3. Sammenfatning
På baggrund af Trepartsudvalgets arbejde har regeringen og arbejdsmarkedets
parter formuleret en række målsætninger for voksen- og
efteruddannelsesindsatsen. Arbejdet med indikatorsystemet har taget
udgangspunkt i de fem mest overordnede målsætninger fra slutdokumentet.
Målsætningerne er, at VEU-indsatsen skal styrkes, at arbejdsstyrkens
kompetencer skal løftes, at skabe en effektiv VEU-indsats, som understøtter
gode jobmuligheder, og at det offentlige skal sikre grundlaget
for, at alle har grundlæggende almene færdigheder.
De fire første målsætninger kan vi allerede måle på nu. Den femte
målsætning, at arbejdsmarkedets parter skal understøtte udviklingen
af arbejdsstyrkens kompetencer, kan der opstilles indikatorer for, når
overenskomstforhandlingerne i foråret 2007 er afsluttet.
Et øjebliksbillede
Afrapporteringen af de udvalgte indikatorer udgør et øjebliksbillede
i forhold til VEU-indsatsen. I de kommende år skal målingerne
gentages, og datagrundlaget forbedres, for at få en mere detaljeret og
sammenhængende afdækning af området. Arbejdet vil blive sat i gang
i 2007 og omfatter også udviklingen af nye indikatorer samt effektanalyser
af VEU-indsatsen.
Målsætning 1:
Behov for styrket VEU
De indikatorer, der er valgt til at belyse udviklingen i forhold til den
første målsætning, er omfanget af den samlede VEU-indsats, omfanget
og fordelingen af den offentlige aktivitet på VEU-typer 2 og kursisternes
uddannelsesbaggrund 3, finansieringen af den offentlige VEUaktivitet
samt aktiviteten på kurser rettet mod tosprogede.
Andelen af danskere i alderen 25-64 år, som deltager i uddannelsesaktiviteter,
er svagt stigende i perioden 2003-2005; fra 26 procent i
2003 til 28 procent i 2005.
Hvis man udelukkende ser på den offentlige VEU-aktivitet, er omfanget
stabilt over perioden 1996-2004 (cirka 60.000 årselever per år).
Dette dækker dog over en større aktivitet i årene 1997-2001, hvilket
primært skyldtes en massiv vækst i antallet af pc-brugerkurser under
Åben Uddannelse og aktiviteten på sammenhængende forløb for ledige
i AMU.
Fordelingen af den offentlige VEU-indsats, målt i antal årselever, på
almene, erhvervsrettede og videregående forløb er også stabilt over
perioden 1996-2004. Fra 2002 er der dog en svag tendens til, at aktiviteten
på de videregående VEU-forløb stiger, mens aktiviteten på de
erhvervsrettede VEU-forløb er faldet.
Betragtes den offentlige VEU-indsats fordelt på kursisternes uddannelsesbaggrund
over perioden 1996-2004, er der også tale om en jævn
udvikling. Dog falder antallet af deltagende kursister med en gymnasial
uddannelse eller en mellemlang videregående uddannelse som
højst fuldførte uddannelse.
I forhold til finansieringen af den offentlige VEU-aktivitetet stiger
deltagerbetalingsandelen i perioden 2000-2004. Den samlede stigning
dækker dog over et mindre fald i deltagerbetalingsandelen på almene
forløb og stigninger på de erhvervsrettede og især videregående forløb.
For så vidt angår VEU-tilbud særligt rettet mod tosprogede, fremgår
det, at aktiviteten har varieret betydeligt i perioden (1999-2004) og
samlet er faldet frem til 2004. Det skyldes, at antallet af nytilkomne
udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark, er faldet gennem
de seneste år. Indikatoren opgør ikke det samlede antal tosprogede,
som deltager i VEU-aktiviteter, og fanger således kun en mindre
del af VEU-aktiviteten blandt tosprogede.
Målsætning 2:
At løfte arbejdsstyrkens kompetencer
For at finde ud af, om arbejdsstyrken samlet set har fået bedre kompetencer
over tid, er der opstillet indikatorer for udviklingen i det
formelle uddannelsesniveau, kursisternes oplevede udbytte af efteruddannelsen
samt for antallet af personer, der har gennemført individuel
kompetenceafklaring, antallet af eksamener gennemført som voksenuddannelse
og antallet af voksenlærlinge.
I perioden 1993-2005 viser indikatorerne, at andelen af personer med
grundskolen som højeste uddannelsesniveau er faldet, og at andelen af
personer med en videregående uddannelse er steget.
Antallet af personer, som har gennemført en individuel kompetenceafklaring,
er faldet fra 2004 til 2005. Deltagelse i individuel kompetenceafklaring
er gratis, også for ledige. Derfor kan faldet i aktiviteten
ikke umiddelbart begrundes med ændrede rammevilkår, men skal formentlig i højere grad ses i sammenhæng med konjunkturudviklingen,
idet aktiviteten typisk falder under en højkonjunktur.
Antallet af eksamener gennemført som voksenuddannelse er stigende
over perioden 1996-2004. Således blev der i 1996 gennemført 5.295
eksamener, mens det tilsvarende tal i 2004 var 7.341. Tilsvarende
er antallet af voksenlærlinge steget fra cirka 6.000 i 2004 til 8.000 i
2006.
Knap halvdelen af kursisterne har fået flere faglige udfordringer. Cirka
40 procent har fået større ansvar, og knap 40 procent har fået nye
arbejdsopgaver efter deltagelse i VEU. Indikatoren er central i forhold
til at forstå voksen- og efteruddannelsernes bidrag til et løft i kompetenceniveauet.
Målsætning 3:
At skabe en effektiv og fleksibel VEU-indsats,
som understøtter gode jobmuligheder,
konkurrenceevne, beskæftigelse og velstand
Målsætningen belyses med to indikatorer: Omfanget af den danske
VEU-indsats i forhold til en række andre europæiske lande samt kursisternes
og virksomhedernes tilfredshed med de danske arbejdsmarkedsuddannelser.
Sammenligningen af andelen af arbejdsstyrken, som deltager i VEUaktiviteten
i udvalgte europæiske lande, giver et internationalt perspektiv
på omfanget af den danske indsats. Kursisternes og virksomhedernes
tilfredshed med den offentlige, erhvervsrettede VEUaktivitet
viser VEU-indsatsens evne til at understøtte jobmuligheder
og konkurrenceevne og dermed beskæftigelse og velstand.
I 2005 var det mere end hver femte i arbejdsstyrken, som angav at
have deltaget i VEU-aktiviteter inden for de seneste fire uger. Dermed
er Danmark det land i sammenligningen, som hyppigst gør brug af
voksen- og efteruddannelse.
Både kursister og virksomheder er tilfredse med kurserne.
Målsætning 4:
Det offentlige skal sikre grundlaget for, at alle har
gode grundlæggende, almene færdigheder
Målsætningen belyses med en indikator, der viser antallet af årselever
på forberedende voksenundervisning (FVU) og almen voksenuddannelse
(AVU) samt gymnasiale enkeltfag 4. Indikatoren kan anskueliggøre
den offentlige indsats for at forbedre de grundlæggende færdigheder
hos de ufaglærte/kortuddannede på arbejdsmarkedet.
Antallet af årselever har været faldende siden 1996. I 2004 var antallet
cirka 23.000 – med velfærdsaftalen fra juni 2006 er det et mål, at tallet
skal op på 40.000 kursister årligt.
Denne side indgår i publikationen "Mål for voksen- og efteruddannelserne" © Undervisningsministeriet 2007
|