en jævn udvikling.
Dog falder antallet af kursister med en gymnasial uddannelse
eller en mellemlang videregående uddannelse som højst fuldførte uddannelse.
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Oplysninger om antal årselever inden for den offentlige voksenog
efteruddannelse bygger på oplysninger fra Danmarks Statistik
(Kursistregistret).
Offentligt udbudt voksen- og efteruddannelse (VEU) omfatter:
- Almen VEU, det vil sige forberedende voksenundervisning(FVU), almen voksenuddannelse (AVU), hf-enkeltfag mv. og
enkeltfag fra hhx og htx. Dertil kommer danskundervisning
for udlændinge samt højskolernes lange kurser og den almene
VEU-aktivitet på husholdnings- og håndarbejdsskoler.
- Erhvervsrettet VEU, det vil sige Åben Uddannelse på
erhvervsfagligt niveau samt arbejdsmarkedsuddannelserne.
- VEU på videregående niveau, det vil sige VVU, kurser under
diplom- og masteruddannelser, HD/ED samt øvrige enkeltfag
på videregående niveau, for eksempel kurser for lærere og
pædagoger mv.
Uddannelseskategorierne er defineret som:
- Grundskole. Folkeskole eller efterskole mv. Indeholder også
personer med uoplyst uddannelse.
- Erhvervsfaglig. De erhvervsfaglige uddannelser består af
erhvervsuddannelser, landbrugs- og søfartsuddannelser, socialog
sundhedsuddannelser mv.
- Gymnasial. Består af de almengymnasiale og
erhvervsgymnasiale uddannelser (gymnasium, studenterkursus,
hf-kursus, hhx og htx).
- Korte videregående uddannelser (KVU). For eksempel
markedsføringsøkonom, transportlogistiker, datamatiker,
tandplejer, laborant, sprogofficer mv.
- Mellemlange videregående uddannelser (MVU). For
eksempel folkeskolelærer, pædagog, journalist, jordemoder,
socialrådgiver, sygeplejerske, diplomingeniør, maskinmester,
filminstruktør, skuespiller, kunsthåndværker mv. Herudover
bacheloruddannelser.
- Lange videregående uddannelser (LVU). Kandidatuddannelser
og ph.d.-uddannelser.
Folkeoplysningsområdet (folkehøjskolernes korte kurser,
daghøjskolerne og aftenskolerne) er ikke omfattet.
Indikatoren viser aktiviteten ved antal årselever målt efter de
enkelte aktivitetsområders selvstændige normer. Således er for
eksempel en årselev i arbejdsmarkedsuddannelserne beregnet
som 7,4 time per dag, fem dage om ugen i 40 uger, i alt 1480
timer per år, mens en årselev inden for danskundervisning for
udlændinge udgør 756 timer.
Der publiceres nye oplysninger om den offentlige VEU-aktivitetet
på årsbasis fra flere kilder, herunder Undervisningsministeriet og
Danmarks Statistik.
|
|
Indikator 1.3. Udviklingen i finansieringen af den offentlige aktivitet
fordelt på VEU-type
Indikatoren belyser udviklingen i finansieringen af den offentlige aktivitet
(fordelingen mellem driftstilskud og deltagerbetaling) fordelt
på VEU-typer. Udviklingen i fordelingen af deltagerbetalingens andel
af driftsfinansieringen (deltagerbetaling plus driftstilskud) indikerer,
i hvilket omfang kursister og virksomheder bidrager til finansieringen
af VEU-aktiviteterne i offentligt regi. Hertil kommer udgifter til
godtgørelse (Statens Voksenuddannelsesstøtte og VEU-godtgørelse),
hvor virksomhederne bidrager til finansiering af VEU-godtgørelse via
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER).
Indikator 1.3 viser, at deltagerbetalingsandelen er steget fra cirka 15
procent i 2000 til cirka 20 procent i 2004. I takt med omlægningen til efterspørgselsstyring er deltagerbetalingen således kommet til at
spille en større rolle i finansieringen af voksen- og efteruddannelsen.
Stigningen i deltagerbetalingsandelen har været størst inden for de
videregående uddannelser, hvor andelen er steget fra 42 til 54 procent.
På det almene område er andelen faldet fra fem til tre procent, mens
den på det erhvervsrettede område (primært arbejdsmarkedsuddannelserne)
er steget fra fem til 13 procent. 75-90 procent af deltagerne i
arbejdsmarkedsuddannelserne modtager VEU-godtgørelse.
Kilde: FL05 og FL06 samt Undervisningsministeriet
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Oplysninger om driftsudgifter forbundet med den offentlige
VEU-aktivitet er indhentet fra Finansloven for 2005 samt
Finansloven for 2006.
Opgørelsen af deltagerbetaling er baseret på Undervisningsministeriets
opgørelser over deltagerbetalingsniveauet på erhvervsrettet
VEU til og med erhvervsuddannelsesniveau på baggrund af
institutionernes tilskudsudløsende indberetninger. Opgørelsen
af deltagerbetalingen på VUC (det almene niveau) er baseret
på skøn fra Amtsrådsforeningen. Deltagerbetalingen på det
videregående niveau (Åben Uddannelse) er hovedsagelig opgjort,
og på enkelte områder anslået, af Undervisningsministeriet og
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling på baggrund
af institutionernes aktivitetsindberetninger og regnskaber.
Antallet af årselever, der kan udledes af de tilskud, som udbetales
til institutionerne (Undervisningsministeriets opgørelse), og det
antal årselever, som kan udledes af den indberettede varighed af
de enkelte kursusforhold, er kun delvist sammenligneligt. |
|
Indikator 1.4. Aktiviteten på kurser rettet mod tosprogede
Indikatoren søger at opgøre antallet af årselever på VEU-aktiviteter,
der eksplicit er rettet mod tosprogede og særligt nytilkomne indvandrere.
I opgørelsen indgår danskundervisning for udlændinge samt
særlige kurser for tosprogede under almen voksenuddannelse og i
arbejdsmarkedsuddannelserne. I praksis udgør danskundervisning for
udlændinge næsten hele aktiviteten.
Indikatoren opgør ikke det samlede antal tosprogede, der deltager i
VEU-aktiviteter, og fanger således kun en mindre del af VEU-aktiviteten
blandt tosprogede.
Det fremgår, at aktiviteten har varieret betydeligt i perioden (1999-
2004) og samlet er faldet frem til 2004. Det skyldes blandt andet, at
antallet af nytilkomne udlændinge, som har fået opholdstilladelse i
Danmark, er faldet gennem de seneste år.
Kilde: UNIC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Oplysninger om antal årselever på VEU-aktiviteter for tosprogede
bygger på oplysninger fra Danmarks Statistik (Kursistregistret).
I opgørelsen indgår danskundervisning for udlændinge samt
særlige kurser for tosprogede under almen voksenuddannelse og i
arbejdsmarkedsuddannelserne.
Data opdateres på årsbasis.
|
|
|
Målsætning 2:
Arbejdsstyrkens kompetencer skal løftes
Indikatorer: Udviklingen i det formelle uddannelsesniveau, kursisternes
oplevede udbytte af efteruddannelsesaktiviteter, antal
personer, der gennemfører kompetenceafklaring, antal kompetencegivende
eksamener gennemført som voksenuddannelse samt antallet
af voksenlærlinge.
|
|
Indikator 2.1a og 2.1b. Udviklingen i arbejdsstyrkens formelle
uddannelsesniveau
Indikatoren 2.1a er valgt for at give et overordnet indtryk af arbejdsstyrkens
uddannelsesmæssige sammensætning, og fordi VEU-aktiviteten
også bidrager til at løfte arbejdsstyrkens formelle uddannelsesniveau.
Udviklingen i arbejdsstyrkens formelle uddannelsesniveau kan
bidrage til at belyse omfanget af kompetencer i arbejdsstyrken.
Indikatoren 2.1b viser arbejdsstyrken fordelt på uddannelseskategorier.
Indikatorerne viser, at antallet af personer med grundskole som højeste
uddannelsesniveau er faldet i perioden fra 1993 til 2005, mens
der er sket en stigning i antallet af personer med højere uddannelsesniveau.
Kilde: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse efter arbejdsmarkedstilknytning (BUE)
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data stammer fra Statistikbanken i Danmarks Statistik (matricen
HFU2 fra statistikbanken.dk).
I arbejdsstyrken indgår i denne opgørelse beskæftigede,
arbejdsløse og personer under uddannelse (fuldtidsuddannelse) i
alderen 25-64 år. Personer under uddannelse indgår normalt kun
i arbejdsstyrken, hvis de også indgår i denne bruttobestand. Det
vil sige, at arbejdsstyrken er overvurderet i denne opgørelse. De
relevante oplysninger opdateres på årsbasis af Danmarks Statistik i
Statistikbanken.
Uddannelseskategorierne er defineret som:
- Grundskole. Folkeskole eller efterskole mv. Indeholder også
personer med uoplyst uddannelse.
- Erhvervsfaglig. De erhvervsfaglige uddannelser består af
erhvervsuddannelser, landbrugs- og søfartsuddannelser, socialog
sundhedsuddannelser mv.
- Gymnasial. Består af de almengymnasiale og
erhvervsgymnasiale uddannelser (gymnasium, studenterkursus,
hf-kursus, hhx og htx).
- Korte videregående uddannelser (KVU). For eksempel
markedsføringsøkonom, transportlogistiker, datamatiker,
tandplejer, laborant, sprogofficer mv.
- Mellemlange videregående uddannelser (MVU). For
eksempel folkeskolelærer, pædagog, journalist, jordemoder,
socialrådgiver, sygeplejerske, diplomingeniør, maskinmester,
filminstruktør, skuespiller, kunsthåndværker mv. Herudover
bacheloruddannelser.
- Lange videregående uddannelser (LVU). Kandidatuddannelser
og ph.d.-uddannelser.
Folkeoplysningsområdet (folkehøjskolernes korte kurser,
daghøjskolerne og aftenskolerne) er ikke omfattet.
|
|
Indikator 2.2. Kursisternes oplevede udbytte af VEU-aktiviteter
Indikatoren viser kursisternes oplevede udbytte af at deltage i voksenog
efteruddannelsesaktiviteter på flere forskellige områder. At blive i
stand til at løse nye opgaver eller at få tildelt andre opgaver kan være
udtryk for styrkelse af den enkelte kursists kompetencer. Indikatoren
belyser, dels om kursisterne har fået nye arbejdsopgaver, større ansvar mv. efter deltagelse i VEU, dels om disse styrkede kompetencer
kommer til udtryk i en efterfølgende arbejdssituation. Det oplevede
udbytte er dog betinget af, at kursisterne får mulighed for at anvende
de tilegnede kompetencer. Omvendt giver indikatoren ikke dokumentation
for, at de oplevede virkninger alene er et resultat af deltagelsen
i VEU.
Indikatoren viser, at knap halvdelen af kursisterne har fået flere faglige
udfordringer; godt 40 procent har fået større ansvar, og knap 40
procent har fået nye arbejdsopgaver. Indikatoren giver et bidrag til
forståelsen af voksen- og efteruddannelsernes medvirken til et løft i
kompetenceniveauet og dækker et område, der ikke findes registeroplysninger
for. Kompetenceudvikling finder således også sted, selv
om man ikke nødvendigvis opnår kompetencer på et formelt niveau.
Kilde: Det nationale kompetenceregnskabs hovedrapport, 2004
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data til indikatoren er tilgængelig i Undervisningsministeriets
nationale kompetenceregnskabs hovedrapport fra 2004. Det
Nationale Kompetenceregnskab er et udviklingsprojekt, som viser
nye veje til at kortlægge menneskelige ressourcer. Her kortlægges
ti nøglekompetencer, der har betydning for vækst og velfærd.
Indikatoren er en del af en større spørgeskemaundersøgelse om
læring via voksen- og efteruddannelse. Indikatoren indeholder
svarprocenten for de kursister, der har svaret ja til de pågældende
spørgsmål.
Indikatoren søges opdateret fremadrettet gennem en udvidelse af
Arbejdskraftsundersøgelsen.
|
|
Indikator 2.3. Antal personer, der gennemfører individuel
kompetenceafklaring
Indikatoren viser antallet af personer, der har deltaget i individuel
kompetenceafklaring under AMU og Åben Uddannelse i 2004 og
2005. Det drejede sig om 51.320 personer i 2004 og 46.770 i 2005.
Deltagelse i individuel kompetenceafklaring er gratis, og for eksempel
ledige har mulighed for at deltage heri. Derfor kan faldet i aktiviteten
ikke umiddelbart henføres til ændrede rammevilkår og skal formentlig
i højere grad ses i sammenhæng med konjunkturudviklingen, idet
aktiviteten typisk falder under en højkonjunktur.
Indikatoren giver et indblik i omfanget af realkompetencevurdering.
Øget realkompetencevurdering blev i Trepartsudvalget vurderet som et væsentligt element for at løfte arbejdsstyrkens formelle kompetenceniveau,
idet den voksne kursist får en samlet vurdering af sine kompetencer,
også de uformelle, og gives en offentlig formel anerkendelse
af de samlede kompetencer.
Kilde: UNIðC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Oplysninger om antal personer, der har deltaget i individuel
kompetenceafklaring inden for den offentlige voksen- og
efteruddannelse, bygger på oplysninger fra Danmarks Statistik
(Kursistregistret).
Individuel kompetenceafklaring har til formål at afklare,
vurdere, anerkende og dokumentere den enkelte deltagers
faglige og generelle erhvervsrettede og almene forudsætninger
og kompetencebehov med henblik på individuel planlægning af
efteruddannelse (udarbejdelse af en uddannelsesplan). Indikatoren
viser dette omfang under AMU og Åben Uddannelse.
Data opdateres på årlig basis.
|
|
Indikator 2.4. Antal kompetencegivende eksamener gennemført som
voksenuddannelse
Indikatoren viser, hvor mange personer der har fulgt et uddannelsesprogram,
som har udløst en kompetencegivende uddannelse.
Som eksempler herpå kan nævnes højere forberedelseseksamen (hf ),
der kan gennemføres i en kombination af enkeltfag, merkonom, der
er en kort videregående uddannelse rettet mod personer med en erhvervsfaglig
uddannelse, og erhvervsøkonomisk diplomuddannelse
(HD). Det erhvervsfaglige niveau dækker også grundlæggende voksenuddannelse
(GVU). Det fremgår, at et stabilt antal på cirka 1.200
personer hvert år afslutter en gymnasial uddannelse, og at antallet af
personer, der gennemfører lange videregående uddannelser som voksen-
og efteruddannelse (typisk masteruddannelser), er i vækst.
Indikatorens styrke er, at den viser, at VEU-systemet giver voksne,
som har forladt det ordinære (offentlige) uddannelsessystem, mulighed
for at opnå parallel kompetencegivende uddannelse, men det
er samtidig klart, at den kun fanger en begrænset mængde af den
opkvalificering, som aktivitet inden for VEU-systemet generelt medfører
Anmarkning: Pa grund af, at visse indberetninger folger skolearet og ikke kalenderaret, er 2005 endnu ikke
komplet
Kilde: UNIC Statistik & Analyse pa data fra Danmarks Statistik
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data stammer fra institutionernes indberetninger af den offentlige
voksen- og efteruddannelse til Danmarks Statistik. Oplysninger
om antal kompetencegivende eksamener inden for den offentlige
voksen- og efteruddannelse bygger på oplysninger fra Danmarks
Statistik (Kursistregistret).
Yderligere oplysninger kan findes på www.statistikbanken.dk/
VEU61, der opdateres en gang årligt.
|
|
Indikator 2.5. Antal voksenlærlinge
Indikatoren viser udviklingen i antallet af voksenlærlinge med tilskud.
Voksenlærlingeordningen blev indført som forsøgsordning i
1997 og blev permanent i 2001. Ordningen er rettet mod ufaglærte
ledige over 25 år, som ønsker at gennemføre en erhvervsuddannelse.
Voksenlærlingepladser kan kun blive oprettet på områder med gode
beskæftigelsesmuligheder, fastlagt af Arbejdsformidlingen. Indikatoren
viser, at antallet af voksenlærlinge er steget fra cirka 6.000 i 1. kvartal
2004 til cirka 7.600 i 1. kvartal 2006.
Voksenlærlingeordningen er relevant i forhold til målsætningen, idet
voksenlærlingene opnår et kompetenceløft fra ufaglært til faglært.
Med velfærdsaftalen fra juni 2006 er der afsat midler til 2.000 ekstra
voksenlærlingepladser i forhold til 2005-niveauet, svarende til at antallet
af voksenlærlingepladser kommer op på knap 9.000 årligt.
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data stammer fra Statistikbanken i Danmarks Statistik (matricen
AB701 fra statistikbanken.dk).
Data er indhentet fra personoplysninger fra kommuner,
Arbejdsmarkedsstyrelsens Bestandsstatistik, der dannes på
baggrund af oplysninger fra AMANDA, og efterlønsregistret
(RAM) i Arbejdsdirektoratet.
Indikatoren angiver antallet af 16-66-årige voksenlærlinge i
perioden. Voksenlærlingeordningen er rettet mod ufaglærte ledige
over 25 år, som ønsker at gennemføre en erhvervsuddannelse.
De indsamlede individoplysninger er opgjort ved hjælp af
start-/slutdatoer og timer per uge. Voksenlærlinge indgår i
uddannelsesstatistikken sammen med fuldtidselever.
Seneste opdatering af data er foretaget i 1. kvartal 2006.
Danmarks Statistik publicerer nye data på kvartalsbasis.
|
|
|
Målsætning 3:
At skabe en effektiv og fleksibel VEU-indsats, som
understøtter gode jobmuligheder og konkurrenceevne,
beskæftigelse og velstand
Indikatorer: Omfanget af den danske VEU-indsats i en international
sammenhæng samt kursisters og virksomheders tilfredshed
med VEU-aktiviteterne.
|
|
Indikator 3.1. Omfanget af den danske VEU-indsats i en international
sammenhæng
Indikatoren belyser VEU-aktiviteten, undtagen den ordinære aktivitet
(fuldtidsuddannelser), for Danmark sammenlignet med aktiviteten
i udvalgte EU-lande. Sammenligningen er foretaget på baggrund af
indberetninger til Eurostat, og der findes ikke tal for samtlige lande i
EU15, hvorfor det kun er en mindre gruppe af lande, der er medtaget
i sammenligningen. I tabellen sammenlignes med Finland, Norge og
Frankrig, mens de resterende lande er inkluderet i gennemsnitstallet.
I sammenligningen med Finland, Norge og Frankrig er omfanget
af uddannelsesaktivitet uden for det almindelige uddannelsessystem
størst i Danmark. I 2005 var det mere end hver femte i arbejdsstyrken,
som deltog i uddannelsesaktiviteter uden for det almindelige
uddannelsessystem.
Kilde: Eurostat
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data er tilgængelige fra Eurostat. Dataindsamlingen er foretaget
via en spørgeskemaundersøgelse. For danske datas vedkommende
er spørgeskemaoplysningerne indhentet fra Danmarks Statistiks
Arbejdskraftundersøgelse. Det er fastlagt ved en EU-forordning,
hvordan de indrapporterede variable fra landene skal konstrueres.
Herved sikres sammenlignelighed på tværs af lande.
På grund af manglende indberetninger er det ikke alle EU15-
lande, som indgår. Gennemsnittet baserer sig i stedet på Frankrig,
Danmark, Finland, Grækenland, Luxembourg, Norge, Slovenien
og Slovakiet.
Andelen, der deltager i uddannelsesaktiviteter, henviser
til personer i alderen 25-64 år, som har oplyst, at de har
deltaget i uddannelsesaktiviteter uden for det almindelige
uddannelsessystem inden for de seneste fire uger op til undersøgelsestidspunktet.
Denne persongruppe er sat i forhold til
den samlede befolkning i alderen 25-64 år. Opgørelsen af
uddannelsesaktiviteter omfatter også aktiviteter, der ikke har
relevans for interviewpersonens nuværende eller fremtidige
beskæftigelse.
Seneste opdatering af data for uddannelsesaktiviteter er foretaget i
2006. Eurostat publicerer nye data på årlig basis.
|
|
Indikator 3.2a og 3.2b. Kursisters og virksomheders tilfredshed med VEUaktiviteter
Indikatoren er relevant i forhold til målsætningen, da kursisternes og
virksomhedernes tilfredshed med AMU-kurserne indikerer relevansen
og effekten af kursusdeltagelse og dermed bidraget til henholdsvis
jobmuligheder og konkurrenceevne.
Indikatorerne viser henholdsvis kursisternes og virksomhedernes tilfredshed
med kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne. Overordnet
tegner indikatorerne et billede af, at både kursister og virksomheder er
meget tilfredse med kurserne.
Note: Gennemsnit er beregnet på baggrund af fem svarkategorier, hvor 1 er lavest, og 5 er højest
Kilde: Viskvalitet.dk, Undervisningsministeriet
Note: Gennemsnit er beregnet på baggrund af fem svarkategorier, hvor 1 er lavest, og 5 er højest
Kilde: Viskvalitet.dk, Undervisningsministeriet
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Data er tilgængelige gennem Undervisningsministeriets
webbaserede kvalitetsmålingssystem, Viskvalitet.dk. Viskvalitet.dk
er Undervisningsministeriets system til at skabe viden om
kvaliteten i arbejdsmarkedsuddannelserne. I systemet vurderer
deltagere og arbejdsgivere uddannelsen. I arbejdsmarkedsuddannelserne
måles god kvalitet som en kombination af, at
kursisterne erhverver sig de kompetencer, der er meningen med
uddannelserne, og at disse kompetencer er i overensstemmelse
med deres, virksomhedernes og/eller arbejdsmarkedets behov for
viden og færdigheder.
Gennemsnittet er beregnet på baggrund af fem svarkategorier, der
går fra meget utilfreds med punktværdien 1 til meget tilfreds med
punktværdien 5.
Undervisningsministeriet foretager en måling af uddannelsernes
kvalitet hvert kvartal. Resultaterne er tilgængelige på
www.viskvalitet.dk.
|
|
|
Målsætning 4:
Det offentlige skal sikre grundlaget for, at alle
på arbejdsmarkedet har gode, grundlæggende
færdigheder
Indikatorer: Aktiviteten på FVU og AVU samt gymnasiale enkeltfag.
|
|
Indikator 4.1. Aktiviteten i FVU og AVU samt gymnasiale enkeltfag
Indikatoren viser antallet af årselever inden for forberedende voksenundervisning
(FVU) og almen voksenuddannelse (AVU) samt gymnasiale
enkeltfag (dækker såvel almengymnasiale som erhvervsgymnasiale
enkeltfag). De tre kursustyper er alle rettet mod personer med
en ufaglært uddannelsesbaggrund, og indikatoren opgør dermed omfanget
af den offentlige VEU-indsats, der forbedrer de grundlæggende
færdigheder hos de ufaglærte/kortuddannede på arbejdsmarkedet.
Indikatoren viser, at antallet af årselever har været faldende for årene
1996-2000 og nogenlunde stabilt siden.
Med velfærdsaftalen fra juni 2006 er det målsætningen, at antallet af
kursister på læse-, skrive- og regnekurser for voksne (FVU) skal nå
40.000 årligt i løbet af de kommende år. I 2004 var antallet af kursister
cirka 23.000 (svarende til cirka 1.000 årselever).
Kilde: Undervisningsministeriet
|
Kilde, opgørelsesmetode og opdatering
Oplysninger om antal årselever inden for den offentlige voksenog
efteruddannelse bygger på oplysninger fra Danmarks Statistik
(Kursistregistret).
Indikatoren viser aktiviteten ved antal årselever målt efter de enkelte
aktivitetsområders selvstændige normer.
Der publiceres nye oplysninger om den offentlige VEU-aktivitet
på årsbasis fra flere kilder, herunder Undervisningsministeriet og
Danmarks Statistik.
|
|
Denne side indgår i publikationen " Mål for voksen- og efteruddannelserne" © Undervisningsministeriet 2007
|
 |